صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با آنا مطرح کرد:

حذف دلالان از بازار ارز با مدیریت و کنترل دولت

یک کارشناس اقتصادی گفت: کنترل بازار ارز باید از سوی دولت به‌گونه‌ای باشد که دلالان فرصت خودنمایی را در این بازار پیدا نکنند.
کد خبر : 315107

محمود جام‌ساز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته بیشتر جنبه روانی دارد، گفت: هیچ‌گونه دلیل اقتصادی نمی‌توان پیدا کرد که موجب شود نرخ دلار در کشور به 20 هزار تومان برسد. 

وی تصریح کرد: آستانه تحمل مردم و انتظارات منفی از بازار ارز به پایان رسیده است و نرخ دلار دیگر جای هیچ‌گونه افزایش قیمتی را ندارد چراکه برای هر افزایش قیمتی در اقتصاد باید یک توجیه منطقی وجود داشته باشد. 

جام‌ساز اضافه کرد: دولت در فروردین‌ماه سال جاری با اعلام تک‌نرخی شدن قیمت دلار به‌نوعی موجب ایجاد بازارهای سیاه در حوزه ارز شد که وقوع این اتفاق در رونق‌گرفتن دلالی و واسطه‌گری در بازار ارز تأثیر داشت. 

این استاد اقتصاد دانشگاه اضافه کرد: کنترل بازار ثانویه ارز باید از سوی دولت به‌گونه‌ای باشد که دلالان و سوداگران فرصت حضور و خودنمایی را در این بازار پیدا نکنند. 

جام‌ساز گفت: متأسفانه یکی از مهم‌ترین آثار منفی افزایش نرخ ارز در کشور گران شدن قیمت بسیاری از کالاها و مایحتاج اساسی و موردنیاز مردم است. 

وی گفت: به نظر من نرخ ارز در بازار را باید میزان عرضه و تقاضا مشخص کند به‌طوری‌که ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا موجب تثبیت نرخ ارز در یک رِنج قیمتی خاص شده است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در شرایط کنونی باید کاهش نرخ ارز ادامه پیدا کند تا جایی که نرخ دلار به زیر 10 هزار تومان برسد. 

وی افزود: به نظر من نرخ منطقی دلار در بازار ثانویه حدود 9 هزار تومان است و اگر نرخی بالاتر از این نرخ باشد به‌طورقطع شاهد حباب هستیم و از سوی دیگر اگر نرخ دلار پایین‌تر از 9 هزار تومان هم باشد موجب زیان برای صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی خواهد بود. 

استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته هیچ‌گونه توجیه اقتصادی نداشت،گفت:کاهش نرخ ارز در دو روز گذشته نشان از این واقعیت دارد که نرخ ارز در ماه‌های گذشته حباب داشته است.

انتهای‌پیام/4083/خ

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
ناشناس
15:49 - 1397/07/11
دولت خودش دلاله