صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۰:۱۹ | ۲۹ / ۰۶ /۱۴۰۴
| |

باقریان: تصویر سنتی جدول دروس هفتگی را می‌شکنیم

مدیرکل دفتر تألیف و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه گفت: تصویری که امروز از مدرسه در ذهن عموم وجود دارد، جدولی از دروس ثابت هفتگی است. ما در حال شکستن این تصویر هستیم تا بستر انعطاف بیشتری برای مدارس دولتی در سطح ادارات کل، مناطق و خود مدارس فراهم شود.
کد خبر : 998326

به گزارش خبرگزاری آنا، سید مهدی باقریان مدیرکل دفتر تألیف و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، بر ضرورت ایجاد تحول در برنامه‌های درسی با مشارکت کارشناسان و بر اساس اسناد بالادستی تأکید کرد و گفت: بر اساس نیازسنجی و تجربیات موجود، به این نتیجه رسیدیم که برنامه درسی کنونی علی‌رغم تمام خدمات، با محدودیت‌های ذاتی همراه است.

وی افزود:کارشناسان معتقدند علاوه بر تنظیم خط مشی‌ها و چارچوب‌ها که مأموریت ذاتی هر مدرسه را مشخص می‌کند، باید اختیار عمل بیشتری به مدارس داده شود.

باقریان با اشاره به دو بعد اصلی برنامه جدید، تصریح کرد: در این مسیر دو بعد پیش روی ماست؛ نخست خط مشی‌ها، چارچوب‌ها و اختیاراتی که زیرساخت‌های برنامه درسی را شکل می‌دهد و دوم بسته‌های آموزشی و تربیتی که در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و پشتیبانی علمی لازم را فراهم می‌سازد.

وی ادامه داد: مهم این است که برای مدارس چارچوب علمی و محتوایی مشخص کنیم و در عین حال، آزادی عمل نیز به آنها بدهیم.

مدیرکل دفتر تألیف و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه اظهارکرد: این تغییرات بر اساس نیازسنجی‌ها و پژوهش‌ها و با توجه به شایستگی‌های موردنیاز هر دانش‌آموز طراحی شده است.

وی با اشاره به نقش مدرسه گفت: تصویری که امروز از مدرسه در ذهن عموم وجود دارد، جدولی از دروس ثابت هفتگی است. ما در حال شکستن این تصویر هستیم تا بستر انعطاف بیشتری برای مدارس دولتی در سطح ادارات کل، مناطق و خود مدارس فراهم شود.

باقریان تأکید کرد: مدارس بسته به سطح و خودآگاهی خود می‌توانند مدل‌های قبلی را ادامه دهند یا دست به انتخاب جدید بزنند. حتی می‌توانند در استفاده از بسته‌های آموزشی سازمان پژوهش ابتکار عمل داشته و چند کتاب را برای آموزش ترکیب کنند.

عضو شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان گفت: تلاش می‌کنیم این طرح به‌تدریج فراگیر شود. البته می‌توان میان‌بری نیز در دوره اول متوسطه در نظر گرفت تا نسل میانی دانش‌آموزان نیز از این نوآوری‌ها بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر