صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۴۴ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد؛ تصویب برنامه زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدرسه به عنوان محیط اصلی تربیت و یادگیری، تجلی بخش تحقق مراتبی از حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی، محل کسب تجربه‌های تربیتی و زیستی دانش آموزان است.
کد خبر : 94247

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، مهدی نوید ادهم با اشاره به نهصد و سی و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور وزیر و سایر اعضای آن برگزار ش، افزود: در این جلسه برنامه زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور به تصویب رسید.


نوید با اشاره به مصوبات این جلسه اظهار کرد: در این جلسه مواردی از جمله مدرسه در تراز سند تحول بنیادین، استانداردهای فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی، تجهیزات آموزشی، تربیتی و ورزشی مدارس، مکان یابی، فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در مدارس، مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی و برنامه‌های زیر نظام فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت کشور پس از بحث و بررسی آن به تصویب اعضای شورای عالی آموزش و پرورش رسید.


دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان برخی از ویژگی‌های مهم مدرسه از منظر فضا، تجهیزات و فناوری گفت: مدرسه تسهیل کننده فرآیند یادگیری و تربیت دانش آموزان و موثر در بروز خلاقیت، مهارت آموزی، تعامل سازنده و رشد شخصیت آنان است که سازگار و منطبق با معماری و فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی بوده و زمینه ساز برای کسب شایستگی‌های لازم در ساحت های شش گانه تربیتی است.


وی افزود: فضا و مراکز آموزشی و تربیتی در افق 1404، زمینه‌ساز تأمین نیازهای فردی و جمعی دانش آموزان، متناسب با ساحت‌های شش گانه تربیت و الزامات برنامه درسی ملی، استانداردهای بین المللی، دارای ظرفیت بالا در تعاملات فرهنگی و اجتماعی محله، امکان دسترسی آسان به محیطی ایمن، با نشاط، شاداب، دوست داشتنی، دوستدار محیط زیست، بهره‌مند از انرژی‌های پاک (تجدید پذیر) و مجهز به تجهیزات و فناوری‌های نوین بومی برای یادگیری است.


نوید با اشاره به اهداف برنامه زیر نظام، اظهار کرد: افزایش سرانه فضای فیزیکی دانش آموز در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی بر اساس برنامه درسی ملی و منطبق با استانداردهای جهانی در راستای پاسخگویی به ساحت‌های مختلف آموزشی، تربیتی و ورزشی و دستیابی به ابعاد مناسب (سایز و تنوع فضایی) و با تأکید بر توسعه مجتمع‌های آموزشی و تربیتی با رویکرد کمک به اقتصاد آموزش و پرورش و افزایش بهره‌وری و صرفه جویی اقتصادی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ساخت و ساز در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی از مهم‌ترین اهداف این برنامه است.


دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به استانداردهای فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی؛ گفت: وزارت آموزش و پرورش موظف است ضوابط، معیارها و استانداردهای طراحی کلیه فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی اعم از مدارس (پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه)، مجتمع‌های آموزشی و تربیتی، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، مدارس با نیازهای ویژه (استثنایی)، مدارس با نیازهای خاص، پژوهش سراهای دانش آموزی، موزه و نمایشگاه علم و فناوری، دارالقرآن، اردوگاه‌های دانش آموزی، کانونهای فرهنگی، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالن‌های ورزشی، فضاهای ورزشی روباز، استخر و ورزشگاه‌های دانش آموزی را متناسب با رعایت اصول و ضوابط ذیربط تهیه و به تصویب کمیسیون اقتصاد و منابع فیزیکی شورای عالی آموزش و پرورش و سایر مراجع ذی صلاح برساند.


نوید با اشاره به تجهیزات آموزشی، تربیتی و ورزشی مدارس نیز، افزود: وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور تحقق اهداف ساحت‌های تربیتی، امکانات، تجهیزات و فناوریهای مناسب تمام ساحت ها را برای مدارس و مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی نوساز و موجود با رعایت اصل عدالت در تامین و توزیع، تهیه و تحویل ادارات آموزش و پرورش دهد.


وی درباره فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در مدارس؛ اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به تهیه و تدوین استانداردهای نرم افزاری، سخت افزاری، زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و محتوای الکترونیکی مورد نیاز مدارس، مبتنی بر برنامه درس ملی، با استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی و دولتی اقدام کرده و ضوابط و استانداردهای مربوط به فناوریهای ایمنی و کنترل از راه دور مدارس براساس تکنولوژیهای روز تهیه و تدوین کند.


نوید افزود: یکی از مهم‌ترین مواردی که اعضای شورای عالی بر روی آن تاکید داشتند بحث مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی مدارس است که مسئولیت نگهداری فضاها و تجهیزات آموزشی، تربیتی و ورزشی با وزارت آموزش و پرورش (بهره بردار) می باشد که برای انجام این مأموریت، باید ساز و کارهای لازم (از جمله ساختار اداری، نیروی انسانی، منابع مالی) را با هماهنگی مراجع ذیربط تدارک ببیند.


دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: هدف عمده ما در برنامه زیر نظام فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور، تسهیل فرآیند یاددهی و یادگیری دانش آموزان و تحقق اهداف تربیتی برای رشد و پیشرفت کشور است.


انتهای پیام/

ارسال نظر