نقش طراح صحنه در فیلمسازی مانند رهبر یک ارکستر است
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، امیر اثباتی؛ طراح صحنه سینمای ایران ظهر امروز شنبه یکم اردیبهشت در کارگاه «طراحی صحنه» بخش «دارالفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر تجربههای حرفهای خود را با هنرجویان در میان گذاشت.
در ابتدای این کارگاه اثباتی به اهمیت تعامل کارگردان و طراح صحنه اشاره و بیان کرد: بسیار مهم است که در شرایط کار حرفهای در سینما، کارگردان و طراح صحنه بتوانند با یکدیگر دیالوگ برقرار کنند. این گفتگو و تعامل بسیار ضروری است و حتما باید پیش و در حین کار صورت بگیرد.
وی با بیان این که گفتگو درباره بخشهای مختلف طراحی صحنه میان فیلمساز و طراح باید در جریان کار ادامهدار باشد، افزود: طراحی صحنه از ابتدای شکلگیری ایده و سوژه تا پایان زمان فیلمبرداری بخشی مهم و مورد توجه است.
اثباتی در ادامه به نمایش اسلایدهایی از تجربههای حرفهای خود طی 35 سال گذشته پرداخت و درباره هر یک از آنها توضیحاتی ارائه کرد.
وی همچنین به هنرجویان شرکت کننده توصیه کرد قبل از انتخاب طراح صحنه حتما تکلیف خودشان را با پروژهای که قصد ساخت آن را دارند، مشخص کنند.
اثباتی ادامه داد: انتخاب طراح صحنه در فیلمسازی اتفاق بسیار مهمی است. باید قبل از شروع پروژه حتما کارگردان و طراح به تحلیل مشترکی نسبت به صحنه ها و بخش های مختلف سناریو و چگونگی روایت قصه برسند.
این سینماگر با اشاره به اهمیت ترسیم استوری برد قبل از شروع کار عنوان کرد: طراحی صحنه در سینما برای دوربین اتفاق می افتد ولی این کار می تواند با طراحی استوری برد با کیفیتی بهتریانجام شود.
وی در بخش بعدی کارگاه خطاب به هنرجویان گفت: اگر خواستید فیلمی بسازید حتما از طراح صحنه بخواهید تا طرح را به شما ارایه دهد نه این که درباره جزییات آنچه در ذهن دارد به طور شفاهی توضیح بدهد.
اثباتی در پایان با اشاره به تعبیری از طراحی صحنه در سینما افزود: نقش طراح صحنه در فیلمسازی و سینما مانند رهبر یک ارکستر است نه نوازنده. یک طراح صحنه باید مثل رهبر یک گروه موسیقی تک تک سازها و نوازندگان را در ترکیبی درست بچیند و آنها را هدایت کند زیرا هر سازی و هر نوازندهای کار خود را انجام میدهد اما مهم است که این بخش ها با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.
انتهای پیام/