تغییر جهت دانشجویان هندی به سمت مقاصد تحصیلی ارزانتر
به گزارش خبرگزاری آنا، بر اساس گزارش آموزش فراملی ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ که توسط موسسهٔ مشاورهٔ تحصیلی هندی upGrad Study Abroad منتشر شده، در حالی که دو سوم متقاضیان تحصیل در خارج همچنان از کلانشهرها (مراکز اقتصادی پررونق مانند دهلی، بمبئی، کلکته، بنگلور و چنای) هستند، ثبتنامهای خارج از کشور به طور فزایندهای نشاندهندهٔ افزایش درخواستها از شهرهای ردهٔ ۲ و ردهٔ ۳ است.
این گزارش نشان میدهد که ۵۷ درصد از دانشجویان ثبتنامشده اکنون از شهرهای ردهٔ ۲ و ۳ هند هستند که اغلب نمایندهٔ خانوادههایی با محدودیتهای مالی شدیدتر هستند. این وضعیت توضیحدهندهٔ وابستگی فزاینده به وامهای تحصیلی است، به طوری که یکسوم دانشجویان هندی در حال حاضر برای تأمین مالی تحصیلات بینالمللی خود، معمولاً از بانکها، وام میگیرند.
حساسیت به هزینهها در میان این متقاضیان همچنین بر انتخاب مقصد تأثیر میگذارد، چرا که دانشجویان به دنبال بازده سرمایهٔ بالاتر هستند، چه از نظر شهریههای کمتر و چه از نظر ویزاهای پس از تحصیل و چشماندازهای شغلی.
پرانیت سینگ، معاون ریاست بخش شراکتهای دانشگاهی در upGrad Study Abroad، میگوید: «امروزه دانشجویان هندی در انتخابهای تحصیلی خود بسیار هدفمندتر عمل میکنند و تحت تأثیر آگاهیهای ژئوپلیتیکی، ملاحظات هزینهای، و واقعیتهای رژیمهای سختگیرانهتر ویزا و مسیرهای شغلی نامطمئن پس از تحصیل قرار دارند.»
این گزارش یک تحول کلیدی را در مقاصد ترجیحی دانشجویان هندی برجسته میکند؛ مقاصدی که به طور سنتی تحت سلطهٔ ایالات متحده، بریتانیا و کانادا بودند. اکنون کشورهایی مانند آلمان، امارات متحده عربی، فنلاند و فرانسه در میان دانشجویانی که به ارزش، مقرونبهصرفه بودن و فرصتهای پس از تحصیل اهمیت میدهند، به طور فزایندهای محبوب شدهاند.
وابستگی به وام
این گزارش که بر اساس نظرسنجی از بیش از ۱۰۰,۰۰۰ متقاضی تحصیل در خارج انجام شده، نشان میدهد که وابستگی به وامهای تحصیلی از بورسیهها و پساندازهای خانوادگی به عنوان منبع اصلی تأمین مالی پیشی گرفته است. در حالی که ۲۸ درصد از دانشجویان به بورسیهها متکی هستند، بسیاری همچنان برای حمایت به خانوادهها یا تأمین مالی شخصی روی میآورند که ممکن است برای افرادی از شهرهای ردهٔ ۲ و ۳ کمتر در دسترس باشد.
جسی جوزف، مدیر شرکت Loyola Global Careers Ltd در دهلی نو، به University World News گفت: «گذار به سمت آموزش خارج از کشور وابسته به وام، هم فرصت و هم خطری برای خانوادههای هندی محسوب میشود. در حالی که مدارک بینالمللی میتوانند درها را به روی چشماندازهای شغلی جهانی باز کنند، دانشجویان باید با دقت ارزیابی کنند که آیا حقوقهای بالقوهٔ بالاتر در رشتهٔ انتخابیشان، بازپرداخت وام را در زمان مقرر پشتیبانی خواهد کرد یا خیر.»
او افزود: «ما میبینیم که خانوادهها اساساً آیندهٔ مالی خود را بر سر نتایج تحصیلیای شرط میبندند که تضمینی نیست. نکتهٔ کلیدی این است که دانشجویان قبل از گرفتن وامی که میتواند برای دههها بر آنها تأثیر بگذارد، پیشبینیهای شغلی واقعبینانه و برنامههای جایگزین داشته باشند.»
ملاحظات بودجه نیز یک عامل کلیدی در این روند است. تقریباً سهچهارم دانشجویان هدفشان باقی ماندن در بودجهٔ کلی ۳ میلیون روپیه (حدود ۳۳,۰۰۰ دلار آمریکا) برای تحصیل در خارج از کشور است، به طوری که ۴۰ درصد بودجهای معادل ۱ تا ۲ میلیون روپیه (حدود ۱۱,۰۰۰ تا ۲۲,۰۰۰ دلار) و ۳۴ درصد بودجهای معادل ۲ تا ۳ میلیون روپیه (حدود ۲۲,۰۰۰ تا ۳۳,۰۰۰ دلار) را برای تحصیل در خارج در نظر گرفتهاند.
ماریا ماتای، مدیر مشاورهٔ آموزشی MM Advisory Services، به University World News گفت: «چشمانداز تأمین مالی در حال تغییر است، اگرچه حمایت خانوادگی همچنان وقتی که بودجهٔ مستقیم با کمک والدین ترکیب شود، قابل توجه است. آنچه نگرانکننده است، فشاری است که دانشجویان وامگیرنده برای موفقیت تحمل میکنند. وقتی برای تحصیل وام میگیرید، هر ترم به معنای اثبات بازده سرمایه (ROI) است. دانشجویان نمیتوانند ریسک کنند؛ آنها به نتایج تضمینی نیاز دارند.»
انتخابهای حساس به هزینه
حساسیت به هزینه بر انتخاب مقاصد تأثیر میگذارد، به طوری که کشورهایی مانند آلمان که شهریه دریافت نمیکنند، به طور فزایندهای محبوب شدهاند.
بر اساس این گزارش، سهم آلمان از دانشجویان هندی که در خارج از کشور تحصیل میکنند، از حدود ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۳۲.۶ درصد در سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ افزایش یافته است و از کانادا و آمریکا به عنوان مقصد ترجیحی پیشی گرفته است که نشاندهندهٔ تغییری به سمت مقاصد با بازده سرمایهٔ بالا است.
عواملی مانند شهریههای پایین، سیاستهای ویزای مطلوب و برنامههای قوی در رشتههای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) و مدیریت به جذابیت آن کمک میکنند. طبق دفتر آمار فدرال آلمان، پیشبینی میشود تعداد دانشجویان هندی در آلمان از ۴۹,۵۰۰ نفر در سال ۲۰۲۳ به نزدیک به ۶۰,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.
موانع زبانی اکنون با در دسترس بودن برنامههای بیشتر به زبان انگلیسی در کشورهایی مانند فرانسه، فنلاند و آلمان، کمتر نگرانکننده هستند.
انگیزهها برای تحصیل در خارج نیز در حال تحول است. تنها ۱۶.۶ درصد از دانشجویان اولویت خود را کسب اقامت دائم در خارج از کشور قرار دادهاند، در حالی که نزدیک به نیمی (۴۸.۲ درصد) بر روی تضمین فرصتهای شغلی بهتر، به ویژه در رشتههای مدیریت و STEM، تمرکز دارند.
مدرک کارشناسی ارشد همچنان انتخاب ترجیحی است، به طوری که ۸۶.۵ درصد از دانشجویان برنامههای تحصیلات تکمیلی را انتخاب میکنند، و افزایش قابل توجهی در تقاضا برای دورههای مدیریت مشاهده میشود که در سه سال گذشته از ۳۰ درصد به ۵۶ درصد از برنامههای انتخابی رسیده است.
ماتای میگوید: «آموزش بینالمللی در حال دموکراتیزه شدن است. دسترسی دیجیتال دانشجویان را از شهرهای کوچکتر، و نه فقط کلانشهرها، قادر ساخته تا تحصیلات جهانی را دنبال کنند. یادگیرندگان نسل اول امروزی، شغلمحور هستند، دیدگاههای تازهای دارند و به حمایتهای سفارشی از سوی دانشگاهها نیاز دارند.»
کاهش جذابیت مقاصد سنتی
جذابیت سنتی آمریکا، بریتانیا و کانادا، به ویژه برای دانشجویان از شهرهای کوچکتر که به دنبال برنامههای مقرونبهصرفه و شغلمحور هستند، در حال کاهش است. این گزارش اشاره میکند که مناطقی مانند اروپا، خاورمیانه و آسیا-پاسفیک اکنون به عنوان جایگزینهای مناسبی دیده میشوند.
درخواستها برای دانشگاههای آمریکا سال به سال ۱۳ درصد کاهش یافته است، در حالی که سهم کانادا از دانشجویان هندی از ۱۷.۸۵ درصد به ۹.۳ درصد کاهش یافته است، کاهشی که به افزایش هزینههای شهریه، زمان طولانیتر پردازش ویزا و تغییرات سیاستی نسبت داده میشود.
بریتانیا همچنان مرتبط است اما در سال گذشته ۱۱ درصد کاهش در تأیید ویزای دانشجویی برای متقاضیان هندی داشته است.
کشورهایی مانند امارات متحده عربی و قطر که پردیسهای بینالمللی دانشگاههای معتبری مانند جورج تاون، کارنگی ملون و هریوت-وات را میزبانی میکنند، مدارک معتبر جهانی را با هزینهٔ کمتری ارائه میدهند. دانشجویان هندی اکنون ۴۲ درصد از کل جمعیت دانشجویان بینالمللی در امارات را تشکیل میدهند.
انتهای پیام/