صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

علم

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۱:۱۱ | ۱۳ / ۰۲ /۱۴۰۴
| |

پیاده‌سازی نظام نوین دانشی با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: نیاز داریم تا با تکیه بر ظرفیت‌های شبکه‌ای گسترده دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، نظام نوینی را با محور مأموریت‌گرایی و تخصص‌های بین‌رشته‌ای پیاده‌سازی کنیم.
کد خبر : 970644

به گزارش خبرنگار آنا، نشست رؤسای دانشکده‌های موضوعی اتحادیه شمال‌غرب دانشگاه آزاد اسلامی با هدف تبیین نظام نوین دانشی دانشگاه، بررسی عملکرد دانشکده‌ها و تبادل تجربیات با حضور رؤسا و معاونان پژوهشی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و قزوین به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد.

آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در این نشست با بیان اهمیت تحول در نظام دانشی دانشگاه آزاد اسلامی و با تأکید بر ضرورت استقرار مدل جدیدی از مدیریت علمی و آموزشی بر پایه دانشکده‌های موضوع‌محور اظهار کرد: تغییر نظام دانشی دانشگاه، حرکت بنیادین و ضروری است. ساختار گذشته که دانشکده‌ها بیشترین نقش را در سرپرستی گروه‌ها داشتند، دیگر پاسخگوی نیاز‌های بین‌رشته‌ای و مأموریت‌گرایی امروز دانشگاه نیست.

وی افزود: در مدل پیشین، دانشکده‌ها عموماً بر مبنای گروه‌های آموزشی شکل گرفته بودند و مأموریت مشخصی نداشتند. نیاز داریم تا با تکیه بر ظرفیت‌های شبکه‌ای گسترده دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، نظام نوینی را با محور مأموریت‌گرایی و تخصص‌های بین‌رشته‌ای پیاده‌سازی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: اکنون، ۲۷ مورد از دانشکدگان در کشور تعریف شده‌اند که متناظر با آنها دانشکده‌هایی در واحد‌های مختلف استان‌ها تشکیل شده است. اگر بتوانیم ۵۰ دانشکده موضوعی با مأموریت‌های روشن و تخصصی مانند هوش مصنوعی، فناوری‌های پیشرفته و علوم اجتماعی نوین در کشور ایجاد کنیم، دانشگاه آزاد می‌تواند به‌عنوان دانشگاه جریان‌ساز و تحول‌آفرین در جامعه نقش‌آفرینی کند.

رنجبران با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید از ساختار صرفاً آموزشی فاصله گرفته و به مراکز حل مسئله تبدیل شوند، گفت: گروه‌های آموزشی باید وظیفه آموزش در مقاطع کاردانی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را عهده‌دار باشند و در مرحله پژوهش و پایان‌نامه، مسئولیت به دانشکده‌ها منتقل شود تا بر مبنای تخصص و مأموریت خود، جهت‌دهی علمی صورت دهند.

وی با بیان چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو در پیاده‌سازی این نظام نوین، عنوان کرد: تغییر همواره با مقاومت همراه است؛ اما اگر این طرح به‌درستی و با دقت اجرا نشود، اثربخشی آن کاهش خواهد یافت. باید تهدید‌های احتمالی را شناسایی و با برنامه‌ریزی صحیح به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد که این نشست آغازگر حرکت جدی برای پیاده‌سازی نظام نوین دانشی در منطقه شمال‌غرب کشور باشد و مطرح کرد: این نشست، نه صرفاً برای هم‌اندیشی؛ بلکه برای آغاز مسیر تحولی برگزار شده و همه موظفیم در سطح استان‌ها، واحد‌ها و دانشکده‌ها این مسیر را جدی دنبال کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر