صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۹:۵۹ | ۱۷ / ۰۴ /۱۴۰۴
| |

تحول بنیادین در کلاس‌های ابتدایی؛ معلمان تبدیل به تولیدکنندگان دانش شدند

برای اولین بار، آموزش ابتدایی در کانون توجه ریاست جمهوری قرار گرفته و با آغاز برنامه تحولی در نظام آموزشی، کلاس‌های درس از الگوی سنتی خارج شده و به فضاهای پویا، مشارکتی و یادگیرنده‌محور تبدیل می‌شوند. در این رویکرد نوین، معلمان دیگر تنها منتقل‌کننده دانش نیستند، بلکه تولیدکننده و تسهیل‌گر یادگیری محسوب می‌شوند.
کد خبر : 983240

به گزارش خبرگزاری آنا، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تغییر واقعی زمانی رخ می‌دهد که کلاس‌های درس از الگوی سنتی خارج شده و به محیط‌هایی پویا، شاداب، مشارکتی و یادگیرنده‌محور تبدیل شوند، اظهار کرد: برای اولین بار آموزش‌وپرورش در مرکز توجه عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، یعنی ریاست جمهوری قرار گرفته و برنامه تحول با حمایت کامل در حال اجراست.

وی افزود: این برنامه دارای دو بخش اصلی است، عدالت آموزشی که شامل رفع محرومیت، توسعه فضا‌های آموزشی و بهره‌گیری از فناوری برای ایجاد فرصت‌های برابر است و اصلاح روش‌های یاددهی یادگیری با توسعه روش‌های نوین تدریس، بهره‌گیری از یادگیری گروهی، خلاقانه و فعال در محیط‌های یادگیری.

حکیم‌زاده ضمن تشریح ساختار اجرایی، به ایجاد اجتماعات یادگیری در سطح مدارس اشاره کرد و گفت: در این اجتماعات، معلمان نه فقط دریافت‌کننده محتوا، بلکه تولیدکننده، تسهیل‌گر و عامل اصلی تغییر هستند. این رویکرد مبتنی بر باور به توانمندی‌های معلمان طراحی شده است.

وی متذکر شد: در این برنامه، برای هر اجتماع یادگیری یک سرگروه آموزشی در نظر گرفته شده که وظیفه هدایت تیم، ایجاد تعامل، دریافت و ارسال محتوای تولیدشده و ارائه بازخورد را دارد. همچنین محتوای تولیدی توسط معلمان در قالب فیلم، اینفوگرافیک، خلاصه‌کتاب، اسلاید و... در سامانه‌های مشخص بارگذاری شده و پس از ارزیابی در مخازن استانی و کشوری به اشتراک گذاشته می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری دوره‌های حضوری توانمندسازی در مشهد و همچنین آموزش‌های مجازی در بستر سامانه‌های آموزش وزارتخانه از جمله شاد و سامانه اجتماعات یادگیری خبر داد. این آموزش‌ها با هدف آماده‌سازی معلمان برای اجرای کلاس‌های مشارکتی، گروه‌محور و یادگیرنده‌محور انجام می‌شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری و هم‌افزایی همکاران و کارشناسان مناطق آموزشی استان، برنامه اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری در استان همدان به شکل مطلوبی پیگیری و اجرایی شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر