صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اشک شوقی که آمد: نگاهی به حال و هوای فضای مجازی پس از اسکار فرهادی

کسب دومین اسکار برای سینمای ایران افتخار بزرگی است؛امری که باعث شد سینمای ایران و نام اصغر فرهادی در صدر اخبار قرار بگیرد. از اهالی سیاست تا هنرمندان کسب دومین اسکار را به اصغر فرهادی تبریک گفتند. اما این روی یک سکه بود. روی دوم سکه در فضای مجازی شکل گرفت. کاربران اینستاگرام با انتخاب عکس فیلم «فروشنده» و نوشتن مطالبی خوشحالی خود را بروز دادند و کاربران توئیتر هم در صفحات خود مطالب جالبی که گاه طنزآمیز، گاه انتقادی و حتی گاه کنایه به شرایط سیاسی است را منتشر کرده اند؛ امری که باعث شد اسم اصغر فرهادی در ترند جهانی رتبه ششم را به خود اختصاص بدهد.
کد خبر : 162704

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، با اختصاص جایزه اسکار 2017 به اصغر فرهادی برای فیلم «فروشنده» توییت‌های طنزآمیز، سیاسی و همچنین انتقادی بسیاری در فضاهای مجازی منتشر شده است. در بخشی از توییت‌ها، نکته‌های خنده‌آوری درباره نوع ادای اسم اصغر و اشتباهات برگزارکنندگان اسکار، عکس‌العمل‌های منتقدانی چون فراستی، ترویج فروش شال ویژه انوشه انصاری در بازارها و... به چشم می خورد که حاکی از شادی و شعف ایرانیان نسبت به این رویداد فرهنگی و هنری جهانی است. گاهی کاربران با اسامی واقعی نظریات خود را توئیت کردند و گاهی هم از هویت غیرواقعی بهره بردند.


خوشحالی پس از اسکار


فرد ناشناسی در توئیتر با استفاده از عکس قدیمی اصغر فرهادی به شکل و شمایل او درسالهای گذشته اشاره کرده است: «الان شماها یکی با این تیپ بیاد خواستگاریتون اسمشم اصغر باشه عمرا زنش نمیشید. از کجا معلومه بعدا ۲تا اسکار میبره. به سلامتی اش ?




**فاطمه بیکپور یکی دیگر از خبرنگاران خوشحالی خود را اینگونه توئیت کرده: ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شدم و ۶ ونیم صبح خبر اسکار اصغرفرهادی آمد. اشک شوقی بود که آمد..


این مرد چه کرد با ما


تبریک به همه ایرانیان دنیا.


**ناهید مولوی هم نوشته: سلام به اصغر خوب سرزمینم:، مگه صبح از این بهترم شروع میشد.


امید توشه یکی از روزنامه‌نگاران خوشحالی خود از این جایزه با طنز بیان کرده است: اولین موج خوشحالی از کسب دومین اسکار توسط فرهادی را به زودی در جایگزین شدن او با شریعتی و پرفسور سمیعی در جملات قصار تلگرام خواهیم دید.


**حسین دهباشی هم به نیاز فضای همدلی در این روزها اشاره دارد: «همدلی» همانی است که امروز بیش از پیش به آن نیازمندیم [اُسکار به سعیِ فرهادی].



**کیوت‌السلطنه از یک کاریکاتور بهره برده است: کیش ... مات!




**رزنسانس هم به با اسم این فیلم بازی کرده: فروشنده رو ندیدم، ولی امیدوارم ارزون نفروخته باشه.


**اوغول بالا کاربر دیگر توئیت هم به پایان باز فیلم‌های اصغر فرهادی اشاره دارد: خیلی خوشحالم که پایان فیلم‌های باز اصغر فرهادی با اسکار بسته میشه.


**سهند ایرانمهر که با اسم واقعی در فضای مجازی می‌نویسد، حال و هوای تلویزیون در زمان پخش اسکار و بی‌توجهی تلویزیون به این امر مهم را نشانه رفته است: -الو از واحد پخش تماس می‌گیرم


مخزن: بفرمایید قربان


- فروشنده اسکار گرفته، مستندی در مورد اختاپوس چشم قرمز سواحل گالاپاگوس می‌خوام!


