صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

علم

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۷:۳۰ | ۱۱ / ۱۲ /۱۴۰۳
| |
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد؛

ضرورت رعایت همزمان حقوق نویسنده و فیلمساز در سینمای اقتباسی

پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی و رسانه از ملزومات تقویت سینمای اقتباسی گفته است.
کد خبر : 960714

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، بهره‌گیری فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان از ادبیات داستانی و رمان‌ها به عنوان پایه تولید آثار سینمایی، تحت عنوان «سینمای اقتباسی» شناخته می‌شود. در تاریخ سینمای ایران هم نمونه‌های موفقی از تولید فیلم‌های سینمایی بر پایه آثار ادبی چه به صورت برداشت آزاد و چه در قالب اقتباس رقم خورده است. فیلم‌هایی همچون «گاو»، «ناخدا خورشید»، «شازده احتجاب»، «مهمان مامان»،«اینجا بدون من»، «بی همه چیز» و... از جمله آثاری هستند که در این قالب ساخته شده‌اند و اغلب از آثار ماندگار سینمای ایران هستند.

در چهل وسومین جشنواره فیلم فجر (بهمن ۱۴۰۳) نیز فیلم سینمایی «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی یک فیلم اقتباسی بود که بر اساس رمانی به همین نام نوشته «فرهاد حسن‌زاده» به نمایش درآمد و موردتوجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت.

در همین ارتباط، مسعود کوثری استادیار و مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و از پژوهشگران شناخته‌شده حوزه مطالعات فرهنگی، ارتباطات و هنر در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا به اهمیت اقتباس درسینما و ملزومات آن اشاره کرده است.

در کارنامه کوثری فعالیت به عنوان «مدیر کل پژوهشگاه فرهنگ‏، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد» و «رئیس کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران»، «عضو کمیته ارتباطات و فرهنگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «معاون کمیته علوم اجتماعی و روانشناسی، دفتر تحقیقات کاربردی معاونت پژوهشی دانشگاه تهران» و «نایب رئیس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات» دیده می‌شود.

کوثری علاوه بر نگارش ده‌ها مقاله در حوزه ادبیات، جامعه شناسی هنر و ارتباطات و رسانه، دبیر هفدهمین دوه جایزه جلال آل احمد و دبیرعلمی همایش «سینمای ایران؛ نگاه به آینده» نیزبوده است.

در ادامه، بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو را مشاهده خواهید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر