صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۰ - ۰۵ دی ۱۴۰۳
در یک پژوهش بررسی شد؛

رابطه خلاقیت و نوآوری با رضایت شغلی

امروزه ضرورت خلاقیت و نوآوری در سازمان‌ها و مشاغل برای افزایش رقابت و بهبود شرایط کاری انکارناپذیر است.
کد خبر : 948326

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، تلاش همه سازمان‌ها دست یافتن به کارکنانی است که از شایستگی و رضایت شغلی برخوردار باشند. رضایت، احساسات مثبت یا لذت بخشی است که هر فرد از ارزیابی شغل خود یا تجربیات شغل خود به آن دست می‌یابد.

پژوهشگران در مقاله‌ای با عنوان «رابطه خلاقیت و نوآوری با رضایت شغلی در شاغلان صنایع دستی» به این موضوع پرداخته‌اند که امروزه ضرورت خلاقیت و نوآوری در سازمان‌ها و مشاغل برای افزایش رقابت و بهبود شرایط کاری انکارناپذیر است.

* اهمیت خلاقیت و نوآوری با صنایع دستی

خلاقیت شیوه‌ای از تفکر است که ایده‌های جدید به وجود می‌آورد

این پژوهش به دو نوع رضایت شغلی اشاره می‌کنند. رضایت درونی ناشی از احساس لذت انسان فقط از اشتغال، مشاهده پیشرفت، انجام مسئولیت‌های اجتماعی و به ظهور رساندن توانایی‌ها و رغبت‌های فردی است؛ و رضایت بیرونی ناشی از شرایط محیط کار که دستمزد و پاداش و نوع کار، روابط انسانی حاکم بر محیط است.

به زعم این پژوهش خلاقیت شیوه‌ای از تفکر است که ایده‌های جدید به وجود می‌آورد. نوآوری فرآیند گرفتن ایده خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمات و روش‌های جدید عملیات است؛ یعنی کاربردی ساختن افکار نو ناشی از خلاقیت.

در این پژوهش آمده است که در خلاقیت اطلاعات بهدست میآید و در نوآوری، آن اطلاعات به شکل‌های گوناگون عرضه می‌شود. همچنین، توجه به صنایع دستی (که دارای اهمیت فرهنگی و اقتصادی است) و نیاز به تحقیق در این حوزه احساس میگردد. صنایع دستی با خلاقیت و نوآوری پیوند دیرینه دارد.

{$sepehr_key_4545}

این پژوهش توضیح می‌دهد که اهمیت نوآوری در این رشته بالا است و توجه سایرکشور‌ها در نوآوری درصنایع دستی آنها، قابل توجه است. به علاوه، رضایت شغلی این شاغلان مورد توجه و ارزش بحث در این حوزه را دارا است و یافتن عوامل مؤثر در رضایت شغلی (که در این پژوهش خلاقیت و نوآوریست) مورد تأکید است.

* ارتباط خلاقیت و نوآوری با رضایت شغلی 

در ادامه نتایج این پژوهش نشان داد که بین خلاقیت ونوآوری بارضایت شغلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. هر چه خلاقیت و نوآوری افزایش یابد رضایت شغلی نیز افزایش می‌یابد. البته ضریب همبستگی نوآوری با رضایت شغلی به مراتب بیشتر از خلاقیت و رضایت شغلی است.

{$sepehr_key_4546}

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که خلاقیت و نوآوری متغیر‌هایی است که شغل و سازمان بدون آنها به حالت رکود در می‌آید و لازمه حفظ و پیشرفت و جلوگیری از نابودی مشاغل، وجود نوآوری در آنها است؛ بنابراین بدیهی به نظر می‌آید که بین خلاقیت و بهویژه نوآوری با رضایت شغلی رابطه معنادار وجود دارد و با بالارفتن نوآوری رضایت شغلی نیزافزایش می‌یابد.

* ارتباط خلاقیت با ابعاد رضایت‌مندی شغلی

با بالارفتن خلاقیت فرصت برای پیشرفت و پاداش بالا می‌رود و برعکس

به زعم این پژوهش بین خلاقیت با برخی از ابعاد رضایت شغلی رابطه معنادار وجود دارد. بین خلاقیت با ابعاد فرصت‌های پیشرفت و پاداش رابطه مثبت معنا داری وجود دارد و بین ابعاد دیگر رضایت شغلی با خلاقیت رابطه معنا داری وجود ندارد.

تفاوت بین رضایت شغلی در ابعاد انگیزشی و بعد بهداشتی و خلاقیت در ابعاد سیالی، انعطافپذیری، بسط و ابتکاررا معنادار دانسته است.

این پژوهش توضیح می‌دهد که با بالارفتن خلاقیت فرصت برای پیشرفت و پاداش بالا می‌رود و برعکس. شاید بتوان با بالا بردن خلاقیت باعث ارتقای پاداش و در نتیجه افزایش رضایت شد یا با ارائه پاداش و ایجاد فرصت پیشرفت باعث افزیش خلاقیت و درنتیجه رضایت شغلی گردید.

* رابطه بین رضایت شغلی با سابقه کار

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که در بررسی پشتیبانی سازمانی از نوآوری به این نتیجه رسید که اعضای هیئت علمی که سابقه خدمت بیش از یک سال داشتند، حمایت بیشتری برای نوآوری دریافت می‌کردند که این مسأله باعث میشد که گرایش برای باقی ماندن درشغل به نحو مثبتی درآن‌ها ایجاد شود.

به نظر تفاوت در ابزار اندازه گیری و متفاوت بودن جامعه آماری به ویژه تفاوت در شغل مورد بررسی می‌تواند دلیل این ناهمسویی در نتایج باشد. شاید برعکسِ یافته شهامت، که با بالارفتن سابقه کار فرد با محیط همخوانی بیشتری پیدا می‌کند.

براساس نتایج این پژوهش، نوآوری به ویژه برای افزایش فروش ودر نتیجه ایجاد شرایط شغلی مطلوب‌تر در صنایع دستی اثرگذار است.

این پژوهش به کوشش سمانه دلال نصیری (کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی سازمانی دانشگاه آزاداسلامی واحد مرودشت)، عبادا... احمدی و مجید برزگر (هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت) انجام شده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر