صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
وزیر آموزش و پرورش:

رقابت محوری موجب ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد مدارس باید از مشق، دیکته و حافظه محوری که ذهن دانش آموز را درگیر می‌کند و او را از لذت فراگیری علم محروم می‌سازد، تغییر کند، عنوان کرد: پیامد رقابت محوری در مدرسه ایجاد استرس و اضطراب در دانش آموزان است و اعتماد به نفس آنان را از بین می‌برد
کد خبر : 160839

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی دو روزه معاونان پرورشی و فرهنگی و مدیران سازمان دانش آموزی استان‌ها در اردوگاه‌ شهید باهنر تهران، اظهار کرد: تسلط آموزش در مدارس باعث شده است پرورش از آموزش تفکیک شود و مظلوم بماند.


وزیر آموزش و پرورش افزود: رویکرد مدارس باید از مشق، دیکته و حافظه محوری که ذهن دانش آموز را درگیر می‌کند و او را از لذت فراگیری علم محروم می‌سازد، تغییر کند.


وی ایجاد رقابت در بین دانش آموزان را یکی از آسیب‌ها دانست و تصریح کرد: اگر سیستم آموزشی را بررسی کنیم، رقابت محوری بسیار پررنگ است و دانش آموزان رتبه بندی می‌شوند و اعلام این رتبه‌ها که معمولا با تکیه بر نمرات دروس پایه مانند ریاضی، علوم و فیزیک صورت می‌گیرد تاثیر منفی بر روحیه دانش آموزان ضعیف در دروس مذکور می‌گذارد.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیتی که خانواده‌ها برای رتبه‌های درسی دانش آموزان قائل هستند، خاطرنشان کرد: پیامد رقابت محوری در مدرسه ایجاد استرس و اضطراب در دانش آموزان است و اعتماد به نفس آنان را از بین می‌برد و موجب می‌شود همواره احساس شکست کنند، این در حالی است که یک دانش آموز ممکن است در درس ریاضی ضعیف باشد، اما در درس هنر و یا تربیت بدنی جزو نفرات برتر باشد.


دانش آشتیانی اظهار کرد: اگر دانش آموزی احساس ضعف کند، دچار آسیب روانی شده و از مسیر رشد خارج می‌شود از این موضوع جامعه آسیب می‌بیند.


وی حفظ روحیه شادابی در مدارس را بسیار مهم دانست و افزود: مدیران به زنگ ورزش توجه ویژه‌ای داشته باشند و از تسلط سایر دروس بر ساعات تربیت بدنی جلوگیری کنند.


وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر فکر کنیم تربیت در مدرسه تنها برعهده مربی پرورشی است، این آغاز انحراف نسبت به مسائل تربیتی است، زیرا فرآیند تربیت وسیع‌تر از یک فعالیت فوق برنامه معاون پرورشی است.


وی افزود: مربی پرورشی باید در مدرسه کار بسترسازی تربیت را برعهده داشته باشد، زیرا مسئولیت تربیت تنها بر عهده مربی تربیتی نیست، بلکه همه عوامل انسانی و حتی عوامل فیزیکی فضای آموزشی از جمله نظم موجود در محیط مدرسه، در تربیت دانش آموزان موثر است.


آشتیانی تصریح کرد: تغییر نگاه ما نسبت به تربیت اولین گامی است که باید برداشته شود و مدیریت تربیت در مدرسه باید در دستور کار قرار گیرد و همه عوامل موثر در تربیت باید آموزش‌ها و مهارت‌های لازم در خصوص نحوه تعامل با دانش آموزان را فراگیرند.


وی الگوپذیری دانش آموزان در مدرسه را مهم‌ترین عامل تربیت دانست و افزود: تمام عوامل موجود در فضای مدرسه از نظافت و پاکی محیط مدرسه گرفته تا رفتار عوامل انسانی نقش مستقیمی در تربیت دانش آموزان دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر