صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با آنا:

آموزش آنلاین، راهکاری اضطراری یا چالش‌برانگیز؟

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گقت: آموزش آنلاین در مواقع اضطراری مانند آلودگی هوا یا بحران‌ها می‌تواند راهکاری ضروری باشد، اما زیرساخت‌های ما هنوز به اندازه کافی آماده نیست.
کد خبر : 948094

احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط فعلی و بحران‌هایی همچون آلودگی هوا که موجب تعطیلی مدارس و روی‌آوردن به آموزش آنلاین شده، در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا اظهار کرد: آموزش آنلاین در مواقع اضطراری مانند آلودگی هوا یا بحران‌ها می‌تواند راهکاری ضروری باشد، اما زیرساخت‌های ما هنوز به اندازه کافی آماده نیست. مشکلاتی همچون اختلال در سامانه‌های آموزشی، مانند شاد و ضعف در اتصال اینترنت باعث می‌شود که فرآیند یادگیری به درستی انجام نشود.

کاهش کیفیت آموزش و بازماندگان از تحصیل

فلاحی همچنین به پیامد‌های منفی آموزش آنلاین اشاره کرد و گفت: در دوران کرونا شاهد بودیم که آموزش مجازی جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری نبود. متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان به دلایل مختلف از جمله مشکلات دسترسی به اینترنت یا عدم توانایی در استفاده از این سیستم‌ها از ادامه تحصیل بازماندند. آمار‌ها نشان می‌دهد که تنها در دوران کرونا حدود سه میلیون دانش‌آموز از تحصیل بازماندند.

وی افزود: این موضوع نه تنها در دوران کرونا بلکه در شرایط فعلی نیز ادامه دارد. آموزش آنلاین به‌ویژه در مقاطع ابتدایی و متوسطه که نیاز به تعامل حضوری است، باعث کاهش کیفیت آموزشی و تربیتی می‌شود.

راهکار‌های پیشنهادی برای بهبود وضعیت

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت‌های دیجیتال در کشور گفت: آموزش آنلاین باید فقط در شرایط اضطراری به‌عنوان یک راهکار موقت در نظر گرفته شود، نه به‌عنوان یک جایگزین دائمی. اگر می‌خواهیم این مدل آموزش به‌طور مؤثر در مواقع ضروری به کار گرفته شود، باید به توسعه سیستم‌های آموزشی آنلاین، بهبود دسترسی به اینترنت و ارتقای سامانه‌های آموزشی بپردازیم.

وی با تأکید بر اهمیت آموزش حضوری عنوان کرد: در شرایط عادی، ما باید به‌دنبال حفظ و تقویت آموزش حضوری باشیم، زیرا این نوع آموزش نه تنها برای یادگیری علمی بلکه برای تربیت صحیح نسل آینده کشور ضروری است.

فلاحی گفت: اگرچه آموزش آنلاین می‌تواند در شرایط اضطراری مفید باشد، اما زیرساخت‌ها و کیفیت آن باید به گونه‌ای باشد که در مواقع بحرانی، دانش‌آموزان از دسترسی به آموزش محروم نشوند. تنها در صورتی که این زیرساخت‌ها به درستی تقویت شود، می‌توانیم از این ابزار به‌عنوان یک راهکار مؤثر استفاده کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان بر لزوم نگاه به آینده و پیش‌بینی راهکار‌های مناسب در راستای تقویت آموزش در کشور تأکید کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش ضمن اشاره به چالش‌ها و مشکلات آموزش مجازی، بر لزوم توسعه زیرساخت‌ها و توجه به آموزش حضوری تأکید کرد و به مسئولان توصیه کرد که آموزش آنلاین را تنها به‌عنوان یک راهکار اضطراری در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر