صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چگونگی تداوم آموزش در مناطق جنگ‌زده اوکراین

با تداوم جنگ در اوکراین، سیستم آموزشی این کشور با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است. از حضور در مدارس زیرزمینی مناطق پرخطر تا کلاس‌های آنلاین در سنگر‌های جنگی، معلمان و دانش‌آموزان اوکراینی تلاش می‌کنند تا چراغ آموزش را روشن نگه دارند.
کد خبر : 941571

به گزارش خبرگزاری آنا، اوکراین برای سومین سال متوالی درگیر جنگ با روسیه است و همان‌طور که انتظار می‌رود، این امر تاثیر زیادی بر بخش آموزشی داشته است. این کشور با چندین چالش هم‌زمان روبه‌رو است. 

اولین چالش مربوط به ایمنی کودکان و کارکنان است و این مسئله در مناطق مختلف اوکراین به شکل‌های متفاوتی بروز می‌کند. آموزش در مناطق پرخطر باید در زیر زمین انجام شود که خود چالش‌های خاصی به همراه دارد. در خارکف، ما اخیراً اولین مدرسه کاملا زیرزمینی خود را افتتاح کردیم.

اگرچه هشدار‌های حمله هوایی در شهر‌هایی دورتر از مناطق فعال جنگ مانند کی‌یف، لویو، چرنیوتسی یا روونه رایج است، اما حملات موشکی واقعی کمتر رخ می‌دهند که این موضوع این امکان را فراهم می‌کند که آموزش حضوری به شکل نسبتا عادی ادامه یابد. وقتی هشدار حمله هوایی به صدا درمی‌آید، دانش‌آموزان به پناهگاه‌ها می‌روند و با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی خود به آموزش ادامه می‌دهند.

چالش بزرگ دوم ناشی از جنگ، آموزش آنلاین است. در حالی که جهان در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ به طور موقت به آموزش آنلاین روی آورد، وضعیت اوکراین پیچیده‌تر و طولانی‌تر شده است.

کودکان اوکراینی در سپتامبر ۲۰۲۱ آموزش حضوری را از سر گرفتند، اما در فوریه ۲۰۲۲ به دلیل جنگ مجبور به بازگشت به آموزش آنلاین شدند. در حالی که اکثر مناطق غربی و مرکزی به آموزش حضوری تکیه دارند، دانش‌آموزان در مناطق درگیری، مناطق اشغالی یا خارج از کشور عمدتاً به صورت آنلاین تحصیل می‌کنند.

این فرمت آموزش آنلاین باعث افت تحصیلی در زمینه‌هایی می‌شود که لزوماً به توسعه مهارت‌های سخت مربوط نیستند، اما بر مهارت‌های نرم مانند تعامل گروهی، مهارت‌های ارائه و همدلی تأثیر می‌گذارند. ما شاهد مشکلات جدی ناشی از عدم اجتماعی شدن دانش‌آموزان هستیم که مسئله‌ای جدی محسوب می‌شود.

چالش سوم، اصلاح سیستم آموزشی اوکراین است. وزیر آموزش و علوم اوکراین در این زمینه می گوید: با وجود جنگ، ما به فرآیند پیوستن به اتحادیه اروپا متعهد هستیم که شامل اصلاحات گسترده‌ای در آموزش می‌شود. بسیاری از اصلاحاتی که امروز در حال اجرا هستند، بیش از یک دهه است که در حال برنامه‌ریزی بوده‌اند و تیم ما این روند را تسریع کرده است.

«اوکسن لیسوویی» وزیر آموزش و علوم اوکراین اخیرا مأموریت خود را برای کارمندان وزارت‌خانه توضیح داده است. معمولاً افرادی که به مناصب وزارت‌خانه می‌رسند، انتظار دارند سیستم تحت نظر خود را مدیریت کرده و اصلاحاتی را اجرا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر