تأثیر آموزش گروهی مادران بر افزایش خلاقیت کودکان
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، پرورش خلاقیت کودکان برای آینده آنها، نقشی کلیدی دارد. مادران از اصلیترین حامیان پرورش خلاقیت کودکان به شمار میروند و الگوهای ارتباطی مادر و کودک، بر خلاقیت او اثرگذار است.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «بررسی تأثیر آموزش گروهی مادران بر افزایش خلاقیت کودکان» به این موضوع پرداختهاند که یکی از ویژگیهای ممتاز آدمی آفرینندگی یا خلاقیت است. در سالهای اخیر هم در مراکز پژوهشی و هم در محافل تربیتی، مفهوم آفرینندگی و ویژگیهای آفریننده به طور گسترده بررسی شده است. بیتردید پرورش خلاقیت یکی از مهمترین هدفهای آموزشی و پرورشی به شمار میآید.
* خلاقیت یک پدیده اجتماعی است
خودآفرینی، خود بیانی و کاردانی از طریق شکوفایی خلاقیت برانگیخته میشوند
به زعم این پژوهش در تبیین خلاقیت، نظریههای مختلفی وجود دارد که در جای خود توضیحی روشنگرانه برای عوامل مؤثر بر خلاقیت ارائه کردهاند. میتوان گفت که خلاقیت پدیدهای اجتماعی است و از نیازها، مقتضیات جامعه و شرایط خانوادگی برمیخیزد و بعدی فراشناختی دارد و با فرآیندهای عالی ذهنی نظیر تفکر، هوش، تخیل و پردازش اطلاعات ارتباط دارد.
در این پژوهش آمده است که خلاقیت یک اثر شخصی است یعنی به عواملی نظیر انگیزش، هیجان، عواطف، احساسات، تجربهها و یادگیریهای شخصی وابسته است.
{$sepehr_key_4470}
این پژوهش توضیح میدهد که پرورش خلاقیت کودکان نقشی کلیدی را در زندگی آینده آنان ایفا میکند. خودآفرینی، خود بیانی و کاردانی از طریق شکوفایی خلاقیت برانگیخته میشوند. کودکانی که از مهارتهای خلاقانه حل مسئله استفاده میکنند، به یادگیری از راه کشف و رجوع به خود دست مییابند.
* میزان تاثیر والدین بر خلاقیت کودکان
تجاربی که والدین در سالهای اولیه در اختیار کودکان خود قرار میدهند در رشد آتی آنان، اثر حیاتی دارد
از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش جهانی که در آن زندگی میکنیم به سرعت در حال تغییر است، به طوری که سرعت تغییرات هرگز به این تندی نبوده است. ما نمیدانیم فرزندان ما در بزرگسالی با چه مسائلی رو به رو خواهند شد ولی این را میدانیم برای اینکه بتوانند با مسائل رو به رو شوند باید خلاق و اهل تخیل باشند.
تحقیقات بیانگر آن است که در جامعه کنونی اهمیت نیاز به کودکان خلّاق و آفریننده به عنوان منابع انسانی فردا، بر کسی پوشیده نیست. پرورش کودکان و نوجوانان خلّاق و با انگیزه، برای رفع تنگناهای موجود، ابداع، خلق روشها و فنون منتهی به خودکفایی و رهایی از وابستگی، حائز اهمیت است.
این پژوهش توضیح میدهد که تجاربی که والدین در سالهای اولیه در اختیار کودکان خود قرار میدهند در رشد آتی آنان، اثر حیاتی دارد. هر قدر این تجارب غنیتر باشند کودکان فرصت بیشتری برای رشد و آمادگی برای درک آن چیزهایی را پیدا میکنند که در زمان حال و آینده به آن نیاز دارند.
{$sepehr_key_4471}
در این پژوهش به این مهم اشاره شده است که والد سرزنشکننده که به تحقیر کودک میانجامند، خودباوری کودک را کاهش میدهد. همچنین این سرزنشها باعث ایجاد روابط متقاطع بین والد و کودک میشود و ناامیدی و سرکوب خلاقیت را به همراه دارند و کودکان نیز آنها را میآموزند.
* تاثیر مادران بر میزان خلاقیت کودکان
از سویی دیگر در این پژوهش آمده است که برای داشتن کودکی خلاق، لازم است به ارتباط مادر و کودک پرداخته شود. در این ارتباط، الگوهای تبادلی مادر و کودک نقش مهمی را ایفا میکند. پیامهای کلامی و غیرکلامی که بین مادر و کودک مبادله میشود میتواند برانگیزاننده و یا بازدارنده خلاقیت کودک باشد.
{$sepehr_key_4472}
به گفته این پژوهش والد با سرزنشها و پیامهای سوق دهنده و بازدارنده، خلاقیت کودک را کاهش میدهد. کودک طبیعی خلاق است و زمانی که از خود خلاقیت نشان میدهد، به جای سرزنش، نیاز به انتقاد سازنده و در عین حال تشویق شدن دارد.
در پایان یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مادرانی که تحت آموزش تحلیل رفتار متقابل قرار گرفتند، آموختند که چگونه به جای سرزنش کودک، از او انتقاد سازنده کنند و همچنین توجه و نوارش مثبت را به موقع، به کودک بدهند.
این پژوهش به کوشش الهام درستیان (کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاداسلامی) و پرویز میرزاخانی (کارشناسی ارشد دانشگاه آزاداسلامی) انجام شده است.
انتهای پیام/