معاون وزیر آپ: بررسی نرخ پوشش تحصیلی استانها؛ لزوم ارائه راهکارهای عملیاتی برای مناطق ضعیف
به گزارش آنا، رضوان حکیم زاده افزود: نگاه بخشی به مسائل آموزش و پرورش، مانعی جدی برای پیشرفت است. آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک ملت است، چراکه اکثر خانوادهها یا دانشآموز دارند یا یکی از اعضای آنها فرهنگی است. بنابراین، همه افراد جامعه بهنوعی درگیر مسائل آموزشوپرورش هستند. ما باید با زبانی برنامهمحور به ارائه گزارشها و پیشبرد اهداف بپردازیم. برنامهمحور بودن به معنای ارائه شاخصها و آمار دقیق است، نه صرفاً اطلاعات خام که تصمیمگیری را دشوار میکند.
معاون وزیر در ادامه بیان کرد: شاخصها و آمارهای دقیق، کلید تحلیل مسائل و تصمیمگیری مؤثر هستند. بهعنوانمثال، میزان جذب دانشآموزان، نرخ بازماندگان از تحصیل، و سرانه فضای آموزشی باید بهصورت تفکیکشده ارائه شود تا بتوان بر اساس آنها اقدامات لازم را برنامهریزی کرد.
وی افزود: نرخ پوشش تحصیلی در استانها باید مقایسه و فاصله با میانگین کشوری مشخص شود. اگر در منطقهای ضعف وجود دارد، باید با تحلیل دقیق، راهکارهای عملیاتی ارائه شود.
وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیتهای موجود در منطقه و استان، اظهار داشت: با توجه به ظرفیتهای بومی هر منطقه است. بهعنوانمثال، اگر منطقهای قطب کشاورزی است، ایجاد هنرستان کشاورزی میتواند در توسعه متوازن آموزش و اشتغالزایی مؤثر باشد.
معاون وزیر همچنین به موضوع تربیتبدنی و پرورش استعدادها در مدارس اشاره کرد و گفت: ترکیب ورزش قهرمانی و ورزش همگانی در مدارس بسیار حائز اهمیت است. این امر میتواند علاوه بر تقویت روحیه و سلامت دانشآموزان، زمینهساز افتخارآفرینی برای کشور باشد.
وی با اشاره به ضرورت توانمندسازی بانوان، گفت: سرمایهگذاری بر توانمندسازی دختران دانشآموز و حضور زنان در مسئولیتهای اجرایی باید مورد توجه قرار گیرد. بانوان توانمند نقش مهمی در توسعه جامعه دارند و حضور آنان در کنار مدیران مرد، گامی مؤثر در ارتقای کیفیت مدیریت است.
وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با تلاشهای مستمر و اهتمام دولت، مشکلات موجود در حوزه آموزش و پرورش کاهش یابد و آیندهای روشن برای نسلهای آینده رقم بخورد.
انتهای پیام/