صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۹:۵۴ | ۰۳ / ۰۷ /۱۴۰۴
| |

رستمی: تربیت دانشجویان میراث ماندگار مدیران دانشگاهی است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بر ضرورت استفاده از فرصت‌های مدیریتی برای تربیت صحیح دانشجویان تأکید کرد و این امر را فرآیندی همه‌جانبه در ارکان دانشگاه خواند.
کد خبر : 999808

به گزارش خبرگزاری آنا، شصت و هفتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، دوم و سوم مهرماه در دانشگاه الزهرا برگزار شد و با حضور مسئولان و طرح مباحث متنوعی در حوزه فرهنگ، مدیریت منابع و آینده‌نگری در دانشگاه‌ها مطرح شد.

در آغاز این اجلاس، وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در سخنانی بر اهمیت نقش معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در شکل‌دهی به فضای عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تأکید کرد.

وی با اشاره به لزوم آغاز سال تحصیلی جدید با نگاهی تازه به تعامل با دانشجویان، گفت: اگر حکمرانی ما بر پایه فروتنی و همگرایی کریمانه استوار باشد، می‌توانیم دانشگاه را به محیطی پرنشاط، مسئولیت‌پذیر و خلاق برای نسل جوان تبدیل کنیم.

شالچی افزود که توجه به شأن دانشجویان و فراهم‌کردن بستری برای شنیدن دغدغه‌های آنان، راهی مؤثر برای تقویت سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد در دانشگاه‌هاست.

اتمام سال تحصیلی، بدون کسری بودجه

همچنین پندار، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، گزارشی از وضعیت مالی دانشگاه‌ها ارائه داد و با اشاره به پایان یافتن سال تحصیلی گذشته بدون کسری بودجه، گفت: این موضوع را نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق و صرفه‌جویی اصولی دانست.

وی در این خصوص ادامه داد: با وجود محدودیت‌های اقتصادی کشور، مجموعه وزارت علوم توانسته است با هماهنگی و استفاده بهینه از منابع موجود، دانشگاه‌ها را بدون بدهی و مشکلات مالی عمده وارد سال تحصیلی جدید کند.

آگاهی بخشی مبتنی بر میراث تمدنی ایران

در ادامه، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تبیین ظرفیت‌های فرهنگی و علمی کشور پرداخت و راهبرد‌های کلیدی برای تقویت امید و اعتماد اجتماعی در دانشگاه‌ها ارائه کرد.

وی نخستین راهبرد را آگاهی‌بخشی مبتنی بر میراث تمدنی ایران» دانست و خاطرنشان کرد: «شناخت تاریخ و تمدن ایران می‌تواند اعتمادبه‌نفس ملی را در میان دانشجویان افزایش دهد.

تقویت هویت فرهنگی دانشجویان با شناخت نسل جدید

در بخش دیگری از این نشست، سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، به ضرورت شناخت دقیق نسل جدید و برقراری زبان مشترک با آنان اشاره کرد.

وی با تأکید بر تغییرات سریع فرهنگی و اجتماعی در میان جوانان، خاطرنشان ساخت: اگر نتوانیم با نسل امروز ارتباط مؤثر برقرار کنیم، برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها اثربخشی لازم را نخواهند داشت.

صالحی امیری افزود: زبان مشترک میان برنامه‌ریزان فرهنگی و دانشجویان، بسترساز افزایش مشارکت جوانان در فعالیت‌های دانشگاهی است و می‌تواند هویت فرهنگی آنان را تقویت کند.

دانشگاه، بزرگترین کانون حضور جوانان

همچنین در ادامه، علیرضا رحیمی، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، نیز در سخنانی از گسترش همکاری‌های مشترک با وزارت علوم خبر داد.

وی با اشاره به ضرورت هم‌افزایی نهاد‌های متولی امور جوانان گفت: امروز دانشگاه‌ها بزرگ‌ترین کانون حضور جوانان کشور هستند و تعامل میان وزارت ورزش و وزارت علوم می‌تواند برنامه‌های مشترک گسترده‌ای را در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی رقم بزند.

رحیمی ابراز امیدواری کرد که از سال تحصیلی جدید، مجموعه‌ای از طرح‌ها و برنامه‌های مشترک برای ارتقای نشاط و مشارکت دانشجویان در دستور کار و اجرا قرار گیرد.

نقش دانشگاه در بازتولید هویت ملی

همچنین باقری، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی نیز به بیان و تشریح برنامه‌های فرهنگی برای سال تحصیلی جدید پرداخته و گفت: دانشگاه‌ها علاوه بر تولید علم، نقش مهمی در بازتولید هویت ملی دارند؛ از معرفی میراث و مفاخر ایرانی ـ اسلامی و تقویت حس تعلق و مسئولیت اجتماعی جوانان، گرفته تا بهره‌گیری از ویژگی‌های نسل جدید برای مشارکت آگاهانه در جامعه.

تربیت نیکو فرآیندی تمام جانبه در دانشگاه‌ها

همچنین در آیین اختتامیه این اجلاس، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بر اهمیت بهره‌گیری از فرصت‌های مدیریتی در مسیر تربیت دانشجویان تاکید کرد و اظهار کرد: تربیت نیکو فرآیندی است که باید در تمام ارکان دانشگاه، از محیط آموزشی و فرهنگی گرفته تا محتوای درسی و فعالیت‌های اجتماعی، جریان داشته باشد.

وی همچنین با تجلیل از مقام شهدای علمی و دانشگاهی و یادآوری دیدار اخیر با خانواده شهدای مقاومت، افزود: کسی که سنتی نیکو پایه‌گذاری کند، در ثواب تمام کسانی که در آن مسیر پرورش یابند، شریک خواهد بود و این مسئولیت فرهنگی سنگینی بر دوش ما می‌گذارد.

معاونان فرهنگی؛ مسئولان تقویت تاب‌آوری

در ادامه، علی ربیعی، دستیار رئیس‌جمهور در امور اجتماعی، با تاکید بر ضرورت وفاق و همدلی در سطح حاکمیتی و اجتماعی گفت: مهم‌ترین وظیفه ما حفظ آرامش جامعه از طریق همدلی، امدادرسانی معیشتی و ارتباط عمیق با نسل جدید است. مسئولیت اجتماعی معاونان فرهنگی در این روزگار، تقویت تاب‌آوری و همراه کردن جامعه است.

بازتولید هویت ملی در میان جوانان

همچنین، محمد بهشتی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی، در سخنان خود با اشاره به مفهوم «استیصال» آن را جداشدگی از ریشه دانست و تأکید کرد: هویت تاریخی و فرهنگی همان کیستی جامعه است که باید به شکل ملموس و واقعی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد و تقویت پرسشگری در میان دانشجویان می‌تواند به بازتولید هویت ملی و امیدآفرینی در نسل جوان منجر شود، گفت: ما سال‌هاست که روایت پیروزی نداشته‌ایم و این خلأ می‌تواند حس ناامیدی ایجاد کند؛ در حالی که رجوع به ریشه‌ها و نقش تاریخی ایران در عرصه‌های علمی و فرهنگی جهان، ظرفیت روایت‌های پیروزمندانه را در اختیار ما قرار می‌دهد.

در بخش دیگری از این اجلاس، دکتر یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نیز حضور داشت و به بیان دیدگاه‌های خود درباره نقش نهاد دانشگاه در تحولات فرهنگی و اجتماعی کشور پرداخت.

این گزارش می‌افزاید، شصت‌وهفتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دوم و سوم مهرماه ۱۴۰۴ در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر