صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۳۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
وزیر آموزش‌ و پرورش:

دانشگاه فرهنگیان خط مقدم مبارزه با آفت‌های نظام آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: خط مقدم مبارزه با آسیب‌ها و آفت‌ها در نظام آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و دانشگاه باید هیأت اندیشه‌ورز و کانون تفکر برای آموزش و پرورش و نظام آموزشی باشد.
کد خبر : 308728

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی در نوزدهمین اجلاس سراسری مدیران استانی، پردیس‌ها و مراکز تابعه دانشگاه فرهنگیان که امروز در پردیس نسیبه برگزار شد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه ۹۷در جمع دانشجو معلمان، اظهار کرد: مقام معظم رهبری به‌طور مستمر پیگیر مسائل آموزشی و پرورشی کشور و تعلیم و تربیت‌ معلمان در دانشگاه فرهنگیان هستند و حضور ایشان در هفته گرامیداشت مقام معلم در جمع دانشجو معلمان، تائید همین موضوع است.


وی افزود: مسئولیت و مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان، تربیت‌ معلم شایسته است و تحول در آموزش‌ و پرورش بدون تحول در نظام تربیت‌ معلم و وجود معلمان شایسته غیرممکن است و این شایسته بودن معلم، یعنی اینکه معلم آنچه نیاز دارد در حیطه دانش بداند و مهارت‌های لازم را برای به‌کارگیری از آن دانش، در کلاس درس داشته باشد و تا این شایستگی به وجود نیاید، بدون شک اعتباراتی که برای ساخت فضای آموزشی صرف می‌شود به بطالت خواهد رفت.


وزیر آموزش‌ و پرورش نقش و جایگاه دانشگاه را به‌عنوان مرجعی که مسئولیت تأمین معلم را برای کشور دارد، بسیار رفیع دانست و گفت: در دوران بعد از انقلاب رویکردهای متفاوت نسبت به تربیت‌ معلم وجود داشت که متأسفانه خسارت‌هایی زده است، اما باید پذیرفت در نظام تربیت‌ معلم شایسته و درخور نظام آموزشی می‌توان به معلم شایسته دست پیدا کرد.


وی افزود: باید توجه داشت که هر چند شرط لازم برای رسیدن به معلم شایسته، دانشگاه شایسته است اما در ادامه مسیر، نگه‌داشت و ارتقای صلاحیت‌های معلمی بسیار مهم است و تمام لایه‌های تصمیم‌گیر در آموزش‌ و پرورش باید به این مهم و ضرورت، توجه عملیاتی داشته باشند.


بطحایی با اشاره به تلاش همکاران در دانشگاه فرهنگیان و قدردانی از آنان به خاطر دستاوردهای خوبی که داشته‌اند، اظهار کرد: در مهر امسال گام بلندی در مسیر اهداف دانشگاه فرهنگیان برداشتیم و قرار است بیش از ۴۰ هزار دانشجو معلم شروع به تحصیل کنند و همچنین ۱۷ هزار نفر از طریق پذیرش با ماده ۲۸ دوره یک‌ ساله‌ آموزشی را آغاز خواهند کرد تا مهارت‌ها و تخصص‌های لازم را برای حرفه معلمی کسب کنند.


وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: در وزارت آموزش‌ و پرورش تلاش می‌کنیم تا جایی که مقدورات کشور اجازه می‌دهد همه‌ جانبه در خدمت دانشگاه باشیم تا انشالله کاستی‌ها رفع شود و نظام تربیت معلم به خط و جایگاه اصلی خودش دست پیدا کند.


وی افزود: در دولت دوازدهم، آموزش و پرورش مسیری را که برای تحول انتخاب کرده است علاوه بر تحول در مدیریت، ساختار و شکل اداری به دنبال تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی و پرورشی است و علیرغم مشکلات اقتصادی کشور که دشمنان ایجاد کردند از هر دو مسیر تحول را پیش خواهیم برد و ماهیت و محتوا برنامه‌های آموزشی و پرورشی باید تغییر کند و نباید سختی‌ها سبب شود که نگاه را از تحول در محتوا تغییر دهیم.


بطحایی با تأکید بر اینکه برای تدوام مسیر تحول، در طی سال جلساتی با صاحب نظران آموزشی داشتیم، گفت: متأسفانه در مدارس دوره ابتدایی و متوسطه دوره اول، الگوهایی شبیه همان چیزی که برای کلاس‌های کنکور است، به وجود آمده است که فضای تربیتی را تحت شعاع قرار داده است و به‌طور مستمر در این مدارس آموزش محض و حافظه محوری صورت می‌گیرد و برای دانش‌آموز دوره ابتدایی کلاس تست برگزار می‌کنند و نه با روش علمی بلکه با روش‌های مخرب و غیر تربیتی، تست‌زنی را آموزش می‌دهند.


وی گفت: خط مقدم مبارزه با آسیب‌ها و آفت‌ها در نظام آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و دانشگاه باید هیات اندیشه‌ورز و کانون تفکر برای آموزش و پرورش و نظام آموزشی باشد.


بطحایی دوران رقابت‌های فردی را تمام شده دانست و افزود: رقابت‌های فردی در مدارس باید جای خود را به رقابت‌‌های جمعی بدهد تا دانش‌آموز کار گروهی را یاد بگیرد و طعم شیرین پیروزی و تلخ شکست را در گروه بادیگر همسالان خود بچشد.


وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: اساتید دانشگاه فرهنگیان باید با پژوهش، تحقیق و برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های آموزشی و پرورشی در مسائل تعلیم و تربیت تبیین گری داشته باشند و فضای جامعه و باور خانواده‌ها را درباره اینکه مدارس تنها برای کنکور اقدام کنند، تغییر دهند تا خروجی مدارس دانش‌آموزی باشد که مسئولیت پذیر، صبور و دارای مشارکت اجتماعی باشد و برای دست‌یابی به این هدف باید مدرسه محل تمرین زندگی باشد و برداشت خانواده‌ها از مدرسه و کلاس تصحیح شود و انتظار من از دانشگاه فرهنگیان این است که به عنوان بازوان فکری و اندیشه‌ای نظام آموزشی اقدام کند.


وی افزود: به لطف خداوند برای اولین بار در مهر امسال مجدانه پیگیر تحول در محتوا هستیم و بخشی از برنامه درسی در دوره دوم ابتدایی و متوسطه دوره اول در اختیار مدرسه قرار خواهد گرفت تا محتوا را تعیین کنند و براساس آن برنامه‌های آموزشی و پرورشی را طراحی کنند و البته بسته‌های حمایتی و پیشنهادی هم تهیه شده است که مدارس می‌توانند در صورت لزوم از بسته‌ها استفاده کنند.


وزیر آموزش و پرورش مهم‌ترین تحول در حوزه مدیریت را مدرسه محوری دانست و گفت: براساس سند تحول بنیادین در ساختار وزارت آموزش و پرورش تنها سازمانی که اصل و رکن در تعلیم و تربیت محسوب می‌شود، مدرسه است و بقیه ساختارهای سازمانی فرع و پشتیبانی کننده است و برای بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری معلمان باید مدرسه محوری را اجرا کنیم.


بطحایی گفت: متأسفانه در حال حاضر مدارس برای دانش‌آموزان محیطی بانشاط و سرشار از امید نیست و باید عواملی که باعث چنین اتفاقی شده را رفع کنیم و در برابر این توقع به طریق اولی باید واحدهای دانشگاه فرهنگیان محیطی سرشار از انرژی و شادی داشته باشند تا دانشجویی که قرار است معلم شود این احساس عینی را در دانشگاه تجربه کند و دانشجو معلمان برای مطالبات خود تحلیل‌های نقادانه و اثرگذار به بخش‌های مختلف آموزش و پرورش داشته باشند تا تحول در مسیر خودش قرار بگیرد و بپذیریم که ریشه‌های شادابی در مدارس در دانشگاه فرهنگیان با تربیت معلم در فضای با نشاط نهادینه می‌شود.


وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: مطالبه خانواده‌ها مدرسه با کیفیت است و بدین منظور رصد مستمر و کنترل کیفیت در مدارس لازم است و مهم‌ترین مسئولیت اساتید این است که کانون کنترل و تضمین کیفیت در مدارس باشند و خوشبختانه برای ارتقای کیفیت بخشی، پیش نویس ساختار مناسب آماده شده است و در آینده نزدیک نهایی و ابلاغ خواهد شد.


انتهای پیام/4038/


انتهای پیام/

ارسال نظر