صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۰:۴۸ | ۰۴ / ۰۷ /۱۴۰۴
| |
امیرفخریان در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد

استقلال علمی مبنای ایستادگی ملت‌ها در برابر نظام سلطه/ مقاومت سازنده؛ عقلانیت انقلابی

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه استقلال علمی مبنای ایستادگی ملت‌ها در برابر نظام سلطه است، مقاومت سازنده را همان عقلانیت انقلابی برشمرد.
کد خبر : 999856

سید مجید امیرفخریان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک در گفت‌‌وگو با خبرنگار آنا با تحلیل سخنان مقام مقام رهبری اظهار کرد: سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه سال تحصیلی جدید، تجلی گفتمان عمیق «مقاومت سازنده» در منظومه فکری نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

وی اضافه کرد: ایشان با تبیین سه محور اساسی «وحدت ملی»، «غنی‌سازی» و «موضع‌گیری در برابر آمریکا»، در حقیقت به ترسیم نقشه راه «تمدن‌سازی نوین اسلامی» پرداختند که ریشه در فلسفه سیاسی اصیل اسلامی - ایرانی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک تبیین کرد: این بیانات را باید در چارچوب «عقلانیت انقلابی» تحلیل کرد که ترکیبی است از خردورزی علمی و پایبندی به آرمان‌های الهی.

امیرفخریان متذکر شد: هنگامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به دستاورد‌های دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد‌های جهانی اشاره می‌کنند، در حقیقت به نمایش یکی از وجوه این عقلانیت می‌پردازند و تجربه تاریخی نشان داده که ملت‌هایی توانسته‌اند در برابر نظام سلطه بایستند که به «استقلال علمی» دست یافته‌اند و برای شاهد این منظور کافی است به رویداد لیبی توجه ویژه شود.

وی تشریح کرد: مبنای فلسفی این دیدگاه را باید در مفهوم «نفی سبیل» جست‌و‌جو کرد که ریشه در آموزه‌های قرآنی دارد. این اصل که «وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» (آیه ۱۴۱ سوره نسا) به‌عنوان یک قاعده هستی‌شناختی، پایه روابط بین‌الملل در گفتمان انقلاب اسلامی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک در ادامه توضیح داد: در این چارچوب، پیشرفت علمی زمانی ارزشمند است که به استقلال سیاسی و عزت ملی بینجامد و غنی‌سازی هسته‌ای در این دیدگاه، تنها یک دستاورد تکنولوژیک نیست، بلکه نماد شکستن انحصار دانشی غرب و احیای تمدن ایرانی-اسلامی است.

امیرفخریان تشریح کرد: در بُعد اجتماعی، رهبری با تأکید بر وحدت ملی، اما با دیدگاهی متفاوت از مفهوم ملت در نظریات سیاسی غرب می‌پردازند و این مفهوم را شاید بتوان برگرفته از فلسفه صدرایی که بر پایه «وحدت در عین کثرت» استوار دانست که آن نیز ریشه در تعالیم قرآنی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک عنوان کرد: تجربه انقلاب اسلامی نشان داده که هنگامی که پیوند‌های اعتقادی جایگزین قرارداد‌های اجتماعی صرف شوند، ملت می‌تواند در سخت‌ترین شرایط نیز مقاومت کند.

عضو بسیج اساتید تأکید کرد: نمونه این را در دفاع مقدس هشت ساله و همچنین در مقابله با فتنه‌های مختلف و در آخر در جنگ ۱۲ روزه شاهد بوده‌ایم و در این مدل، مردم نه به‌عنوان توده‌ای منفعل، بلکه به عنوان بازیگران فعال در صحنه سیاسی عمل و تحت هدایت ارزش‌های دینی، مسیر تعالی جامعه را تعیین می‌‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک تشریح کرد: نقش ولی فقیه در این منظومه، به مثابه «عقل جمعی تجسم‌یافته» است که همانند عقل فردی در وجود انسان، مسیر صحیح را نشان می‌دهد.

امیرفخریان گفت: تاریخ معاصر ایران گواهی می‌دهد که هرگاه ملت ایران براساس این فلسفه سیاسی عمل کرده، توانسته بر مشکلات غلبه کند؛ از ملی شدن صنعت نفت در دهه ۳۰ که اولین تجربه مقابله با استعمار بود تا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همه نشان از ظرفیت بالای این ملت در «مقاومت سازنده» دارد و امروز نیز با الهام از همین فلسفه، می‌توان بر تحریم‌های ظالمانه غلبه کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک افزود: در این راستا دانشگاه باید بتواند با تلفیق خردورزی و پایبندی به تعالیم الهی به خلق پارادایم‌های جدید علمی بپردازد و در این میان بازخوانی میراث تمدنی ایرانی و اسلامی در علوم انسانی و نقش سازنده عقلانیت انقلابی در گانقلاب اسلامیذر زمان، نقد علوم سکولار با معیار‌های متعالی حکمت، توسعه رشته‌های میان رشته‌ای، تمرکز بر فناوری‌های راهبردی با هدف شکستن تحریم‌ها و بی‌اثر انگاشتن آن، الگو سازی شهدای جنگ ۱۲ روزه، ایجاد شبکه‌های علمی قدرتمند در جهان اسلام، توسعه فعالیت‌های مشترک علمی با کشور‌های مستقل، ترجمه دستاورد‌های انقلاب به زبان بین‌المللی و ... از مسئولیت‌های دانشگاه و دانشگاهیان خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر