دستاورد انقلاب اسلامی؛ صعود جهانی ۸۱ دانشگاه ایرانی در رتبهٔ بندی جهانی تایمز
به گزارش خبرنگار آنا، رشد کمی و کیفی جایگاه علمی ایران در نظامهای رتبه بندی بین المللی طی سالهای اخیر با صعود چشمگیری همراه بوده است، به صورتی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ کدام از دانشگاههای ایران در کشورهای جهان شاخص نبودهاند و این مسئله از دستاوردهای باشکوه پیروزی انقلاب اسلامی است.
رتبه علمی ایران در دو دهه گذشته از رتبه ۵۴ به رتبه ۱۵ رسیده است و رتبه استنادی ما با رتبه علمی متناسب است؛ یعنی تولیدات علمی ما دیده شده و به آنها ارجاع میشود. همچنین بالای ۳۵ درصد مشارکتهای علمی جهانی داریم که باوجود تحریمها به انزوای علمی نرفتهایم.
مرتضی طاهری، مشاور نمایهسازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفتوگو با خبرنگار آنا از جهش چشمگیر دانشگاههای ایران در رتبهبندی جهانی تایمز خبر داد.
وی اعلام کرد: تعداد دانشگاههای ایرانی حاضر در این رتبهبندی معتبر بینالمللی از یک دانشگاه در سال ۲۰۱۱ به ۸۱ دانشگاه در سال ۲۰۲۵ افزایش یافته است.
{$sepehr_key_5423}
طاهری این پیشرفت را حاصل سیاستهای توسعه علمی و سرمایهگذاریهای گسترده در آموزش عالی دانست و آن را نشانهای از ارتقای جایگاه علمی و تحصیلی ایران در سطح بینالمللی عنوان کرد.
مشاور نمایهسازی وزارت علوم همچنین با اشاره به نقش ایران در تولید علم جهانی گفت: بر اساس گزارش پایگاه استنادی وب آو ساینس (Web of Science)، ایران در سالهای اخیر در جایگاه شانزدهم جهان در تولید علم قرار گرفته است. سهم مقالات علمی ایران از کل مقالات منتشر شده در این پایگاه طی پنج سال گذشته ۱.۹۶ درصد بوده که نشاندهنده پیشرفت در کیفیت و کمیت تحقیقات علمی کشور است.
رتبه علمی ایران در دو دهه گذشته از رتبه ۵۴ به رتبه ۱۵ رسیده است و رتبه استنادی ما با رتبه علمی متناسب است
طاهری درباره دستاوردهای ایران در حوزه فناوریهای پیشرفته اظهار داشت: در زمینههایی نظیر نانوفناوری و بیوتکنولوژی، ایران توانسته به پیشرفتهای چشمگیری دست یابد و جایگاه ویژهای در این عرصهها کسب کند.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت روند صعودی دانشگاههای ایرانی در نظامهای رتبهبندی بینالمللی افزود: این موفقیتها جایگاه کشور را بهعنوان یک قدرت علمی منطقهای و جهانی تقویت کرده و مسیر روشنی برای آینده علمی ایران ترسیم کرده است.
لزوم پیشرو بودن دانشگاههای کشور برای ارتقای رتبه علمی جهانی ایران
صمد نژاد ابراهیمی درباره ارتقای رتبه علمی ایران به خبرنگار آنا، گفت: احتمال دارد گاهی اوقات دانشگاهها اطلاعات کافی در نظامهای رتبه بندی را داشته باشند، اما دفتر نظارت و ارزیابی آنها را در نظام رتبه بندی وارد نکند. مثلا، سال گذشته یکی از دانشگاههای سطح یک به علت عدم ورود اطلاعات در نظام رتبه بندی وارد نشده بود؛ بنابراین دانشگاهها باید با این فضا آشنایی کامل داشته باشند و آموزشهای لازم را کسب کنند.
تعداد دانشگاههای ایرانی حاضر در رتبهبندی معتبر بینالمللی تایمز از یک دانشگاه در سال ۲۰۱۱ به ۸۱ دانشگاه در سال ۲۰۲۵ افزایش یافته است
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: اخیرا، دانشگاه اصفهان دوره مدونی درباره نحوه ارتقای جایگاه دانشگاهها در نظامهای رتبه بندی برگزار کرده بود و این موضوع باید به سراسر کشور بسط داده شود تا مشکلات و چالشها شناسایی شوند.
{$sepehr_key_5424}
به گزارش آنا، ارتقای رتبه دانشگاههای کشور در نظامهای علمی بین المللی نیازمند اقدامات متفاوتی در قالب تقویت زیرساخت ها، افزایش بودجههای پژوهشی، افرایش تعاملات و همکاری بین المللی، جذب بیشتر دانشجویان خارجی و چاپ مقالات باکیفیت است.
با توجه به استفاده از دستاوردهای دانشمندان ایرانی در کشورهای منطقه و جهان و شاخص شدن ایران در نظام رتبه بندی بین المللی مسئله مورد نیاز در حمایتهای جدیتر مسئولان و دغدغه شمردن جدی علم از نگاه دولت به آن وجود دارد که اگر تسهیلات ویژه تری برای سرآمدان علم و فناوری کشور در نظر گرفته شود، قطعا ایران به جایگاه پرافتخار علمی در تمام حوزههای دانش بشر دست خواهد یافت.
انتهای پیام/