تأثیرمؤلفههای آزادی اقتصادی بر عملکرد دانشگاهها
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، طبق نظریه سیستمهای بومشناختی انسانی، افراد، گروهها، سازمانها و نهادها در یک سرزمین، در تعامل با یکدیگر سیستمهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی یکپارچهای را شکل میدهند که در کل بومسازگان انسانی نامیده میشود.عملکرد و سطح توسعه بومسازگان به کمّیت و کیفیت اعضای آن، و به کمیت و کیفیت تعامل آنها وابسته است. بومسازگان و تک تک اعضای تشکیلدهندهاش نیز در تعامل هستند.
کیفیت بومسازگان عملکرد گونههای مختلف افراد، گروهها سازمانها و نهادها را تحت تأثیر قرار میدهد. گشودگی و آزادی یکی از ویژگیهای مهم کیفیت بومسازگان است و به نظر میرسد هر قدر میزان گشودگی و آزادی در بومسازگان بیشتر باشد، عملکرد افراد، گروهها، سازمانها و نهادهای واقع در آن بهتر خواهد بود.
{$sepehr_key_5256}
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «تحلیل تأثیرمؤلفههای آزادی اقتصادی بر مؤلفههای عملکرد دانشگاه» به این موضوع پرداختهاند که دانشگاه یکی از این نهادها است و مطالعات زیادی ر رابطه با تأثیر این نهاد بر بومسازگان خود صورت گرفته، اما، تأثیر بومسازگان بر این نهاد کمتر مورد توجه بوده است.
* دانشگاه به مثابه یک سیستم بومشناختی دانش
به زعم این پژوهش طبق نظریههای بومشناسی انسانی، اجتماعی و نظریه سیستمهای بومشناختی، بومسازگان و سیستمهای واقع در آن، رابطه متقابل دارند و یکدیگر را تحت تأثیر قرار میدهند.
دانشگاه به مثابه یک سیستم بومشناختی دانش، بومسازگان بنیادی توسعه دانش در بومسازگانی مرکب از نظامهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شکل گرفته و کار میکند
در این پژوهش آمده است که دانشگاه نیز به مثابه یک سیستم بومشناختی دانش، بومسازگان بنیادی توسعه دانش در بومسازگانی مرکب از نظامهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شکل گرفته و کار میکند و رابطه متقابل با این نظامها دارد. از یک طرف بر آنها تأثیر میگذارد؛ از طرف دیگر از آنها تأثیر میپذیرد.
به زعم این پژوهش آزادی که کمیت و کیفیت تعاملات در بومسازگان و بومسازگان دانش را تعیین میکند، نقش تعیین کنندهای در اثربخشی تعاملات دانشگاه با نظامهای یادشده و جریان اطلاعات و منابع به دانشگاه دارد. آزادی اقتصادی باعث قدرت، شدت و سرعت گرفتن جریانات، ایده، دانش و منابع در بومسازگان دانش شده و موجب بهبود عملکرد دانشگاهها میشود.
* جنبههای آزادی اقتصادی بر عملکرد دانشگاه
یافتههای پژوهش نشان میدهند که بسیاری از جنبههای آزادی اقتصادی ابعاد مختلف عملکرد دانشگاه به عنوان بومسازگان بنیادی توسعه دانش را بهبود میبخشند.
{$sepehr_key_5257}
این پژوهش مطرح میکند که حاکمیت قانون که با معیارهایی مانند حقوق مالکیت، اثربخشی قضایی و یکپارچگی دولت (اندازه دولت) بار مالیاتی، مخارج دولت و سلامت مالی (کارایی تنظیم گیری) آزادی کسب و کار، آزادی کار و آزادی پولی و گشودگی بازارها آزادی تجارت، آزادی سرمایهگذاری و آزادی مالی (عملکرد ملی، بین المللی و اثرات دانشگاه) مانند اشتغال پذیری دانش آموختگان و پایداری را بهبود میبخشند.
حاکمیت قانون و گشودگی بازارها صرفاً بر عملکرد بینالمللی دانشگاه تأثیر مثبت دارند.
در این پژوهش آمده است که از میان جنبههای مختلف آزادی اقتصادی اندازه دولت و کارایی تنظیم گیری به ترتیب تأثیر مثبت بیشتر؛ و حاکمیت قانون و گشودگی بازارها به ترتیب تاثیر منفی بیشتر بر جنبههای مختلف عملکرد دانشگاه دارند. حاکمیت قانون و گشودگی بازارها صرفاً بر عملکرد بینالمللی دانشگاه تأثیر مثبت دارند.
در این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هر قدر اقتصاد کشوری آزادتر و رقابتیتر باشد، بومسازگان دانش در آن پویاتر خواهد بود و دانشگاههای موجود در آن عملکرد بهتری خواهند داشت.
از ین رو، اگر کشورهای در حال توسعهای مانند ایران بخواهند عملکرد بومسازگان دانش خود و دانشگاههای موجود در آن را ارتقاء دهند، تخصیص منابع بیشتر برای آنها کافی نیست.
در پایان این پژوهش به سیاستگذاران پیشنهاد میشود که آزادی و رقابت اقتصادی در کشور را گسترش دهند؛ علاوه بر آزادی اقتصادی، آزادیهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز میتواند عملکرد دانشگاه را تحت تأثیر قرار دهند.
این پژوهش به کوشش یعقوب انتظاری (دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی تهران) انجام شده است.
انتهای پیام/