گامی به سوی حکمرانی دانش؛ تحول علمی با ایجاد دانشکدگان
خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای نظامنامه مدیریت دانشی و ایجاد دانشکدگان، گام بلندی برای انسجامبخشی به ساختار علمی خود برداشته است، تحولی که به گفته مهدی منصوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، میتواند ظرفیتهای علمی پراکنده را در مسیر حل مسائل ملی و بینالمللی متمرکز کند.
دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر مسیر جدیدی را در تحول ساختارهای علمی و اجرایی خود آغاز کرده این تحول با معرفی سند «تحول و تعالی دانشگاه» در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت؛ اما آنچه بهوضوح احساس میشد، نیاز به بازنگری در نظام علمی و ایجاد ساختاری بود که بتواند ظرفیتهای پراکنده علمی را همگرا و کارآمد کند.
{$sepehr_key_5118}
طرح تشکیل «دانشکدگان» بهعنوان یکی از اجزای اصلی این تغییرات مطرح شد. این طرح نهتنها به انسجام علمی کمک میکند؛ بلکه بهطور مستقیم در راستای تحقق حکمرانی دانش در دانشگاه آزاد اسلامی عمل خواهد کرد.
خبرنگار آنا در سمنان برای بررسی دقیقتر این تغییرات و نگاهی به طرح دانشکدگان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکدههای موضوعی جدید ایجاد شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با مهدی منصوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفتوگو کرده است در ادامه میخوانیم:
آنا: ازنظر شما فلسفه اجرای نظامنامه مدیریت دانشی در دانشگاه آزاد چیست و چرا این تغییرات برای آینده دانشگاه ضروری است؟
منصوری: دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یکی از بزرگترین شبکههای علمی کشور با وجود برخورداری از هیئت علمی توانمند، نیازمند ساختاری بود که این ظرفیت را در قالب شبکههای علمی سازمانیافته به کار گیرد. نظامنامه مدیریت دانشی با هدف ایجاد چنین شبکهای طراحی شده این تحول به ما اجازه میدهد از دانش و توان علمی همه استادان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی بهصورت هماهنگ و همافزا برای حل مسائل ملی و بینالمللی استفاده کنیم.
{$sepehr_key_5120}
آنا: تفاوت اصلی دانشکدگان و دانشکدههای موضوعی با دانشکدههای سنتی چیست؟
منصوری: دانشکدگان ساختاری فراتر از مرزهای رشتهای دارد و به موضوعات کلان ملی و بینالمللی میپردازد. در حالی که دانشکدههای سنتی بر اساس رشتههای خاص تعریف میشدند، دانشکدگان مأموریتمحور هستند و گروههای علمی مرتبط را برای حل مسائل واقعی در کنار هم قرار میدهند. این ساختار جدید، بازوی تخصصی معاونتهای موضوعی است و به شکل کشوری اداره میشود.
آنا: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان چند دانشکده موضوعی ایجاد شده است و چه مأموریتی دارند؟
منصوری: در واحد سمنان، هشت دانشکده موضوعی مصوب داریم که هرکدام در حوزهای مشخص و ذیل دانشکدگان فعالیت میکنند. این دانشکدهها شامل «جامعه و رسانه»، «فرهنگ و زندگی»، «بازار و کسبوکار»، «تعلیم و تربیت»، «توسعه فناوری و کارآفرینی»، «هوش مصنوعی و فناوریهای اجتماعی پیشرفته»، «صنعت ساختمان و محیطزیست» و «علوم پزشکی» میشوند. مأموریت اصلی دانشکدههای موضوعی همگرایی علمی برای حل چالشهای مرتبط با حوزههای مأموریتی خود و ارائه راهحلهای کاربردی است.
آنا: فرآیند انتخاب رؤسای دانشکدههای موضوعی چگونه است؟
منصوری: انتخاب رؤسای دانشکدهها فرآیندی دقیق و بر اساس شایستگیهای علمی است. این افراد باید دارای سابقه تدریس یا پژوهش حداقل پنجساله باشند. همچنین در علوم انسانی، توجه به رویکردهای بومی و اسلامی اهمیت ویژهای دارد. این انتصابها پس از تأیید معاونت موضوعی انجام میشود.
{$sepehr_key_5119}
آنا: این تغییرات چه تأثیری بر کیفیت آموزش و پژوهش خواهد داشت؟
منصوری: این تغییرات بهطور مستقیم باعث هدفمندتر و تخصصیتر شدن آموزشها با رویکرد میانرشتهای و فرارشتهای میشود. این امر نه تنها تعاملات علمی را تقویت میکند؛ بلکه توانایی دانشجویان را در تحلیل چندبعدی مسائل افزایش میدهد. همچنین استادان با قرار گرفتن در شبکهای گستردهتر از همکاریهای علمی، فرصتهای بیشتری برای پیشبرد پژوهشهای مشترک و کارآمد خواهند داشت. این ساختار در نهایت به ارتقای کیفیت آموزش، پژوهشهای کاربردی و ارتباط مؤثرتر دانشگاه با نیازهای جامعه منجر میشود.
آنا: آیا این تغییرات به حکمرانی علمی کشور کمک میکند؟
منصوری: بله به دنبال طراحی مدلی بومی از حکمرانی دانش هستیم که بتواند پاسخگوی نیازهای ملی باشد. با اجرای نظامنامه مدیریت دانشی، دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان الگوی نوین حکمرانی علمی عمل خواهد کرد. این ساختار، پلی میان دانشگاه و جامعه ایجاد میکند و ظرفیتهای علمی را در مسیر رفع نیازهای واقعی به کار میگیرد.
آنا: نکته پایانی...
منصوری: امیدوارم همه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در این مسیر تحول همراه باشند. با مشارکت همگانی میتوانیم آیندهای روشن برای دانشگاه و کشور رقم بزنیم. دانشکدگان ابزار مهمی برای این حرکت هستند و باید به بهترین نحو از آنها بهرهبرداری کنیم.
انتهای پیام/