ارزش افزوده زعفران، در جیب برندهای غیرایرانی
محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران ایران، با اشاره به اینکه قیمت زعفران باید برای کشاورزان منصفانه تعیین شود، به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: قیمت زعفران باید به گونهای تدوین شود که کشاورز، خریدار، مصرفکننده نهایی داخلی و خارجی بابت آن متضرر نشوند زیرا فرآیند کاشت، برداشت و بستهبندی این کالای گرانبهاء هزینهبر بوده و باید برای کیفی سازی و افزایش رقابتپذیری زعفران ایرانی در بازارهای جهانی، سوبسیدهای دولتی و حمایتهای واقعی صورت بگیرد.
احتشام با اشاره به اینکه نبود رقابتپذیری در امر بستهبندی و برندسازی بینالمللی باعث از بین رفتن بازار زعفران ایران شده، تصریح کرد: تولید بیش از 90درصد زعفران دنیا در ایران بوده اما سهم بازار بینالمللی ایران بسیار پایین است و بازارهای ایران به دست اسپانیا، هلند و ... افتاده بنابراین ورود دولت به عنوان حامی میتواند مهمترین راهکار برای فروش بیشتر تحت عنوان تجاری «تولیدایران» باشد.
این عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین با انتقاد از اینکه فروش زعفران ایرانی به کام دیگر کشورها شده، عنوان کرد: ایجاد ارزش افزوده در صنایع تولیدی بهعنوان یکی از اصول درآمدزایی در اقتصادجهانی شناخته میشود و زمانی که زعفران از آب، خاک گرفته تا نیروی کار و ... را در ایران مصرف میکند، چرا ارزش افزوده آن به داخل کشور بازنگردد.
وی ادامه داد: زعفران، محصول کشاورزی در حاشیه کویر بوده و مردم این ناحیه اغلب جزو قشر محروم جامعه به شمار میآیند بنابراین اگر دولت و وزارتخانههای مربوط، قیمتهای منصفانهای اعلام کنند، انگیزه این افراد برای افزایش کاشت و کیفیت این محصول نیز افزایش پیدا می کند.
احتشام در عین تاکید بر جلوگیری از خامفروشی زعفران افزود: از این گیاه راهبردی می توان به مدد فناوری و تکنولوژی روز دنیا محصولات متنوع با ارزش افزوده بالا در حوزه های مختلف غذایی، دارویی، آرایشی و غیره تولید و در بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه سرمایهگذاریهای مناسبی در زمینه فرآوری و بستهبندی زعفران در سطح کشور انجام گرفته و فضا برای این کار وجود دارد اما باید از این سرمایهگذاریها حمایت شود تا در بخش اشتغال و معرفی برندسازی زعفران موفق باشیم.
انتهای پیام/