صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
وزیر آموزش‌و‌پرورش:

نظام‌آموزشی ایران از نظام‌های فراگیر آموزشی در منطقه و جهان است

وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: نظام آموزشی در جمهوری اسلامی ایران یکی از نظام‌های فراگیر آموزشی در منطقه و جهان است.
کد خبر : 275010

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید محمد بطحایی که به دعوت رسمی وزیر آموزش‌ و‌ علوم روسیه در اجلاس بین‌المللی ICT در آموزش شرکت کرده است، در سخنرانی خود در مجمع وزرای آموزش‌وپرورش شرکت‌کننده در این اجلاس، آن را سرآغاز شروع تعاملات گسترده کشورهای حاضر درحرکت به سمت اهداف مشترک جامعه جهانی دانست.


متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:


«خانم رئیس


وزیران گرامی


خانم‌ها و آقایان


برای من مایه خوشبختی است که در نمایشگاه و نشست بین المللی آموزش، در مسکو حضور دارم. افتخار دارم که برای تعاملات هر چه بیشتر با همه کشورهای دوست شرکت کننده در این رویداد مهم و ارزشمند اعلام آمادگی کرده و از تجربیات یکدیگر در حوزه آموزش و فناوری استفاده کنیم. قبل از شروع باید تلاش‌های انجام شده از سوی کشور فدراسیون روسیه را ارج نهیم و از خانم ولگا واسیلیوا وزیر آموزش و علوم روسیه به خاطر تعهدشان در طول سال‌های گذشته و امسال برای سرمایه گذاری و برگزاری رویداد مهم مسکو و ایجاد زمینه‌های تعامل در منطقه و جهان قدردانی می‌کنیم.


نظام آموزشی در جمهوری اسلامی ایران با 99 درصد پوشش تحصیلی در دوره‌ ابتدایی و بیش از 85 درصد نرخ جذب در دوره‌ متوسطه و تحت پوشش قراردادن بیش از 96 درصد دختران در سن تحصیل و همینطور نسبت برابر جنسیتی آموزش بین پسران و دختران حدود 49 درصد به 51 درصد،‌ یکی از نظام‌های فراگیر آموزشی در منطقه و جهان است. فراهم آوردن دسترسی برابر برای همه دانش‌آموزان اتباع خارجی و پناهنده از سایر کشورها از جمله افغانستان که بیش از 450 هزار دانش‌آموز می‌باشند، مانند دانش آموزان ایرانی و در یک سیستم آموزشی مشابه و رایگان تا پایان دوره متوسطه از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های نظام آموزشی ایران است.


در حوزه توسعه فناوری در آموزش، با توجه به نقش بی‌بدیل فناوری‌های نوین در توسعه آموزش با کیفیت، فراگیر و عادلانه، بهره مندی هوشمندانه از این فناوری‌ها و تلفیق آنها با برنامه درسی در دستور کار نظام آموزشی ایران قرار دارد، از این رو با گذشت دو دهه از آغاز استفاده از ابزارهای فناورانه در مدارس، تمام فعالیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات خود را در قالب طرح هوشمندسازی مدارس در سال‌های اخیر آغاز کرده است و با رویکرد توسعه فناوری‌ها در دستیابی به عدالت آموزشی در مناطق محروم و روستایی و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری دانش آموزان در حال پیشرفت است.


در این راستا تاکنون، 75درصد مدارس کشور ایران در طرح اتصال به شبکه‌های جهانی داخلی و جهانی متصل شده‌اند و بیش از 25 درصد از مدارس با ابزارها و تکنولوژی‌های سخت افزار و نرم افزار هوشمند آموزشی در کلاس‌ها و مدرسه تجهیز شده‌اند.


همچنین با بهره گیری از ابزارهای آموزش مجازی (MOOC)، حدود 54 درصد از جمعیت یک میلیونی معلمان را برای استفاده از فناوری‌های هوشمند آموزش داده و توانمند کرده است. همینطور توسعه منایع دیجیتال، تولید محتوای کتاب‌های درسی مدارس ایران به صورت الکترونیکی و تعاملی، و برگزاری جشنواره‌های تولید منابع آزاد آموزشی دیجیتال بین معلمان و دانش آموزان از جمله پروژه‌های موفق ما بوده است.


علاوه بر این، با توجه به اهمیت وجود یک فضای مجازی ایمن، پاک و امن برای دانش‌آموزان و ایجاد عدالت آموزشی در دسترسی به محتوا و خدمات آموزشی، وزارت آموزش‌و‌پرورش جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا با طراحی یک اکوسیستم پویا، که تا پایان سال 2018 به بهره‌برداری خواهد رسید، روند ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات با دانش آموزان ساماندهی شود و ظرفیت‌های بخش خصوصی در تولید محتوا و خدمات دیجیتال به نحو احسن مورد استفاده قرار گیرد. در این اکوسیستم، با ایجاد هویت الکترونیکی برای دانش‌آموزان، فعالیت‌های آنها به صورت هوشمند رصد خواهد شد و متناسب با نوع استفاده یشان از محتوا و خدمات ارائه شده، هدایت خواهند شد. در این اکوسیستم به منظور ساماندهی ظرفیت‌های بخش خصوصی، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات به دانش‌آموزان درحال شکل‌گیری هستند. دولت سعی دارد در این حوزه دارای حداقل نقش تصدی‌گری را بر عهده داشته باشد و صرفا به وظیفه تنظیم مقررات بپردازد تا بخش خصوصی بتواند به حداکثر شکوفایی ممکن در ارائه خدمات با کیفیت دست یابد.


جمهوری اسلامی‌ ایران بر اهمیت پیاده‌سازی کامل فناوری‌های نوین آموزشی ICT در آموزش‌و‌پرورش بر همکاری همه اعضای جامعه بین المللی، به ویژه بین کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، تاکید می‌کند و آمادگی خود رابرای تعامل و بهره‌مندی از تجربیات جهانی و سایر کشورها و در اختیار قرادادن تجارب ملی خود اعلام می‌کند، این رویداد بزرگ و مهم می‌تواند سر آغاز شروع تعاملات گسترده ما با هم در حرکت به سمت اهداف مشترک جامعه جهانی باشد.


علیرغم همه برنامه ریزی‌ها و پیشرفت‌های حاصل، می‌خواهم همچنان نگرانی‌مان را درباره شکاف دیجیتالی بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ابراز کنم. در این رابطه نیاز به اقداماتی برای حصول اطمینان از دسترسی به فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات توسط همگان داریم که باید نتیجه آن حمایت از تلاش‌های ملی در کشورهای در حال توسعه در این زمینه از طریق ایجاد، توسعه و تقویت ظرفیت‌ها برای تضمین حضور آنها در تمامی‌ زمینه‌های آموزش و پرورش جهانی باشد.


جمهوری اسلامی ایران با برنامه ریزی در جهت اجرای پروژه‌های توسعه توانمندسازی همه معلمان در زمینه استفاده بهینه از فناوری‌های نوین آموزش تا پایان سال 2020، ایجاد شبکه ملی آموزش در مدارس ایران با برقراری اتصال مدارس و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های همه معلمان در تولید محتوای الکترونیکی تا سال 2021، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در تولید محتواهای فناورانه با استفاده از فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا پایان سال 2023، گسترش تجهیزات فناوری‌های هوشمند آموزشی، طراحی و تکمیل اکوسیستم آموزشی جدید نظام آموزشی ایران مبتنی بر فناوری اطلاعات تا سال 2020 ، گام برمی‌دارد.


در پایان برای مدیران و برگزار کنندگان این رویداد مهم آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم شاهد تحقق آموزش‌و‌پرورش فراگیر، عادلانه و با کیفیت که دنیا را به مکانی بهتر برای زندگی همه تبدیل می‌کند، باشم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر