وزیر علوم: دانشگاهها از انتقال علم به تولید ثروت رسیدهاند؛ ۱۲۹ همت درآمد از شرکتهای دانشبنیان
به گزارش خبرگزاری آنا، نشست خبری حسین سیمایی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز با حضور خبرنگاران در سالن همایشهای شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
سیمایی، وزیر علوم در این نشست، اظهار کرد: توقع بنده از روابط عمومی همیشه بالا بوده است؛ چرا که نقش این حوزه فقط اطلاع رسانی نیست، بلکه ارتباطات و تعاملات بسیار مهم تلقی میشود.
وی با بیان اینکه در آستانه گرامی داشت ۸ سال دفاع مقدس هستیم؛ تاکید کرد: متاسفانه جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی به عنوان جنگ دوم به کشور تحمیل شد و ما خوشبختیم که در فرهنگ ایرانی تجاوز به دیگران جایگاه ندارد و همیشه در موضع دفاع قرار داشتهایم.
سیمایی اضافه کرد: 2 روز دیگر، روز جهانی صلح است و اسلام همیشه طرفدار صلح بوده و هیچ وقت جنگ آغازین نداشته، بلکه همواره در نقش دفاعی مقابل ظالمان و زورگویان بوده است.
دانشگاه امروزه فقط آموزش عالی نیست
وزیر علوم در ادامه درباره مفهوم دانشگاه اضافه کرد: همیشه تصویر از دانشگاه آموزش عالی بوده است، این تصمیم امروزه دیگر تمام واقعیت نیست، بلکه از آموزش شروع میشود و تا فناوری و نوآوری ادامه مییابد، یعنی پارکهای علم و فناوری هم کنار دانشگاهها نقش جدی خود را ایفا میکنند.
درآمد زایی ۱۲۹ همتی از قبل شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی
سیمایی بیان کرد: هم اکنون ۵۸ پارک علم و فناوری دانشگاهی، بیش از ۱۴ هزار هسته فناور و شرکتهای دانش بنیان و بیش از ۱۶۰ هزار فناور و شاغل داریم و سال گذشته این پارکها ۱۲۹ همت درآمد داشتهاند.
وی با بیان اینکه، در حال راه اندازی فعالیت بخش رسانه پارکهای علم و فناوری هستیم؛ تاکید کرد: پارکها اکوسیستمی هستند که ارتباط صنایع و دانشگاهها را فراهم میکنند تا دانشجویان آینده شغلی خود را در این مسیر شناسایی کنند.
نسلهای دانشگاهی؛ از آموزشمحوری تا مسئولیت اجتماعی
وزیر علوم، در تشریح سیر تحول دانشگاهها در ایران، به 4 نسل دانشگاهی اشاره کرد و گفت: نسل اول دانشگاهها صرفاً آموزشمحور بودند و تمرکز بر انتقال علم داشتند، در این مرحله دانشگاهها چندان پژوهشمحور نبودند.
نسل دوم: دانشگاههای پژوهشمحور
وی افزود: نسل دوم دانشگاهها، پژوهشمحور هستند. در این نسل، علم تولید میشود، دانش کشف میشود و حقیقت شناسایی میگردد. در این دوره، علاوه بر کلاس و کتابخانه، آزمایشگاههای بزرگ و مجهز نیز به دانشگاهها افزوده شد. به گفته وزیر علوم، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، دانشگاهها بیشتر آموزشمحور بودند، هرچند استادان برجسته و پژوهشگران فرهیختهای نیز حضور داشتند، اما پژوهش، فضای غالب دانشگاه نبود.
از پژوهش تا نوآوری و کارآفرینی
سیمایی با اشاره به دوران پس از انقلاب، بیان کرد: از سال ۵۷ به بعد، دانشگاههای ما به مرحله بالاتر ارتقا پیدا کردند و پژوهش در کنار آموزش قرار گرفت. پژوهشگاهها راهاندازی شدند و ما از مرحله آموزش به پژوهش ارتقا پیدا کردیم.
نسل سوم: دانشگاه کارآفرین و نوآور
وزیر علوم، نسل سوم دانشگاهها را نسل کارآفرینی و نوآوری معرفی کرد و گفت: در این مرحله، ایدهها به فناوری تبدیل میشوند، ارزش اقتصادی تولید میشود، ایدهها تجاریسازی شده و به محصول تبدیل میگردند.
وی همچنین به احداث پارکهای علم و فناوری و تغییر نام وزارت علوم از فرهنگ و آموزش عالی به علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و این تغییر نام را نشانهای از ورود به این نسل دانست.
نسل چهارم: دانشگاه با مسئولیت اجتماعی
سیمایی، نسل چهارم دانشگاهها را دانشگاههایی با مسئولیت اجتماعی عنوان کرد و افزود: این دانشگاهها مسائل جامعه را حل میکنند، فراتر از مرزهای خود میاندیشند و تعهد به توسعه کشور، فرهنگ و جامعه دارند. این دانشگاهها در خدمت جامعه و توسعه هستند، مسئولیتپذیر و پاسخگو عمل میکنند و به دنبال تاثیرات اجتماعی هستند.
جایگاه دانشگاهها در ایران
وی تاکید کرد که این رویکرد، آورده جمهوری اسلامی در نظام آموزش عالی است و دانشگاههای پیشروی دنیا نیز به سمت اجتماعی شدن حرکت کردهاند.
وزیر علوم با بیان اینکه همه دانشگاهها در یک سطح نیستند و نباید انتظار یکسان از آنها داشت، ابراز امیدواری کرد که دانشگاههای متعددی در کشور وجود دارند که هر چهار مسئولیت (آموزش، پژوهش، فناوری و مسئولیت اجتماعی) را به خوبی ایفا میکنند.
لزوم معرفی دانشگاه به جامعه
سیمایی از دانشجویان خواست تا با مفاهیم دانشگاه کارآفرین و نوآور آشنا شوند و این مفاهیم را به جامعه معرفی کنند.
وی افزود: ما نیز برنامههای ترویجی برای شناساندن این اکوسیستم به دانشجویان داریم تا انگیزه و امید را در آنها برای آینده شغلی و نوآوری افزایش دهیم.
مدیریت کمونیستی در خدمات دانشجویی را نابود خواهیم کرد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از وضعیت فعلی خدمات دانشجویی، به ویژه در حوزههای خوابگاه و تغذیه، اعلام کرد که وزارت علوم درصدد است با اصلاحات ساختاری و برونسپاری خدمات، مدیریت «کمونیستی» را از دانشگاهها ریشهکن کند.
وزیر علوم در این سخنان که با لحنی صمیمی و همراه با انتقاد از عملکرد گذشته ارائه شد، گفت: دانشجو وقتی وارد دانشگاه میشود، باید هیچ دغدغهای جز تحصیل نداشته باشد. اما متاسفانه فضای دانشگاههای ما با این توقعات فاصله زیادی دارد.
مشکلات خوابگاهی و تلاش برای بهبود
سیمایی با اشاره به کمبود و فرسودگی خوابگاهها، افزود: هرچند هر ساله خوابگاهها تعمیر و بازسازی میشوند، اما واقعیت این است که دانشجویان شایستهتر از این شرایط هستند. خوشبختانه امسال بودجه قابل توجهی برای تعمیر و احداث خوابگاههای جدید اختصاص یافته است.
وی با انتقاد از مدیریت فعلی خدمات، گفت: متاسفانه ما خدمات دانشجویی را به شیوهای کمونیستی اداره میکنیم؛ یعنی مسئولیت را میپذیریم، پول را میدهیم، اما رضایت دانشجو را جلب نمیکنیم. این شیوه در دنیای امروز منسوخ شده است.
سیمایی افزود: سال گذشته بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان فقط برای تغذیه دانشجویان هزینه کردیم. این رقم بیش از ۲۲ درصد کل بودجه دانشگاههای کشور است — رقمی حتی بیشتر از کل بودجه پژوهشی کشور! اما با این همه هزینه، فایده و رضایت دانشجویی بسیار پایین است.
رونمایی از برنامه برونسپاری تغذیه
وزیر علوم ادامه داد: از ماههای نخست تصدی، تیمی را مامور کردم تا با صنایع غذایی معتبر مذاکره کنند. حتی نمایندگان این شرکتها را به دفترم دعوت کردم و از آنها مشورت گرفتم. هدف ما این است که حداقل در ۱۵ دانشگاه، خدمات تغذیه به صورت برونسپاری به شرکتهای حرفهای واگذار شود — با همان بودجه فعلی، اما با کیفیت و تنوع بالاتر.
وی تصریح کرد که اجرای این طرح با مقاومتهایی در داخل دانشگاهها مواجه شده است: برخی مدیران دانشگاه از ریسک واگذاری خدمات نگرانند؛ میترسند اگر غذا دیر برسد یا کیفیت پایین باشد، جوابگوی دانشجویان نباشند. اما ما با وجود این مقاومتها، تغییر را آغاز کردهایم.
سیمایی اعلام کرد: در حداقل یک دانشگاه از همین نیمسال، یکی از صنایع غذایی معتبر کشور خدمات تغذیه را با شیوه نوین خود آغاز خواهد کرد. این شرکت تعهد داده است که سالن غذاخوری را در ترم آینده مجهز کند، فضایی شبیه فودکورت ایجاد کند و سبد غذایی متنوع و سالمتری در اختیار دانشجویان قرار دهد.
همچنین وی از راهاندازی «۱۷ رستوران مکمل» در دانشگاههای مختلف خبر داد و گفت: این رستورانها از همین امسال فعالیت خود را آغاز میکنند و گامی مؤثر در جهت ارتقای کیفیت تغذیه دانشجویان خواهند بود.
در پایان، وزیر علوم از دانشجویان خواست تا در مسیر این تغییرات همراه وزارت علوم باشند: اگر در جایی کم و کاستی دیدید، به ما فرصت بدهید. تحمل کنید تا بتوانیم روند کلی تغذیه را اصلاح کنیم و آن مدیریت کمونیستی را از بین ببریم.
سیمایی با تأکید بر اینکه «جنب و جوش اصلاحی در دانشگاهها آغاز شده است»، ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشجویان و مدیران دانشگاهی، شاهد تحولی بنیادین در کیفیت خدمات دانشجویی باشیم.
انتهای پیام/