صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۷ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

73 درصد نیروی کار جامعه را دیپلمه‌ها تشکیل می‌دهند/ آغاز اجرای ملی طرح ایران مهارت از مهرماه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 73 درصد از شاغلان جامعه را فارغ‌التحصیلان مدارس تشکیل می‌دهند، بیان کرد: بنابراین ضروری است، دانش‌آموزان در مدارس مهارت‌های لازم را کسب و به عنوان نیروهای کارآفرین و تکنسین آموزش دیده وارد جامعه و بازار کار شوند.
کد خبر : 298064

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش خبرگزاری آنا، علی زرافشان در نشست پیوند آموزش‌های رسمی و غیر رسمی مهارتی که به صورت مشترک با حضور معاونان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد با بیان اینکه آموزش مهارت ضروری است، بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه متولی آموزش رسمی و مهارتی در کشور است و بیش از 38 درصد دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه و دو شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند.


وی افزود: در شاخه فنی‌ و حرفه‌ای دانش‌آموزان در 40 رشته مهارتی و در شاخه کاردانش در 150 رشته مهارتی مشغول تحصیل هستند. امسال با استقرار پایه دوازدهم جمعیت دانش‌آموزی ما در دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش که شاخه‌های مهارتی هستند به بیش از 900 هزار دانش‌آموز خواهد رسید.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه درسی دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به عنوان یک کار مشترک با سازمان‌های متولی دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در حوزه رشته‌های فنی و حرفه‌ای با آموزش عالی برنامه مشترکی را آغاز کرده‌ایم که طی آن دانش‌آموزان بتوانند سه سال از آموزش‌های رسمی را در مدارس سپری کنند و پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌ها به مدت دو سال مشغول به تحصیل شوند و سپس برای آنها مدرک کاردانی صادر شود. در واقع با این تفاهم‌نامه ما می‌توانیم هرم شغلی کشور را اصلاح و نیروهای تکنسین را تربیت کنیم.


وی ادامه داد: ‌در رشته‌های کاردانش نیز کار مشترکی را با دستگاه‌های متولی مهارت آغاز کردیم به گونه‌ای برنامه‌های درسی این رشته مطابق با نیاز بازار طراحی می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان نیروهای آموزش دیده و کارآمد جذب بازار کار شوند.


زرافشان با بیان اینکه سالانه 300 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار و جامعه کار می‌شوند، تصریح کرد: اگر به آمار شاغلین کشور که وزارت کار منتشر کرد توجه کنیم متوجه می‌شویم که 73 درصد از شاغلین کشور فارغ‌التحصیلان مدارس هستند لذا بار اصلی اشتغال و نیروی کار جامعه بر عهده آموزش و پرورش است.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از نکاتی که در دولت یازدهم و دوازدهم در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت و در سند تحول بنیادین نیز به آن تاکید شد آموزش‌های مهارتی منجربه اشتغال است یعنی آموزش‌ها باید به گونه‌ای ارائه شود تا منجربه اشتغال و بازار کار برای دانش‌آموزان شود که ما برای تحقق این امر طرحی تحت عنوان طرح کاشف را اجرا کردیم.


وی افزود: خوشبختانه این طرح مورد استقبال دانشگاه‌ها قرار گرفت و ما توانستیم با همکاری آنها کارگاه‌های آموزش کارآفرینی را برای دانش‌آموزان برگزار کنیم. آموزش‌های ارائه شده با هدف کسب و کار برای دانش‌آموزان انجام شد در واقع دانش‌آموزان می‌بایست پس از طی کردن دوره‌های آموزشی کارآفرینی در دانشگاه‌ها بازارچه‌های کسب و کار را تشکیل دهند که خوشبختانه این طرح نیز با موفقیت انجام شد.


زرافشان در ادامه به برگزاری جشنواره‌های کارفرینی نیز اشاره کرد و گفت: در برخی استان‌ها از جمله خراسان رضوی این جشنواره برگزار شد و سال گذشته از 77 طرح ارائه شده 60 طرح مورد تایید قرار گرفت که همه آنها منجربه اشتغال شده بودند. خوشبختانه حرکت وزارت آموزش و پرورش مورد حمایت صندوق کارآفرینی هم قرار گرفت به گونه‌ای که طرح‌های دانش‌آموزی که منجربه اشتغال شود مورد حمایت این صندوق قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند از 5 تا 10 میلیون از حمایت‌ها برخوردار و برای خود اشتغال‌زایی کنند.


زرافشان در ادامه با اشاره به اجرای طرح ایران مهارت یادآور شد: یکی از برنامه‌هایی که سال تحصیلی گذشته پایه‌گذاری شد طرح ایران مهارت بود. این طرح به صورت مشترک با همکاری وزارت آموزش و سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار شد و هدف از برگزاری این طرح مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان بود زیرا رئیس جمهور در روز معارفه وزیر آموزش و پرورش تاکید داشتند مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان باید به گونه‌ای انجام شود که کارخانجات و مراکز صنعتی دانش‌آموزان پایه یازدهم را به عنوان نیروی کارآفرین و کارآمد طلب کنند.


زرافشان ادامه داد: طرح ایران مهارت سال تحصیلی گذشته به صورت پایلوت در هشت استان و در 10 درصد مدارس برگزار شد که امسال این طرح با امضای مشترک رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای و وزیر آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ خواهد شد تا به صورت ملی به اجرا درآید.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف از اجرای طرح ایران مهارت علاوه‌بر تاکید و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، آشنایی آنها با خدمات و مهارت‌ها بود تا آنها بتوانند در دوره دوم متوسطه بر اساس علایق خود انتخاب رشته داشته باشند.


وی در ادامه با توجه به سایر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای ارتقاء مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان خاطر نشان کرد: ما برای افزایش مهارت در دانش‌آموزان درسی تحت عنوان کار و فناوری را در دوره متوسطه اول یعنی پایه‌های هفتم، هشتم و نهم ارائه کردیم که این درس زمینه‌های کار و فناوری را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد. همچنین درسی تحت عنوان هنر نیز در این مقطع تحصیلی ارائه می‌شود تا دانش‌آموزان با زمینه‌های هنر و هنر‌آموزی آشنا شوند.


زرافشان افزود: خوشبختانه ارائه این دروس در مقطع متوسطه اول با موفقیت همراه بود به گونه‌ای که باعث شد برخی از دانش‌آموزان رشته‌های نظری برای ورود به دانشگاه رشته‌های هنر را انتخاب کنند.


وی با بیان اینکه فناوری‌های جدید به کمک دانش‌آموزان برای افزایش مهارت‌آموزی آمده است، تصریح کرد: دانش‌آموزان بسیاری در فضای مجازی بازار مجازی برای خود ایجاد کرده‌اند به گونه‌ای که کل ایران مخاطبان آن هستند که ما برای تشویق دانش‌آموزان با معاونت علمی تفاهم‌نامه‌ای را تنظیم کرده‌ایم تا مراکز نوآورانه برای آنها تاسیس شود تا آنها بتوانند فعالیت‌های استارت‌آپ‌های دانش‌آموزی را دنبال کنند و از فضایی که برای کسب و کار ایجاد شده به خوبی استفاده کنند.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اولین مرکز نوآورانه در منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: این مرکز علاوه‌بر دانش‌آموزان تهرانی به دانش‌آموزان سایر استان‌ها ارائه خدمت می‌کند و به نام پروفسور مریم میرزاخانی نامگذاری شده است امیدواریم بتوانیم با پیگیری برنامه‌ها استعدادهای برتر را شناسایی، آموزش و آنها را سریع‌تر وارد بازار کسب و کار کنیم.


زرافشان با توجه به دیگر همکاری‌های مشترک وزارت آموزش و پرورش با سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: اکنون وزارت آموزش و پرورش فعالیتی را با سازمان فنی و حرفه‌ای دنبال می‌کند تا بتواند مراکز توسعه شایستگی‌های دانش‌آموزی را تاسیس کند که دستورالعمل این امر تهیه و به تصویب رسیده است. برخی از زمینه‌های اجرای این امر نیز فراهم شده که به محض تکمیل اجرایی خواهد شد.


وی افزود: همچنین آموزش و پرورش تلاش می‌کند از ظرفیت‌های مدارس شبانه‌روزی نیز برای ارتقاء مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان استفاده کند زیر دانش‌آموزان به صورت 24 ساعته در این مدارس حضور دارند و گاه حتی چندین ماه به منزل خود بازمی‌گردند بنابراین ما تلاش می‌کنیم از این فرصت و زمان برای دانش‌آموزان به خوبی استفاده کنیم که در این راستا طرح خود اتکایی در این مدارس در حال انجام است یعنی وزارت آموزش و پرورش با سازمان فنی و حرفه‌ای به دنبال آن است که مهارت‌هایی مانند تعمیر موبایل و کامپیوتر را به این دانش‌آموزان بیاموزد تا آنها پس از بازگشت به محل سکونت خود دارای توانایی دارند و بتوانند به خود اتکایی خانواده‌ها کمک کنند.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که آموزش‌ها همراه با تولید در هنرستان‌ها به دانش‌آموزان ارائه شود، تصریح کرد: در حال حاضر آموزش‌ها در هنرستان‌های ما به گونه‌ای ارائه می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند کالای قابل عرضه در بازار داشته باشند.


زرافشان یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش در تلاش است با برنامه‌هایی که دنبال می‌کند به جای کارمند محوری و کارمند پروری اشتغال و کارآفرینی را ایجاد و روحیه کارآفرینی را در دانش‌آموزان تقویت کند.


انتهای پیام/4038


انتهای پیام/

ارسال نظر