صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۱:۳۳ | ۲۹ / ۰۶ /۱۴۰۴
| |
خانه سینما و انفعالی که ادامه دارد

از اسکار پرهیاهو بگذر، نسل‌کشی خاموش را فریاد کن!

هیئت‌مدیره خانه سینما که در یک ماه گذشته درگیر حواشی مربوط به معرفی نماینده ایران در اسکار بود و بیانیه‌هایی در این زمینه صادر کرد در قبال نسل‌کشی غزه منفعل بوده و هیچ اقدام جریان‌سازی را سامان نداده است.
کد خبر : 998356

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، فضای سینمای کشور در هفته گذشته تحت تأثیر معرفی نماینده ایران به آکادمی اسکار قرار داشت جایی کمیته‌ای که برای آن موضوع تشکیل شده بود در نهایت فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» را به عنوان نماینده ایران بر حضور در این رویداد سینمایی معرفی کرد.انتخابی که حواشی فراوانی را به دنبال داشت.

علاوه بر بر واکنش‌های متفاوت و متنوعی که در رسانه‌های رسمی و غیررسمی منتشر شد، نمایندگان خانه سینما در کمیته انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار نیز در بیانیه‌ای با انتقاد سازمان سینمایی و خانه سینما درباره حضورشان در این کمیته، نکاتی را شرح دادند. در بخشی از این بیانیه که امضای پانته‌آ پناهی‌ها، آزاده موسوی، ابوالحسن داودی، مصطفی کیایی، فرهاد توحیدی، هومن بهمنش، محمدرضا دلپاک، علی دهکردی را پای خود داشت آمده بود: «برخی بدفهمی‌ها و گاه بدعهدی‌ها ـ از هر دو سو ـ چه مدیران دولتی سینما و گروه مسئول نظاره‌گر حاکمان فرهنگی، و چه نمایندگان‌مان در صنف که از ما دعوت به همکاری کردند و با ما نماندند و محترمانه اجبارمان کردند به ماندن!، نگذاشت که رویای‌مان از ارائه تصویر واقعیت سینمای بزرگ و فراگیر ایران، به تمام، با برجا بماند.

متأسفانه پس از ثبت اسامی ما در آکادمی اسکار و غیرممکن بودن تغییرشان متوجه شدیم تفاهمات اولیه از جمله تشکیل جلسات بررسی در خانه سینما و سپردن امور به آنجا با مخالفت رو‌به‌رو شده و هیئت رئیسه خانه سینما نیز با تاسف فراوان با انتشار بیانیه‌ای ناسنجیده، ضمن مبرا دانستن خود از فرایند انتخاب، به اعضای کمیته، توصیه‌ای بدون امکان انتخاب کرد که برای حفظ جایگاه ایران در این رویداد مهم در فرایند انتخاب فیلم در هر موقعیتی شرکت کنند! و به این ترتیب هیئت رئیسه خانه به شکلی ناباورانه از این فرایند پا پس کشید و پشت اعضای کمیته‌ای که خود در تعامل با بنیاد سینمایی فارابی شکل داده بود را خالی کرد».

این بیانیه سرگشاده و کنایه‌آمیز خطاب به خانه سینما  از سوی این نهاد بی‌جواب نماند و دو روز بعد و در بیست و هفتم شهریور ماه هیات رئیسه خانه سینما نیز درباره حواشی کمیته اسکار بیانیه‌ای منتشر کرد. بیانیه‌ای که در آن هیئت رئیسه خانه سینما عنوان کرده بود که «برای حفظ حرمت همکاران در کمیته انتخاب نماینده ایران که در بیانیه‌شان مواردی دور از حقیقت و مواردی توهین آمیز را خطاب به هیات رئیسه خانه سینما مطرح کردند، در منظر عمومی سکوت کرده و امیدواریم در جلسه‌ای با حضور خودشان به گفت‌و‌گو بنشینیم»

به این ترتیب، حواشی انتخاب نماینده ایران در اسکار همچنان ادامه دارد و گریبان این نهاد صنفی را رها نمی‌کند. با این حال به نظر می‌رسد سیاست یک بام و دو هوای خانه سینما و مواضع و برخورد‌های متناقض این نهاد در قبال نمایندگانی که برای کمیته انتخاب فرستاده است، عامل مهمی برای تداوم این حواشی باشد.

واکنش ناکافی به نسل‌کشی و جنایت

این بیانیه‌نویسی و واکنش‌های پینگ پنگی درشرایطی رقم می‌خورد که این نهاد سینمایی در قبال اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در غزه که روی همه جنایت‌کاران تاریخ را سفید کرده، منفعل عمل کرده است. آن  هم در شرایطی که جنایات صهیونیست‌ها در غزه واکنش بسیاری از افراد و نهاد‌های هنری و سینمایی در سراسر جهان را به دنبال داشته، خانه سینما اقدام موثر و قابل‌توجهی در این زمینه نداشته است.

البته در این ماه‌ها در صحبت‌های مدیرعامل فعلی و پیشین خانه سینما (همایون اسعدیان و علی دهکردی) که در محافل مختلف سینمایی بیان می‌شد، به صورت موردی شاهد محکومیت این جنایات و حمایت از مردم غزه بودیم. ضمن این که اعضای هیئت‌مدیره خانه سینما در حرکتی قابل‌تقدیر بلافاصله پس ازآغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به عیادت از مجرحان جنگی و همچنین آن دسته از اعضای خانه سینما که خانه یا محل کارشان آسیب دیده بود رفتند. همچنین علی دهکردی رئیس وقت خانه سینما در برنامه‌ای که سازمان سینمایی با عنوان پاسداست خون ایران برگزار کرد نیز به صراحت از مردم غزه حمایت کرده و بر ضرورت روشنگری اهالی سینما نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

با این حال این مواضع هم به صورت موردی بود و هیچ‌گاه به یک حرکت جریان‌ساز تبدیل نشد. از یک ماه پیش که سکان خانه سینما به همایون اسعدیان سپرده شده، این انفعال هم ادامه پیدا کرد. توجه هیئت‌مدیره خانه سینما به این جنایت بزرگ و نسل‌کشی آشکار صرفاً به پخش یک کلیپ از فیلم «صدای هند رجب» در جریان گرامی‌داشت روز سینما (برگزار شده شامگاه جمعه ۲۱ شهریورماه در موزه سینما) محدود شد.

خیزشی جهانی و انفعالی که آزاردهنده است

این انفعال در حالی رقم خورده است که هفته گذشته حرکت کاروان «صمود» به سمت سواحل سرزمین‌های اشغالی توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است. کاروان «صمود» به معنای پایداری و مقاومت، بزرگ‌ترین ناوگان دریایی جهان برای کمک به فلسطین است که از ۵۰ قایق و کشتی کوچک و بزرگ در سال ۲۰۲۵ تشکیل شده و هیئت‌هایی از ۴۴ کشور جهان را در خود جای این کاروان از بنادر اسپانیا آغاز کرده و قرار است در تونس و یونان به دیگر کشتی‌ها ملحق شود تا به صورت یکدست به سمت غزه حرکت کند. بر اساس اعلام ناوگان جهانی صمود، هیئت‌هایی از ۶ قاره جهان در این ناوگان حضور دارند.

این شرکت‌کنندگان به هیچ دولت یا حزب سیاسی وابسته نیستند و هدف مشترک آنها، شکستن محاصره و رساندن کمک‌های حیاتی به مردم غزه است. چهره‌های فرهنگی، مستندسازان، هنرمندان فعالان صلح و حمایت از حقوق کودکان هنرمندان و از جمله حاضران این کاروان هستند.

از سوی دیگر همه روزه شاهد اظهار نظر فیلمسازان، بازیگران و هنرمندان مطرح فعال در سطوح مختلف سینمای جهان هستیم که با وجود فشار‌های رسانه‌ای به صراحت جنایات رژیم کودک‌کش اسرائیل را محکوم می‌کنند و حتی بر قطع همکاری با کمپانی‌های فیلمساز حامی اسرائیل تأکید دارند.

به نظر می‌رسد خانه سینما با گستره فراوان مخاطبان خود و امکان جریان‌سازی گسترده حتی در سطح بین‌الملل، لازم است نقش‌آفرینی گسترده‌تری در قبال این وقایع غیرانسانی داشته باشد. این وظیفه اخلاقی فراتر از گروه‌بندی‌ها و رقابت‌های سیاسی تعریف می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر