صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان «سربداران» پس از تماشای «فصل وصل»:

«فصل وصل» ساحتی قدسی دارد/ این کار تکرارشدنی نیست

کارگردان مجموعه نوستالژیک «سربداران» معتقد است «فصل وصل» ساحتی ورای یک ساحت نمایشی دارد و صاحب فضایی قدسی است که تکنیک را به خدمت گرفته است.
کد خبر : 95508

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی، مُهنا، محمدعلی نجفی فیلمنامه‌نویس و فیلمساز با سابقه پس از تماشای نمایش «فصل وصل» در سخنانی اظهار کرد: من به باغ موزه دفاع مقدس آمده بودم تا یک نمایش تماشا کنم، اما از دید من این فقط یک نمایش نبود. خیلی کم پیش می آید وقتی به تماشای یک اثر می نشینید، تکلیف خودتان را ندانید که آیا جزئی از نمایش هستید یا تماشاچی؟


«فصل وصل» ساحتی ورای یک ساحت نمایشی دارد


وی افزود: به اعتقاد من این نمایش ساحتی ورای یک ساحت نمایشی داشت. من احساس نمی کردم روی یک صندلی قرار گرفته ام، بلکه انگار در یک فضای قدسی ورای روزمرگی و بده بستان های مادی حضور داشتم. صادقانه بگویم انگار من همراه با کار رفتم؛ به نحوی که متوجه نشدم زمان چگونه گذاشت و وقتی به دعای فرج رسیدیم، نمی دانم خودم بلند شدم یا چیزی مرا بلند کرد. من جزئی از آن فضا بودم، انگار یکی از اهالی روی صحنه هستم.


کارگردان مجموعه نوستالژیک «سربداران» تصریح کرد: در قلبم از رسالت بوذری تشکر می کردم که به یادم بود و مرا دعوت کرد این کار را ببینم. البته نمی توانم اسم این کار را نمایش بگذارم، بلکه این اثر مخاطب را در شرایطی قرار می دهد که از خود بی خود می شود و حسی حماسی به او می دهد.


روح مخاطبان پس از تماشای این اثر، پالایش می شود


نجفی یادآور شد: البته بسیاری از بخشهایی که به مداحی نزدیک می شد، بین من و نمایش فاصله می انداخت، چون مرا از فضای قدسی جدا می کرد و به فضای روزمره، همچون هیات می کشاند، اما بخش های دیگری که حتی به اوباما و نتانیاهو و پادشاه عربستان می پرداخت، جزو اثر شده بود و این حس را نداشت. با این کار مخاطبان در فضایی قرار می گرفتند که به تعبیر ارسطو دچار کاتارسیس یعنی پالایش روحی می شدند و می رفتند.


وی با بیان اینکه این کار ورای تکنیک بود و تکنیک را به خدمت گرفته بود، ادامه داد: یکی از خاصیت های هنر مدرن این است که شما را از فضای تداعی معانی جدا می کند، اما هر جا به تداعی معانی نزدیک می شود، رو به ضعف می رود. باور نمی کنید وقتی اسم آقای شمخانی آمد، ناگهان یادم آمد کسی را می گویند که وزیر دفاع بوده است، اما تا قبل از آن خلوصی در این نمایش بود که نمی توانم آن را توصیف کنم، چون به شدت غیرمادی بود.


«فصل وصل» قابل تکرار نیست


بازیگر سریال «معمای شاه» در پایان گفت: چیزی که درباره «فصل وصل» برایم مهم بود این است که فکر نمی کنم کسی بتواند این کار را تکرار کند؛ چون کارگردان در این اثر اسیر تکنیک نیست، بلکه تکنیک را به خدمت گرفته است. به نظر من اگر همان چیزهایی که تداعی معانی می کند از کار حذف شوند، ساحت قدسی اثر تقویت خواهد شد.


«فصل وصل» تولید مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی، مُهنا به تهیه کنندگی علیرضا کوهفر، کارگردانی سعید اسماعیلی و روایت رسالت بوذری هر شب تا پایان ماه مبارک رمضان ساعت 21 در باغ موزه دفاع مقدس روی صحنه می رود و تماشای آن برای عموم رایگان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر