صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

چالش‌های بازی سازی در ایران/ از فیلترینگ تا هزینه بالای تبلیغات در بازار داخلی

یک بازی ساز ایرانی گفت: متاسفانه چالش‌های زیادی در حوزه بازی سازی ایرانی وجود دارد که فیلترینگ و هزینه بالای تبلیغات در پلتفرم‌های ایرانی از مهترین آنهاست.
کد خبر : 942864

 مصطفی کیوانیان مدیرعامل یک شرکت بازی سازی در گفت و گو با خبرنگار آنا، پیرامون فعالیت خود در حوزه بازی سازی توضیح داد و گفت: این شرکت بازی ساز نردیک به ۱۵ سال است که در زمینه سرگرمی، بازی و انیمیشن فعالیت می‌کند و خالق بیش از ۱۵۰بازی بوده که خیلی از آنها مثل دیرین‌دیرین، شکرستان، دزدان تخم‌مرغ، شادی‌آباد، قهرمان ما و توپی دربین کاربران استقبال خوبی شده است.خوشبختانه بسیاری از آنها در خارج از ایران هم منتشر شده‌اند.

وی که از سازندگان بازی خاله قزی است و سابقه برنده شدن جوایز مختلف در جشنواره‌های بازی‌های رایانه‌ای را دارد افزود: اما با همه این فعالیت‌ها متاسفانه تحریم‌ها روی ما تاثیر زیادی داشته و در کشور کاربران زیادی را جذب نکردیم اما توانستیم از طریق ثبت شرکت در خارج از ایران مشکل را حل کنیم.

کیوانیان درباره چالش‌هایی که در این حوزه با آن مواجه اند تصریح کرد: متاسفانه محصولات ما در داخل ایران بازاریابی خوبی ندارند و به دلیل مشکل فیلترینگ و عدم دسترسی به گوگل پلی نمی‌توانیم بازی‌ها و محصولاتمان را عرضه کنیم.همچنین دسترسی به ساده‌ترین سایت‌ها تنها با فیلترشکن مقدور است که این مسئله ما را با چالش‌های مختلفی روبرو کرده است.اگر فیلترینگ برطرف شود قطعا اتفاقات خوبی در کشور هم رخ خواهد داد.

کیوانیان افزود: یکی دیگر از چالش‌های ما این است که تلویزیون بازی‌های خارجی را در مورد تحلیل و انتقاد قرار می‌دهد ولی برای بازی‌های ایرانی هزینه زیادی جهت تبلیغ دریافت می‌کند در حالی که در کشور‌های اروپایی هزینه بازاریابی پایین‌تر است پس وقتی می‌توانیم در خارج کشور کاربر بیشتری با هزینه کمتر داشته باشیم در این حالت دیگر نیازی به کاربر داخلی نیست. این یکی از دلالیل اصلی است که در ایران کاربر کمتری داریم، از سوی دیگر پلتفرم‌های موجود جهت جذب مخاطب و تبلیغات هزینه‌های بالایی دارند و به صرفه نیست بنابراین این چند ساله بازی‌های تولید شده کمتر و انتشارشان در ایران کاهش یافته است.

این فعال بازی‌ساز خاطر نشان کرد: برای تسهیل فعالیت بازی سازان در کشور بهتر ابتدا تصمیمی برای حل مشکل فیلترینگ گرفته شود و از طرف دیگر شرایطی مناسب جهت ارائه بازی‌ها به مخاطب داشته باشیم به این صورت بازی سازان کمتری تصمیم به خروج از کشور و مهاجرت می گیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر