صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۸:۴۲ | ۰۲ / ۰۲ /۱۴۰۴
| |
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

چالش تأمین بودجه نمی‌گذارد سینمای مستند پیشران باشد

محمد قاسم پور درباره مستند اخیر خود، اوضاع و احوال سینمای مستند و بهترین فضا برای نمایش این آثار توضیح داد.
کد خبر : 968674

محمد قاسم‌پور که ساخت فیلم‌های مستندی همچون «مرکب»، «چند شاخه گل مریم»، «یک روز معمولی» و «صحنه آخر» را در کارنامه دارد، درباره کار اخیر خود در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: در حال حاضر در مراحل ابتدایی تولید یک مجموعه اجتماعی هستم که با پیش رفتن آن درباره آن بیشتر خواهم گفت.

قاسم پور درباره اوضاع و احوال سینمای مستند توضیح داد: متاسفانه بسیاری از مستندسازان درگیر تامین بودجه هستند و همانطور که یکی از معضلات کل کشور بحث اقتصادی است، در سینمای مستند هم چنین چیزی وجود دارد و بسیاری از کار‌ها درگیر چنین موضوعی هستند. به همین دلیل و به خاطر بالا رفتن روزانه و لحظه‌ای قیمت‌ها اصلا نمی‌توان برآورد دقیقی ارائه داد.

وی افزود: دغدغه تأمین بودجه مانع از این می‌شود که سینمای مستند و کل سینمای ما همچنان پیشران باشد. پیش‌تر می‌گفتند سینما و هنر باید پیشران باشند ولی با وجود شرایطی که عرض کردم درحال حاضر خودشان آسیب پذیر و تاثیرپذیر هستند.

تلویزیون؛ بهترین بستر پخش مستند

این مستندساز درباره بهترین فضا برای نمایش فیلم‌های مستند مطرح کرد: در تمام دنیا اولین و بهترین فضا برای نمایش مستند‌ها تلویزیون است. تلویزیون بهترین فضا برای نمایش مستند است به شرطی که شرایط آن را هم داشته باشد و حداقل محدودیت‌های آن در همان حد سینما باشد نه بیشتر. با برنامه ریزی و درایت بیشتر و همچنین درنظر گرفتن بودجه بیشتر می‌توان مستند‌های خوب و حرفه‌ای و تاثیرگذار که قطعا گران‌تر از گزارش مستند هستند را از قاب تلویزیون برای مخاطب بیشتر پخش کرد.

محمد قاسم پور در پایان درباره معرفی چند مستند گفت: به نظر من هر کسی که به دنبال دیدن مستند است در وهله اول هر کدام از فیلم‌های حاضر و برگزیده تمام ادوار جشنواره «سینماحقیقت» را پیدا کرد، تماشا کند. ولی اگر بخواهم در بین تمام مستند‌های خوبی که تماشا کرده‌ام و تعداد آن‌ها هم کم نبوده به چند اثر اشاره کنم، به مستند‌های «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» مرتضی پایه شناس، «مادرم بلوط» محمود رحمانی، «رویای دم صبح» مهرداد اسکویی، «راننده و روباه» آرش لاهوتی، «داستان عروسک ها» سید مصطفی فخاری، «ایران، جنوب غربی» محمدرضا فرطوسی و در حوزه سینمای دفاع مقدس هم  به مجموعه «روایت فتح» اشاره خواهم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر