صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۳:۳۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷
آنا از افزایش حاشیه‌نشینی‌ها گزارش می‌دهد؛

افزایش مهاجرت به شهرهای اطراف پایتخت با آغاز موج گرانی‌ها

طبق آمارهای ارائه شده از وزارت راه و شهرسازی، بیش از 17 درصد جمعیت ایرانیان در کمتر از یک درصد مساحت کشور زندگی می‌کنند.
کد خبر : 313175

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حاشیه‌نشینی و تراکم جمعیتی نقطه به نقطه در کشور یکی از مشکلاتی است که چالشی را پیش روی مسئولان قرار داده است.

البته در این میان وضعیت تهران در بافت‌های ناکارآمد شهری، حاشیه‌نشینی و تراکم جمعیتی به نسبت دیگر نقاط کشور، بسیار متفاوت است که علل مختلفی در ایجاد این وضعیت نقش دارد.

در سال‌های اخیر به نظر می‌رسید موج مهاجرت به شهر تهران با کاهش محسوسی مواجه شده باشد ولی به دلایل مختلف اعم از افزایش هزینه‌های تهران‌نشینی و گرانی‌های افسارگسیخته، هرچند موج مهاجرت به تهران کاهش یافته ولی شهرهای اطراف تهران هدف مهاجران برای سکنی‌گزینی بوده است.

بر اساس آمارهایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شده، به طور میانگین تراکم جمعیت شهری در کشور حدود 50 نفر به ازای هر هکتار است اما این آمار در برخی شهرهای اطراف پایتخت 800 نفر در هر هکتار را شامل می‌شود که آماری فاجعه‌بار و خطرناک است.

البته شهرهای اطراف تهران که به عبارتی از آنان به عنوان خوابگاه تهران هم یاد می‌شود موجب شده تا دیگر حریمی برای تهران باقی نماند و هرچه شهرهای جدیدالتأسیس در اطراف پایتخت زیاد می‌شود، تهران بیشتر حریم خود را از دست داده و بی‌حریم می‌شود.

از طرف دیگر، حضور 14 میلیون نفر از جمعیت کشور در شهر تهران که مساحت یک درصدی کشور را اشغال کرده است، ضرورت برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه‌ای مناسب برای این شرایط را ایجاب می‌کند.

بر اساس این گزارش، به دلیل ورود روزانه یک‌میلیون و 300 هزار خودرو به شهر تهران و افزایش سالانه 15 درصد بار ترافیکی در پایتخت ضرورت برنامه‌ریزی برای گسترش حمل‌ونقل عمومی احساس می‌شود، زیرا در غیر این‌صورت و با همین مدل از حمل‌ونقل عمومی بدون توجه به نیازهای روزانه ترافیکی و ایجاد زیرساخت‌های جدید، در کمتر از 6 سال آینده ترافیک ورودی به تهران دو برابر خواهد شد.

انتهای پیام/4076/4083/

انتهای پیام/

ارسال نظر