**سحری خانوم با انتخاب عکسی از فیلم «ابد و یک روز» شوخی کرد: وقتی اسکار گرفتیم ?



**وینستون عقاب کاربر دیگری است که با پیامک‌های تبلیغاتی و تلگرام شوخی کرده: سلام


اُسکار هستم..


با اصغر فرهادی و دوستان یک کانال تلگرام زدیم و از همه شما دعوت میکنم تا در این کانال عضو شین.


‏**یک فرد ناشناس هم نوشته: انقدر خبر اسکار گرفتن اصغرفرهادی چسبید که حتی دوست دارم برم دشمنامو از خواب بیدار کنم بگم شنیدی اسکار گرفتیم بعدشم روبوسی کنم.


**رزنسانس هم به حال و هوای انسان امروز و تنهایی‌ایش را برای توئیت خود انتخاب کرده: از یه جایی به بعد با مردم خودت بیگانه میشی، جوری که دیگران میخوان زندگی و حتی فکر میکنی، اونجاست که میتونی اسکار رو هم فتح کنی.


**مسعود هم به حال و هوای روزهای امتحان دانشگاه اشاره دارد: ‏اُسکار بهترین چالش مانکن هم می رسه به دانشجوهای ایرانی سر جلسه امتحان.


**تعداد بالای توئیت‌ها مخاطبان فضای نکته‌ایی است که محسن ریشو انتخاب کرده: ‏رفیقم صبح پرسید اصغر فرهادی کیه واسش توضیح دادم، الان استوری زده اصغر عزیزم دوست قدیمیم افتخار میکنم بهت :|


**سامان اربابی یک عکس را انتخاب کرده که اشاره به مراسم اسکار دارد تا فیلم فروشنده: جایزه اسکار بهترین فیلمبردارى، کارگردانى و بازیگرى



**کاربری با نام حمید نوشته: بنده خدا خیابانی اسکار فرهادی رو تبریک گفت، هیشکی هیچی نگفت؛ حالا اگه فردوسی پور بود تایملاین پاره شده بود.


**وعده وحید در 140 کلمه به حال روزهای زندگی خود و البته اسکار اشاره دارد: ‏یه زمانی این روزای زندگیمو تبدیل به فیلم خواهم کرد، مسلما بازیگر نقش خودم اسکار بهترین بازیگر سال رو خواهد گرفت.


**مهدی احمدیان مانند بسیاری دیگر از کاربران با اسم این کارگردان و نحوه تلفظ آن شوخی کرده: جالبه بدونید این خارجیا چون نمیتونن «غ» رو تلفظ کنن به اصغر میگن اسکر, یاهمون اسکار. این بابا اصلا از اول اسمش اسکارفرهادی بوده، اصغرآقا بفرما.



**کیوت‌السلطنه کاربر دیگری است که به تاثیرپذیری اصغر فرهادی از جامعه اشاره دارد و روزی را به یاد می‌آورد که اصغر فرهادی پس از خواندن گزارش گورخواب‌ها به حسن روحانی نامه نوشت: حین حمله‌تون به اصغر فرهادی که چرا در مراسم اسکار فلان نکرد و... یادی کنیم از نامه‌ای که چند وقت پیش به حسن روحانی نوشت.



شوخی با نمایندگان ایرانی در اسکار


اما بخش دیگر شوخی‌ها با انوشه انصاری و فیروز نادری نمایندگان اصغر فرهادی بود. از لباس این دو ایرانی ساکن امریکا تا بازی با لهجه مشهدی که اشاره به زادگاه انوشه انصاری داشت. آقای سنگ با این انتخاب یک عکس نوشته: قیافه ی این دو تا تو مراسم اسکار اونقدر مظلوم بود که فک کنم بعد از مراسم دو تا بسته ی اضافه غذا بهشون دادن.



**اسماعیل سحابه با لهجه و نوشتار مشهدی توئیت خود را نوشته: یییک ساعته دارُم رو لباس خانم انصاری که تو اسکار تنش کردِه دنبال خانَمان میگردوُم ولی هنوز پیدا نَرفتِه: (سرگرمیه جدید ما مشدیا


**هستالو: من شال نقشه‌ی شمرون پایینترو نمیذارم سرم. گفته باشم.


**فرد دیگری نیز نوشته: از فردا ایشالا بازار پر میشه از شال ویژه انوشه انصاری در مراسم اسکار،ویژه عید نوروز


**ستاره: ‏توییت انوشه: بچه‌ها کی‌ می‌ره ایران یه بسته‌ی کوچیک دارم توش جایزه اسکاره ببره در خونه اصغر آقا.


**کاربر ناشناسی توییت کرده: کت شلوار فیروز نادری یه جوری گشاده قشنگ مشخصه باباش براش یه سایز بزرگتر خریده تا سال بعدم بتونه تو مراسم اسکار تنش کنه.


**کاربر ناشناسی توییت کرده: طراح شال خانم انوشه_انصاری خانم آذین ک باهوشمندی تمام نقشه هوایی مشهدبود و از فضاگرفته شده شهری که خانم انوشه متولدشده دراون.


**کاربر دیگری هم از فرهادی تشکر کرد و هم از انوشه انصاری: ولی خیلی ممنون بابت اون متنت آقای فرهادی، خیلی ممنون بابت اون حرف انوشه انصاری تو کنفرانس مطبوعاتی. خیلی ممنون که هستید.


**کاربر دیگری جمله فیروز نادری را بهترین جمله مراسم خوانده: فرهادی ما را نماینده خودش کرد چون در کار فضانوردی هستیم و وقتی از فضا به زمین نگاه کنید مرزی نمیبینید.


**حسین دهباشی که توئیت‌های زیادی را در رابطه اسکار نوشته و حتی به شال ایرانی انصاری هم اشاره داشته: اُسکارِ نهایتِ حُسنِ سلیقه نیز می‌رسد به سرکارخانم آذینِ ولی، که شال زیبای سرکارخانم انوشه انصاری را با تصویر شهر مشهد از آسمان طراحی کردند!


اسکار سوای اصغر فرهادی


تنها اصغر فرهادی زیر ذره‌بین کاربران فضای مجازی قرار نگرفت، خود اسکار هم یکی از این سوژه‌ها بود. روشان نوروزی به اشتباه در اعلام فیلم «لالاند» به عنوان بهترین فیلم اشاره کرد: جایزه‌ی اسکار آدم‌حسابی‌ترین فرد زمین می‌رسه به جوردن هورویتز، از تهیه‌کنندگان لالالند؛ مردی که خودش برای اعلام سوتی وحشتناک آکادمی اومد.




**شخصس به نام علیرضا نیز توییت کرده: بابا چه اصرار مسخره‌ایه اسم فیلمو ترجمه میکنن آخه. یه خبرگزارى میگه «مهتاب»، یکى میگه «عالم هپروت» یکى میگه «نور ماه». اسم خاص نمیفهمین چیه؟


شوخی شوخی، با فراستی هم شوخی


بازار انتقاد از برنامه تلویزیونی «هفت» به دلیل نحوه برخورد با فیلم «فروشنده» هم در فضای مجازی حسابی گرم بود. در این میان اسم و هشتک مسعود فراستی و بهروز افخمی هم در توئیت حسابی بارها به میان آمد. شوخی کاربران با مسعود فراستی در این فضا تمامی نداشت سیمپسون الدوله هم یکی از این کاربران بود: فراستی پس از اینکه اصغر فرهادی دومین اسکار خود را گرفت اعلام کرد «نوموخوام»


**کاربر ناشناس دیگری توییت کرده:‌مسعود که ایراد گرفتی همه عمر، دیدی که چگونه اصغر اسکار گرفت؟


**شخصی به نام عباس توییت کرده: بیداری؟ [پیامک فراستی به بهروز افخمی]


اما آقای سنگ نوشته :«بعد از اسکاری که فرهادی گرفت فراستی و افخمی تبدیل شدن به دو چهره‌ی ضایعی که قبل از مرگ باید دید.»


پای ترامپ و سیاست هم به فضای مجازی باز شد


اما فقط کاربران ایرانی نبودند که با اسکار شوخی کردند، جیمی کیمل مجری مشهور از ابتدای مراسم سر شوخی با رئیس‌جمهور آمریکا را باز کرد. او وسط مراسم در مقابل حاضران یک توییت به ترامپ نوشت که‌: «هی ترامپ! بیداری؟!»



اعتراض به سیاست‌های ترامپ هم میان کاربران ایرانی هم حسابی رونق داشت. روشن نوروزی به اشتباه اعلام اسم بهترین فیلم اشاره دارد: وقتشه ترامپ یه توییت کنه بگه شما که نمی‌تونید پاکت برنده‌های اسکار رو مدیریت کنید، به مملکت‌داری من گیر ندید!


**همچنین در میان توییت‌هایی که کمی طعم سیاسی دارد کاربر ناشناسی گفته: همه آنچه از مراسم اسکار باید ببینید، با بازی ترامپ و ترانه و اصغر و انوشه و فیروز.


**کاربر ناشناسی توییت کرده: وایت هلمتز هم جایزه برد و کارگردانش در یک نطق کوتاه آرزو کرد جنگ در سوریه و جهان متوقف شه اسکار سیاسى لزوما چیز بدى نیست!


و بازهم توئیت


خوشحالی مردم از گرفتن این جایزه را می‌توان از توئیت‌های مختلف خواند، نوشته‌هایی که گاه طنز است، گاه تشکر است و گاه آرزوی خوب برای کشور است و البته گاهی هم انتقاد است. اشکان مدیری نسبت به انتشار عکس های مختلف از اصغر فرهادی انتقاد کرده و نوشته است: اینستاگرام چرا اینجوری شده؟ صفحه رو اسکرول میکنم عکسهای اصغر فرهادی رو میبینم، تو آلبوم خونوادگیشون اینقدر عکس ازش ندارن.


**کاربر ناشناسی توییت کرده: اصغر فرهادى اسکار دومشو گرفت...حالا من اگه اسمم اصغر بود نهایتش میرفتم یه سلمونى میزدم!


** کاربر ناشناس دیگری توییت کرده: الان رامبد جوان، فرهادی رو دعوت میکنه خندوانه یه تندیس بهش میده میگه اینو همیشه بزار جلوی چشمت.


**فاطمه هم به دو اسکار اصغر فرهادی اشاره دارد: خوبه اصغر دیگه دو تا اسکار داره، می‌تونه بذاره دو طرف تلویزیون.


**یک کاربر ناشناس هم فضای بحث سیاسی در تاکسی را مد نظر خود قرار داده: بغل دستیم تو تاکسی گفت: تابلو بود فرهادی اسکار می‌بره,جایزه اسکارهمیشه سیاسیه. پیاده شدیم دوتا پاشو بستیم به سپر عقب ماشین,تخت گازداریم میریم.


**اما کاربر ناشناسی با انتخاب عکس برادر و پدر اصغر فرهادی در خمینی‌شهر چهارراه خیزون (خوزان) خوشحالی خود را ابراز کرده است.




**کابر دیگری نیز گفته است: از اون جایزه‌ای که دیکاپریو یه‌دونه داره، اصغر دوتا داره!


**راد هم نوشته: یه همکلاسی تو دبیرستان داشتم اسمش فرهاد اصغری بود، زنگ زدم به اونم تبریک گفتم


**کاربر ناشناسی نیز توییت کرده: فروشنده رو ندیدم هر بار میخاستیم بریم سینما بلیطش ندیدم و قسمت نشد. ولی با اینکه نمیدونم خوبه یا بد خوشحالم جایزه گرفته اصن انتقاد وارد نیس.





انتهای پیام/

ارسال نظر