صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۵

رتبه سوم جهانی ایران در شاخص رشد کمی علم

مقایسه تعداد مدارک ایران در سال‌های 2015 و 2014 در پایگاه استنادی ISI در مقایسه با سایر کشورهای دنیا نشان می‌دهد که رشد کمیت تولید علم کشور حدود 8 درصد است و ایران رتبه سوم جهانی در شاخص رشد کمی علم را دارد.
کد خبر : 97734

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: «مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اساتید دانشگاه‌ها هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای کشور را در کنار لزوم حفظ شتاب تولید علم مورد تاکید قرار دادند و یکی از شروط لازم برای تبدیل علم به ثروت و قدرت، نگاه همه جانبه به تولید علم است، بنابراین لازم است تا مفهوم توسعه علمی به صورت کامل مورد توجه سیاستگذاران علمی قرار گیرد.»


او ادامه داد: «علاوه بر آن سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری علاوه بر کمیت تولید علم، تولید علم برتر، دیپلماسی علمی، مرجعیت علمی و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده را مورد تاکید قرار داده‌اند.»


افزایش سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا در پایگاه استنادی ISI


دهقانی با اشاره به آخرین داده‌های پایگاه استنادی ISI‌ گفت: «مقایسه اطلاعات سال 2014 و 2015 در پایگاه استنادی ISI تا 8 تیر جاری نشان می‌دهد که اطلاعات مدارک در ISI هنوز کامل نشده است یا همانند برخی سال‌ها از یک رشد منفی برخوردار است.»


او افزود: «رشد کل علم دنیا در ISI منفی 4 دهم درصد است، سال 2014 در این پایگاه 2میلیون‌و 316‌هزار‌و 554 مدرک و در سال 2015 در این پایگاه 2‌میلیون‌و 307‌هزار‌و 534 مدرک نمایه شده است.»




رشد منفی چهار دهم درصدی در سال 2015


دهقانی گفت: «سهم کمیت تولید علم کشور در پایگاه استنادی ISI در سال 2013 برابر با 1.3‌درصد بود. این مقدار در سال 2014 افزایش یافته و به 1.4‌درصد و در سال 2015 به 1.5‌درصد رسید. در سال 2016 مجددا این مقدار افزایش یافته به نحوی که تاکنون سهم ایران از کل کمیت تولید دنیا برابر با 1.8‌درصد است.»


افزایش کمیت تولید علم کشور در پایگاه استنادی ISI


سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: «اطلاعات پایگاه استنادی ISI در سال 2015 بسیار کامل‌تر از اسکوپوس است، بنابراین استناد به این پایگاه تصویر بهتری از علم کشور را فراهم می‌آورد. علی‌رغم اینکه اطلاعات پایگاه استنادی ISI در سال 2015 هنوز تکمیل نشده یا کاهش یافته است، تعداد مدارک کشور نسبت به سال 2014 یک رشد 8 درصدی را نشان می‌دهد. تعداد مقالات ایران در این پایگاه در سال 2014 حدود 31 هزار بود و در سال 2015 به حدود 34 هزار مورد رسید.»



جایگاه سوم دنیا از لحاظ رشد کمیت تولید علم


دهقانی به مقایسه تعداد مدارک کشور در سال 2015 و 2014 در پایگاه استنادی ISI‌ پرداخت و گفت: «مقایسه تعداد مدارک کشور در سال‌های 2014 و 2015 در مقایسه با سایر کشورهای دنیا نشان می‌دهد که رشد کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران حدود 8 درصد است. دو کشور روسیه و استرالیا قبل از ایران قرار دارند. رشد این دو کشور به ترتیب حدود 13درصد و 9 درصد بوده است.»


او افزود: «فاصله دقیق ایران از استرالیا 0.8درصد و فاصله دقیق ایران از روسیه 3.8 درصد است. برزیل نیز با یک رشد حدود 7درصدی بعد از ایران قرار دارد و سه کشور لهستان، ترکیه و انگلستان با 6‌درصد رشد جایگاه‌های بعدی را از لحاظ رشد کمیت تولید علم به خود اختصاص داده‌اند.»



افزایش سهم علم کشور از کل کمیت تولید علم دنیا در اسکوپوس


سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به وضعیت تولید علم ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس، گفت: «براساس آخرین اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس در 8 تیر جاری سهم جمهوری اسلامی ایران از کل تولید علم دنیا در سال 2016 برابر با 1.9 درصد است. در سال 2010 سهم ایران از کل تولید علم دنیا برابر با 1.2 درصد و در خلال سال‌های 2011 تا 2015 این رقم حدود 1.5 درصد بوده است.»


رشد منفی کمیت تولید علم جهان به دلیل کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در اسکوپوس


او افزود: «اطلاعات مدارک سال 2015 در پایگاه اسکوپوس هنوز کامل نشده است، کل تولید علم دنیا در سال 2014 برابر با 2‌میلیون‌و866 هزار‌و 478 و در سال 2015 برابر با 2‌میلیون‌و 703 هزار‌و 864 مدرک است از این رو رشد کل تولید علم دنیا در سال 2015 نسبت به سال 2014 منفی و در حدود 6 درصد است. علت این امر کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در پایگاه استنادی اسکوپوس یا کاهش تولید علم نمایه شده در این پایگاه است.»



رشد منفی کمیت تولید علم دنیا به دلیل کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در سایمگو


دهقانی گفت: «داده‌های وبگاه سایمگو از پایگاه استنادی اسکوپوس دریافت می‌شود، اما این وبگاه کاملا به روز نیست، بنابراین استناد به این وبگاه در جایی که اطلاعات به روز و دقیق مد نظر است مشکل‌زا خواهد بود، اما سهولت دسترسی نسبت به پایگاه‌های ISI و اسکوپوس باعث می‌شود تا به این منبع دسته دوم نیز استناد صورت گیرد. به عنوان مثال کمیت تولید ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس در سال 2015 حدود 41 هزار مدرک است در حالی که در وبگاه سایمگو رقم 39 هزار و 727 مدرک برای ایران درج شده است.»


او افزود: «به دلیل کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در پایگاه استنادی اسکوپوس، اطلاعات پایگاه سایمگو نیز برای سال 2015 اطلاعات کمتری را نسبت به سال 2014 برای سایر کشورهای جهان نمایش می‌دهد نکته‌ای در تحلیل کمیت تولید علم بایستی مد نظر قرار گیرد.»



سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: «مقایسه اطلاعات کمیت تولید علم غالب کشورها در سال 2015 و 2014 براساس وبگاه سایمگو نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، هند، فرانسه، ایتالیا، کانادا، استرالیا، اسپانیا، کره جنوبی، برزیل، هلند، ایران، سوئیس، تایوان، ترکیه، لهستان، سوئد، بلژیک، مالزی، دانمارک، اتریش، پرتغال، اسلواکی، مکزیک، نروژ، آفریقای جنوبی، رژیم اشغالگر قدس، سنگاپور، فنلاند، یونان، هنگ کنگ، مصر، رومانی، نیوزیلند، تایلند، آرژانتین و بسیار دیگر از کشورهای دنیا به ترتیب رشد منفی 9 درصد، 13درصد، 6درصد، 9درصد، 14درصد، 3درصد، 10درصد، 7درصد، 9درصد، 6درصد، 8درصد، 6درصد، 6درصد، 7درصد، 8درصد، 6درصد، 18درصد، 2درصد، 6درصد، 6درصد، 7درصد، 16درصد، 5درصد، 6درصد، 5درصد، 6درصد، 9درصد، 6درصد، 10درصد، 7درصد، 6درصد، 7درصد، 11درصد، 12درصد، 2درصد، 10درصد، 8درصد، 12درصد و 7درصد داشته‌اند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر