صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۶:۳۸ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
کارشناس رسانه در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

ضعف رسانه‌ها در ارتقای آگاهی سیاسی مردم و رفع چالش‌های امنیتی

کارشناس رسانه گفت: ضعف در مبانی علمی نبرد رسانه‌ای و خلأ حکمرانی رسانه‌ای، کشور را به بازیچه جنگ روانی بیگانگان تبدیل کرده و رسانه‌ها در ارتقای آگاهی سیاسی مردم و رفع خلأهای امنیتی عملکرد صحیحی نداشته‌اند.
کد خبر : 307047

سیدمحمد صادق دهنادی در گفتگو با خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا در تحلیل عملکرد رسانه‌های داخلی در فضای جنگ نرم، افزایش آگاهی سیاسی مردم و کنترل بحران‌های امنیتی گفت: متأسفانه برخی رسانه‌های داخلی با انفعال روبه‌رو هستند و این انفعال دو علت دارد که علت نخست در حوزه ضعف دانش رسانه‌ای است؛ در دانشگاه‌های کشور، رشته‌ای به‌نام مدیریت رسانه وجود دارد که نحوه اداره بنگاه‌های رسانه‌ای را آموزش می‌دهد اما با تأسف در برخی رسانه‌های کشور چه صداوسیما و چه سایر خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، فارغ‌التحصیلان این رشته را در جایگاه مشاور رسانه‌ای به‌کار نمی‌گیرند و مجموعه رسانه‌های کشور از فقدان مدیران تحصیل‌کرده حوزه ارتباطات رنج می‌برند.


وی افزود: این خلأ در فضای رسانه‌ای منجر به تشدید چالش‌های امنیتی مانند بحران دلار و اغتشاشات می‌شود؛ لذا مشاهده می‌کنیم در چنین فضایی با تأسیس یک صفحه مجازی توسط عده‌ای معاند نظام به‌راحتی بحران امنیتی ایجاد می‌شود.


دهنادی با بیان این مطلب که مسئولان و گردانندگان صفحه‌های مجازی معاند از گروه مشاوره رسانه‌ای قوی‌ برخوردار هستند، تصریح کرد: در رسانه‌های داخلی به‌ویژه در صداوسیما برخی از افراد و مدیران، فارغ‌التحصیل رشته‌هایی هستند که هیچ‌گونه ارتباطی با رسانه و ارتباطات ندارد؛ لذا عدم به‌کارگیری انسان‌های متخصص در مسائل فرهنگی و رسانه‌ای سبب ایجاد برخی بحران‌ها شده و نظام و جامعه را در معرض خطر و تهدیدهای امنیتی قرار داده است.


این کارشناس مسائل رسانه با تأکید بر این مطلب که مدیریت یک علم و دانش است، گفت: تا وقتی در کشورمان علم مدیریت به رسمیت شناخته نشود هر چیزی می‌تواند جمهوری اسلامی را تهدید کند.


وی دومین علت انفعال در عملکرد برخی رسانه‌های داخلی را مربوط به سرگردانی رسانه‌ای دانست و بیان کرد: وقتی مدیری شایستگی‌های لازم را نداشته باشد این ضعف در ساختار نیروی انسانی یک رسانه نفوذ خواهد کرد. به‌عنوان مثال وقتی اغتشاشی صورت می‌گیرد و یا بازار ارز بی‌ثبات می‌شود، نهادهای رسانه‌ای مانند صداوسیما با تأخیر بسیار زیاد برای کنترل افکار عمومی و تحلیل این بحران‌های امنیتی ورود پیدا می‌کنند که این نشان‌دهنده سرگردانی، ساختار ارتفاع‌ بلند، بدنه بسیار فربه و عدم تسلط به دانش روز در برخی رسانه‌‌هاست.


دهنادی با بیان این مطلب که برخی از مسئولان کشور از کمترین دانش رسانه‌ای هم برخوردار نیستند، گفت: سید عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما و عضو شورای‌عالی فضای مجازی گفته بود که برخی مسئولان حتی نمی‌دانند چگونه باید یک پست الکترونیکی و یا حساب صفحه مجازی ایجاد کنند؛ لذا این مسئولان چگونه می‌خواهند در مدیریت کشور و مقابله با جنگ نرم موفق باشند.


وی با تأکید بر این موضوع که رسانه‌های گروهی ابزار حکمرانی نیستند، تصریح کرد: آشنایی با رسانه‌ها جزئی از ابزار حکمرانی است و تمامی نهادهای اجرایی، نظامی و امنیتی کشور نیازمند دانش رسانه‌ای هستند. به‌عنوان نمونه رئیس‌جمهور در اوج افزایش قیمت ارز به توچال می‌رود شاید به‌ظاهر مشکلی در این عمل وجود نداشته باشد اما بازتاب رسانه‌ای آن به‌حدی منفی بود که از این اقدام مدیر اول کشور بازخورد خوبی در رسانه‌ها به نمایش گذاشته نشد و این نشان می‌دهد که گروه رسانه‌ای نهاد ریاست جمهوری در فهم صحیح شرایط کشور با ضعف روبه‌رو است.


این کارشناس رسانه افزود: قابل توجه است که مشاوران رسانه‌ای برخی مسئولان کشور از سواد رسانه‌ای برخوردار نیستند و حتی پیامدهای انعکاس یک مصاحبه رسانه‌ای را هم نمی‌دانند؛ وقتی یکی از مسئولان با یک رسانه گفتگویی را انجام می‌دهد خیلی فوری پس از آن قیمت ارز افزایش می‌یابد و این مسئول نمی‌داند که چه‌طور و یا در چه حوزه‌هایی باید مصاحبه داشته باشد.


وی ادامه داد: گفتگو کردن با مردم از طریق رسانه‌ها دارای اصول و قواعد خاصی است؛ بنابراین برای گفتگو کردن با مردم باید سیاست‌گذاری خبری مدنظر باشد تا این گفتگو در جامعه التهاب ایجاد نکند و پیشنهاد من در این زمینه بازگشت به دانش رسانه‌ای است و علم می‌تواند حتی برای جنگ و تحریم راهکار ارائه دهد.


دهنادی تأکید کرد: رسانه‌های کشور چون علمی اداره نمی‌شوند به پیروی از آن در فرآیند افزایش آگاهی سیاسی مردم و بینش سیاسی برخی مسئولان همیشه دچار ضعف هستیم و حکمرانی رسانه‌ای به شیوه صحیح انجام نمی‌شود.


وی با بیان این مطلب که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان قوه قضائیه با ایشان در 6 تیرماه سال جاری به‌ضرورت وجود یک گروه رسانه‌ای قوی در برابر عملیات رسانه‌ای سنگین دشمنان تأکید کردند، گفت: بیانات ایشان گواه وجود حکمرانی رسانه‌ای در کشور است و بازخورد رسانه‌ای تصمیمات نهادها باید دیده شود و تمامی نهادهای اجرایی کشور نیازمند پیوست رسانه‌ای هستند.


این کارشناس مسائل رسانه خاطرنشان کرد: بنابراین ضعف در انتخاب مدیران شایسته رسانه‌ای، ضعف در مبانی علمی نبرد رسانه‌ای و خلأ حکمرانی رسانه‌ای، کشور را به بازیچه جنگ روانی بیگانگان تبدیل کرده و رسانه‌ها در ارتقای آگاهی سیاسی مردم عملکرد درستی نداشته‌اند که در این وضعیت حساس و پیچیده می‌تواند به بحران‌های امنیتی منجر شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر