صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۱ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷
سخنی با والدین؛

تغییرات ظاهری در دانشجو را جدی بگیرید

برای یاری‌رساندن بهتر به دانشجو علائم هشدار را که نشان‌دهنده وجود مشکل خاص برای اوست بشناسید این را بدانید که تغییرات ظاهری بسیار اهمیت دارد و نباید از کنار آن به‌سادگی بگذرید.
کد خبر : 317892

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برای یاری‌رساندن بهتر به دانشجو علائم هشدار را که نشان‌دهنده وجود مشکل خاص برای اوست، بشناسید. این را بدانید که تغییرات ظاهری بسیار اهمیت دارد و نباید از کنار آن به‌سادگی بگذرید. بهداشت فردی ضعیف، از دست دادن وزن و یا اضافه‌وزن قابل‌توجه صدای خطرهایی است که باید شما را مجاب کند که با مرکز مشاوره دانشگاه تماس بگیرید و از آن‌ها مشورت بخواهید.


افت تحصیلی در دانشجویانی که ممتاز بوده‌اند و درسشان خوب بود نیز می‌تواند علائم خطر به‌حساب بیاید.


اگر دانشجو زودرنج و آشفته و بی‌قرار بود و مدام سؤالات بی‌ربط و غیرمنطقی و نامناسب پرسید، بلافاصله با مشاوران دانشگاه تماس بگیرید و برای حل مشکل فرزندتان از آن‌ها کمک بخواهید.


افکار مغشوش و اشتغالات ذهنی، دوری کردن از فعالیت‌های اجتماعی و ارتباط با خانواده و دوستان و همسالان، غیبت‌های مکرر از کلاس و ابراز احساس تنهایی نیز از مشکلات دیگری است که باید به‌عنوان نشانه آن‌ها را بشناسید.


وقوع بحران تازه نظیر شکست عشقی از دست دادن یکی از اعضای خانواده، بیماری جسمی، گاهی ممکن است با بیان ناامیدی همراه باشد. شنیدن کلماتی مانند  «خوب که چی» و «این موضوع فایده ندارد» را از دانشجویان جدی بگیرید.


گاهی کلمات کلیدی برای جلوگیری از خطر را می‌توانید تشخیص دهید. عبارت مستقیم و غیرمستقیم درباره خودکشی و مرگ «من نمی‌توانم ادامه دهم»،«من فکر می‌کنم باید خودم را راحت کنم» موضوع ساده‌ای نیست و دانشجو را به سمت ناامیدی سوق می‌دهد و اینجا وظیفه‌ دارید به دنبال حل این معضلات باشید.


این را به یاد داشته باشید مشاوره امری اختیاری است و اگر فردی تمایل نداشته باشد، نمی‌توانید او را به این کار مجبور کنید اگر شما متوجه مشکل دانشجو شدید و او هم تمایلی به شرکت در جلسات درمانی نداشت، سعی کنید فرایند مشاوره و کمک گرفتن از متخصص را امری عادی جلوه دهید همه ما در صورت نیاز به افراد متخصص در امور مختلف مراجعه می‌کنیم بهداشت روانی نیز از این حیطه جدا نیست. اگر پیش‌ازاین از مشاوره کمک گرفته‌اید آن را برای دانشجو شرح دهید و از تجربه‌تان با او سخن بگویید.


به دانشجو بگویید هیچ مشکلی نه آن‌قدر بزرگ است که قابل‌درمان نباشد و نه آن‌قدر کوچک که بی‌نیاز از آن شوید.


به دانشجو اطمینان دهید که کمک گرفتن از مشاور به معنی بیمار بودن و یا ضعف او نیست در عوض نشانی از بلوغ و بصیرت اوست که برای حل مشکل از راه‌بلد کمک می‌گیرد.


این موضوع را برای او روشن کنید که می‌تواند یک جلسه صحبت کردن را امتحان کند این به آن معنا نیست که او ملزم به ادامه درمان است.


حس اعتماد را در او تقویت کنید و مطمئنش کنید که محتوای صحبت او محرمانه می‌ماند و پیش هیچ‌کس ازجمله والدین اساتید و سایر کارکنان افشا نخواهد شد.


به نگرانی‌ها و ترس‌های واقعی فرزندتان نسبت به شرکت در جلسه مشاوره بها دهید آن‌ها را ارزیابی کنید و درباره آن‌ها بحث کنید بعضی از دانشجویان ممکن است تصور کنند شرکت در این جلسات به معنای ضعف یا شکست آن‌ها است درحالی‌که توانایی کمک گرفتن از دیگران یکی از گام‌های مهارت حل مسئله است به فرزند خود اطمینان دهید که اراده وی برای تغییر و حل مشکلی نظیر اینکه « مسئله مهمی نیست» بپرهیزد.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
ناشناس
14:39 - 1397/07/22
شما هم درخواست های دانشجویان را جدی بگیرید. حذف بند پ