صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۵ - ۰۵ آذر ۱۴۰۳

توجه دانشگاه حکمی به مباحث بینشی در کنار دانش

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی گفت: حکمت یعنی دانش توأم با بینش و دانشگاه حکمی علاوه بر دانش، به مباحث بینشی نیز توجه دارد.
کد خبر : 942840

به گزارش خبرنگار آنا،  حسین صفری، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی در سومین نشست هم‌اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه که در این واحد دانشگاهی برگزار شد با بیان اینکه دانش فقط راه رسیدن به حقیقت نبوده و نواقصی دارد، اظهار کرد: نگاه دانش‌محور مبتنی بر ماده بوده و تنها به یک بُعد از عالم هستی و آنچه در قاعده تجربه انسانی جای می‌گیرد، توجه دارد.  بدین ترتیب دانشِ مبتنی بر عالم محسوسات از قسمت اعظمی از علوم غافل خواهد بود. 

وی با بیان اینکه باید در کنار دانشگاه‌های علمی به دنبال مراکز علمی حکمی نیز باشیم، اضافه کرد: بعضاً نواقص موجود در دانشگاه‌ها در مراکز حوزوی نیز تأثیرگذار هستند و امیدواریم شاهد نگاه حکمی در این مراکز و دانشگاه‌ها باشیم.بینش درباره چرایی بهره‌گیری از دانش سخن می‌گوید، حکمت یعنی دانش توأم با بینش به عبارت دیگر حکمت علاوه بر توجه به مباحث دانشی به مباحث بینشی و بصیرتی نیز توجه دارد.

به گزارش آنا، در این نشست مباحث مختلفی ذیلِ عنوان جلسه از سوی استادان مطرح شد که اهم آنها به شرح زیر است: حکمت؛ گمشده مؤمن، راه‌های رسیدن به حقیقت عقل و دل، نگاه دانش‌محور، ضرورت ایجاد دوره حکمت متعالی، چگونگی پیدایش بینش ناصحیح در انسان، حکمی‌سازی دانشگاه و مزایای دانشگاه حکمی، رابطه میان علم و دین، تشکیل کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، سوق دادن پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت مهدویت، کاربرد حکمت و فلسفه، حکمت؛ مغزافزار جامعه مدنی، مقوله بسیج، توجه به حکمت نظری و عملی در انقلاب اسلامی، حکمت باید چراغ راه بشریت شود، زمانی می‌توان از دانشجویان انتظار رفتار حکمی داشت که دانشگاه بستر نمود مباحث حکمی را فراهم آورد، نظام حکمی زمانی امکان‌پذیر می‌شود که به جای خودگرایی و خودستایی به سعادتمندی جامعه توجه کنیم، وحدت حوزه و دانشگاه به منزله یکی شدن این دو نیست، بلکه به معنای آن است که این دو نهاد در اهداف مشترک به تشریک مساعی برسند، ترس از خدا نهایتِ حکمت است و عدالت مقدمه‌ای بر تحقق جامعه اسلامی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر