فانی: توسعه مشارکت در بخشهای مختلف دولت متضمن اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علیاصغر فانی در سی و سومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد: این اجلاس از یادگارهای ماندگار شهید رجایی است. این اجلاس همهساله به مدت دو تا سه روز در تهران برگزار میشود و تلاش میکنیم تا در این گردهمایی از دیدگاههای مدیران اجرایی و نگرشهای فرهنگیان به درستی استفاده کنیم.
وی افزود: به لطف خدا و حمایتهای رئیسجمهوری، دولت و فرهنگیان اعم از رؤسای آموزش و پرورش مناطق، مدیران مدارس و به خصوص معلمان و فرهنگیان، تلاشهای خوبی انجام شده و توفیقات مناسبی حاصل شده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به مدت نزدیک به 10 سال تدوین و تصویب آن به طول انجامید، امروز به عنوان سند بالادستی مبنای فعالیت آموزش و پرورش است. به طور کلی در برنامه ششم توسعه سند تحول به موجب مصوبه هیات وزیران مبنای کار قرار گرفته است.
فانی خاطرنشان کرد: سند تحول در واقع نمایی از چشمانداز ایران 1404 است که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت رسیده است. سند چشمانداز از تصویرش در وزارت آموزش و پرورش سند تحول نظام آموزش و پرورش است و ما در یکسال اخیر نقشه راه سند تحول را رونمایی کردیم و همکاران در ستاد در حال اجرایی کردن این سند هستند.
وی افزود: به خوبی میتوان ادعا کرد اجرایی کردن سند از توان یک وزارتخانه خارج است و برای اجرای سند و نزدیک شدن به چشمانداز 1404 علاوه بر تلاشهایی که باید در وزارت آموزش و پرورش صورت بگیرد، نیازمند همکاری و مشارکت سایر نهادها، ارگانها، وزارتخانهها اعم از نهادهای دولتی و غیردولتی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه توسعه مشارکت از سیاستهای جدی دولت یازدهم در آموزش و پرورش است، گفت: امید داریم بتوانیم در ادامه اجرایی کردن سند تحول از توانمندیهای سایر نهادها نیز بهره ببریم.
وی افزود: توسعه مشارکت میتواند در کنار کمکهایی که دولت در بخش وزارت آموزش و پرورش داشته و خواهد داشت متضمن اجرای سند تحول شود. در این سند زیرنظامهایی پیشبینی شده که از مهمترین آن میتوان به منابع انسانی و فضا و تجهیزات اشاره کرد.
فانی در ادامه تصریح کرد: یقینا تحول در وزارت آموزش و پرورش در گروی تحول در منابع انسانی این وزارتخانه است. نقشی که معلم در کلاس درس ایفا میکند، نقشی منحصر به فرد است. ایجاد انگیزه و فراهم کردن زمینههای آرامش و آسایش برای معلمان و فراهم کردن معیشت مناسب در کنار هویت و منزلت برای معلمان میتواند نقش موثری در تحول نظام آموزش و پرورش داشته باشد و در کنار وجود معلمانی توانمند، فراهم کردن فضا و تجهیزات مناسب میتواند کمک جدی به تحقق اهداف در سند تحول باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سند تحول فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تدوین شده و این تغییرات مثبتی برای نظام تعلیم و تربیت کشور دارد که امیدواریم بتوانیم با توصیه و رهنمودهای آیتالله هاشمی رفسنجانی بهره کافی را در این راه ببریم.
انتهای پیام/