مناقشات تنظیمگری کسبوکارهای پلتفرمی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، کسبوکارهای پلتفرمی از طریق فضای جدیدی که برای تبادل اطلاعات و خدمات بنا نهادهاند، به نیروی محرکه مهمی برای ترویج تغییرات اجتماعی و اقتصادی تبدیل شدهاند. این کسبوکارها، فرصتهایی را برای افزایش بهرهوری، افزایش سهم و ارزش بازار و سودآوری ایجاد کردهاند.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «بررسی مناقشات تنظیمگری کسبوکارهای پلتفرمی» به این موضوع پرداختهاند که در ایران نیز همزمان با پیشرفت زیرساختهای اینترنتی و موج استقبال کاربران از کسب وکارهای پلتفرمی به دلیل بالا بردن امنیت، قیمتگذاری مطمئن و مقرون به صرفهتر، شفافیت در سرویسدهی و سهولت دسترسیپذیری، تاکسیرانها با کاهش سود و بازار اشباع شده، مواجه شدند که این مسئله باعث شروع مناقشات بین شرکت تاکسیرانی با شرکتهای تازه وارد اسنپ و تپسی شد.
* مناقشات کسبوکارهای پلتفرمی
در این پژوهش آمده است که تعارض، مناقشه، اختالف، رقابت، ناهماهنگی در تمام نظامهای اداری و سیاسی موجب کاهش سرمایه اجتماعی و هدر دادن منابع عمومی میشود. مشهود است که در چنین شرایطی که در آن پلتفرمها بر بازار سنتی تأثیر میگذارند، مداخله سیاستی گریزناپذیر است.
عدم وجود یک نهاد مرکزی به منظور تنظیمگری کسبوکارهای پلتفرمی، از دلایل اصلی شکلگیری مناقشات علمی در این شبکه است
این پژوهش مطرح میکند که موضوع مهم این است که سیاستگذار در زمان و جایگاه درستی در حوزه پلتفرمها مداخله کند تا مداخلات او تأثیرات مثبت بر حل مناقشات و از آن مهمتر منافع عمومی داشته باشد.
به زعم این پژوهش از دیگر مسائل این حوزه، عدم ارتباط بین نهادهایی است که سیاستگذاری توسط آنها صورت میگیرد. آنها ارتباط مؤثری درراستای بهبود وضعیت کسبوکارهای پلتفرمی ندارند و حتی در تضاد با هم هستند و هماهنگی بین نهادهای سیاستگذار، باعث بهبود وضعیت عملکرد
کسبوکارهای پلتفرمی و در نهایت باعث رونق کسبوکار و وضعیت اقتصادی میشود.
* تنظیمگری کسبوکارهای پلتفرمی
پلتفرمهای جدید کسبوکاری اغلب متهم به اختلال در فعالیت اقتصادی بخش خود شدهاند
در این پژوهش آمده است که توسعه سریع کسبوکارهای پلتفرمی نیازمند سیاستگذاری و تنظیمگری است. قوانین رقابتی و قوانین مالیاتی باید برای رفع انبوه خلأی موجود کسبوکارهای پلتفرمی بروز شود تا آنها نیز سهم منصفانهای را به جامعه بپردازند.
در ادامه نتایج این پژوهش نشان میدهد که قانون رقابت به منظور رسیدگی به تمایل کسبوکارهای دیجیتالی برای ایجاد یک انحصار برنده و نیز برای فراهم ساختن زمین بازی برابر بین کسب وکارهای پلتفرمی و سنتی ضروری است.
این پژوهش مطرح میکند که پلتفرمهای جدید کسبوکاری اغلب متهم به اختلال در فعالیت اقتصادی بخش خود شدهاند. با این وجود، این کسبوکارها به دلیل بکارگیری فناوریهای جدید کارایی بیشتری نسبت به سیستم سنتی دارند.
نتایج این پژوهش نشان داد که توسعه کسبوکارهای پلتفرمی نظیر اسنپ، تپسی در حوزه حملونقل، تعارضات فراوانی را که ناشی از مسائل تنظیمی به عنوان مثال قانون کار و حریم خصوصی است، در ایران به وجود آورده است.
* مناقشات علمی و توسعه علم و فناوری
نکته قابل ذکر در این پژوهش این است که در بخش صنعت و دولت، بازیگران زیادی درگیر این تعارضات شدند، از جمله سیاستمداران، فعالان حوزه و توسعهدهندگان این کسب وکارها، اگرچه این تعارضات یا به نوعی مناقشات علمی، ناشی از کاربرد و توسعه علم و فناوری است، اما با استفاده از
روشهای علمی حل نمیشود. ازاین رو، چند سالی است که تنظیمگری این کسبوکارها، در دستور کار دولت قرار گرفته است.
{$sepehr_key_5444}
در این پژوهش از تحلیل مناقشات و کنشگران شبکه تنظیمگری کسب وکارهای پلتفرمی، میتوان فهمید که علیرغم اینکه بخش زیادی از بازیگران اصلی شبکه تنظیمگری، سازمانهای دولتی و رسمی هستند؛ عدم وجود یک نهاد مرکزی به منظور تنظیمگری کسبوکارهای پلتفرمی، از دلایل اصلی شکلگیری مناقشات علمی در این شبکه است.
این پژوهش مطرح میکند که بروز تعارضات در طی زمان بین سازمانهای دوگتی، بویژه بعد از مناقشه اول که در نهایت منجر به ایجاد اتحادیه کسبوکارهای مجازی میگردد؛ ناکارآمدی نهادهای سیاستگذار را در حل مسائل نشان میدهد.
در پایان این پژوهش به این موضوع اشاره میکند که شبکه کنشگران تنظیمگری کسبوکارهای پلتفرمی دائماً در حال تغییر و مرز آن سیال است؛ از اینرو مرز آن، مستلزم واکاوی توسط سیاستگذار است تا سیاستهای متناسب با شبکه شکل بگیرد. بهعنوان جمعبندی میتوان گفت که آن سیاستی موفق است که مجموعهای از کنشگران در تدوین و اجرای سیاست را مورد توجه قرار دهد. نقشهکشی مناقشه امکان بررسی و تغییر مرزهای شبکه را از طریق یافتن تغییر نقشها و دیدگاهها فراهم میسازد.
این پژوهش به کوشش سیده ریحانه میرسالاری (دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه مازندران)، نادر رازقی (دانشیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران) و جواد سلطانزاده (استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران) انجام شده است.
انتهای پیام/