صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

کشف معبدی 2 هزار ساله در پمپئی

دانشمندان معبدی باستانی به قدمت 2 هزار سال در خرابه‌های شهر پمپئی پیدا کرده‌اند.
کد خبر : 317593

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه از دیلی میل، باستان‌شناسان معبدی در خرابه‌های پمپئی کشف کرده‌اند که برای 2 هزار سال زیر خاکسترهای آتشفشانی این شهر حفظ شده بود. انفجار آتشفشانی کوه وزوو در سال 79 میلادی باعث مرگ 16 هزار نفر در روم شد. دیوارهای این معبد باستانی خانگی به رنگ قرمز خونی هستند و نقاشی‌هایی از گاو نر، مناظری از باغ، پرندگان ظریف، درخت و مار روی آنها کشیده شده است.



باستان‌شناسان این معبد را استثنائی توصیف کرده‌اند و در حال بررسی خرابه‌های اطراف آن هستند تا اطلاعات بیشتری درباره افرادی که در این محل زندگی می‌کردند به دست آورند. این نوع معابد که لاراریم نام دارد محل مقدسی برای عبادت اعضای خانواده‌های رومی بود.



در روم باستان لاراریم درواقع فضایی در ورودی خانه‌ها بود که محرابی در آن قرار داشت و اعضای خانواده دعا و نذورات خود را در این محل انجام می‌دادند. این معبد خانگی هنوز به‌طور کامل بررسی نشده است؛ اما در خانه کوچکی قرار دارد و دیوارهای آن به نقاشی‌هایی از خدایان رومی مزین است.



در نقاشی‌های سبک خیال‌انگیز رومیان باستان تصاویری از حیوانات و باغ‌های مسحورکننده دیده می‌شود، معمولاً طاووسی در پایین دیوار کشیده می‌شود تا تصویر باغ واقعی به نظر برسد. در یکی از دیوارنگاره‌های این معبد خانگی مردی با سر سگ به تصویر کشیده شده است که نسخه رومیان باستان از خدای مصر باستانی آنوبیس (خدای مرگ و مردگان و تدفین) است.



وجود محراب یا معبد خانگی در خانه‌های روم باستان بسیار رایج بوده است. در هر خانه نوعی لاراریم وجود داشته است؛ اما تنها خانواده‌های ثروتمند می‌توانستند اتاقی به محراب اختصاص دهند و دیوارهای آن را با نقاشی‌های عجیب‌وغریب تزئین کنند.


انتهای پیام/4021/پ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر