پرورش خلاقیت در دانشگاه، کلید گشایش مشکلات ساختاری کشور
سید مجتبی حسینی فرد عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی در گفتوگو با خبرنگار آنا، اظهار کرد: وظیفه ذاتی دانشگاه تولید علم و تربیت محقق، پژوهشگر و انسان خلاق جهت توسعه و رشد علمی کشور است.
وی با بیان اینکه، تولید علم با نگارش مقاله صورت میگیرد؛ تاکید کرد: اساتید دانشگاهی و پژوهشگران باید در مرز دانش و تولید علم بنیادی فعالیت کنند. در تمام دنیا این اتفاق میافتد به گونهای که ایران در پایگاه اسکوپوس که وضعیت علمی کشورهای جهان را هرساله بررسی و گزارش میدهد سالانه بیش از ۷۰ هزار مستند علمی و نزدیک به ۲ درصد علم دنیا را تولید میکند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی، گفت: پژوهشهای بنیادی زیر بنای توسعه کشور در جهت حل مشکلات و چالش هاست و مصرف علم به سمت پژوهشهای کاربردی حرکت میکند باید بین این دو پژوهش تفکیک قایل شویم.
حسینی فرد ادامه داد: حل چالشها و مشکلات کشور نیاز به تعریف و اصلاح روشهای موجود دارد. حلقه واسطه تولید علم تا مصرف علم خارج از محیط دانشگاه است، باید پارکهای علم و فناوری و حمایت از شرکتهای دانش بنیان در مراکز رشد با جدیت تمام پیگیری شود و ماموریت گرایی سرلوحه کارها قرار گیرد.
وی، در پایان تاکید کرد: هدف گذاری در توسعه شرکتها و مراکز رشد باید مبتنی بر واقعیتهای موجود باشد. اگر دانشگاه در تربیت نیروی خلاق به ماموریت اصلی و ذاتی خود خوب عمل کند، در نتیجه میتوانیم انتظار داشته باشیم این افراد خلاق با آموزش اصولی در دانشگاه میتوانند در رفع مشکلات کشور موفق باشند.
انتهای پیام/