صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ایران در حوزه آموزش تنها ۲ نماینده در میان دانشگاه‌های جهان دارد

اخیرا رتبه بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۲۴ منتشر شده است و تمام رشته‌های جهان در موضوعات مختلف به ترتیب رتبه بندی شده‌اند. بنابر این رتبه بندی موضوعی، تعداد ۲۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی موضوعی شانگهای ۲۰۲۴ حضور دارند. این ۲۹ دانشگاه در ۱۲۰ رشته محل حضور داشته‌اند.
کد خبر : 941468

به گزارش خبرگزاری آنا، این رتبه‌بندی که هر ساله منتشر می‌شود، معیار‌های مختلفی نظیر کیفیت پژوهش، میزان تأثیر علمی و دستاورد‌های آموزشی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴، تنها دو دانشگاه از ایران (دانشگاه تهران و دانشگاه خوارزمی) توانستند در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان در حوزه آموزش قرار گیرند که این نشانه‌ای از سطح تلاش و موفقیت‌های این دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی است. دانشگاه‌های ایران در حوزه‌های مهندسی و علوم پزشکی به ترتیب با ۷۱ و ۲۴ رشته محل بهترین عملکرد را داشته‌اند.

اما یکی از نکات قابل توجه، سهم کم دانشگاه‌های ایران در بخش آموزش حوزه علوم اجتماعی است چرا که در بخش آموزش ایران تنها ۲ نماینده دارد و ان دو دانشگاه خوارزمی با رتبه ۳۰۱-۴۰۰ و دانشگاه تهران با رتبه ۴۰۱-۵۰۰ است.

نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۴ میلادی برای هشتمین سال متوالی، رتبه‌بندی جهانی موضوعات دانشگاهی (GRAS) را منتشر کرده است. رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان که با نام رتبه‌بندی شانگهای نیز شناخته می‌شود، یکی از انتشارات سالانه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است.

 این رتبه‌بندی در ابتدا توسط دانشگاه جیائو تونگ شانگهای در سال ۲۰۰۳ گردآوری و صادر شد و آن را به اولین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان با شاخص‌های مختلف تبدیل کرد. این نظام رتبه بندی؛ استانداردترین، پراستنادترین و معتبرترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است.

این رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۴ در ۵۵ رشته در قالب ۵ حوزه کلی شامل: حوزه علوم طبیعی (۸ رشته)، حوزه مهندسی (۲۳ رشته)، حوزه علوم زیستی (۴ رشته)، حوزه علوم پزشکی (۶ رشته) و حوزه علوم اجتماعی (۱۴ رشته) صورت گرفته است. اسامی بیش از ۱۹۰۰ دانشگاه از بین ۵۰۰۰ دانشگاه مورد بررسی از ۹۶ کشور جهان در فهرست نهایی این رتبه‌بندی قرار گرفتند. 

تعداد رشته محل به تفکیک حوزه موضوعی

حوزه موضوعی

تعداد رشته محل

حوزه مهندسی

۷۱

حوزه علوم پزشکی

۲۴

حوزه علوم زیستی

۱۴

حوزه علوم طبیعی

۶

حوزه علوم اجتماعی

۵

جمع کل

۱۲۰

در حوزه آموزش در جهان ۵۰۰ دانشگاه قرار گرفته‌اند که سهم کشور ما از این تعداد دانشگاه تنها ۲ مورد است و دانشگاه‌های آمریکا در صدر جدول برترین دانشگاه‌ها در حوزه آموزش قرار گرفته‌اند و «دانشگاه وندربیلت»، «دانشگاه میشیگان آن اربر» و «دانشگاه ایالتی میشیگان» به تریب رتبه‌های اول تا سوم این جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

آمریکا در حوزه آموزش ۱۵۳ نماینده دارد و بریتانیا نیز ۵۷ نماینده دارد که اولین نماینده بریتانیا در این جدول «کالج دانشگاهی لندن» است و در جایگاه ششم قرار دارد.

یکی از نکات قابل توجه این است که استرالیا توانسته در میان ۱۰ دانشگاه برتر قرار گیرد. دانشگاه موناش استرالیا در جایگاه هشتم این جدول قرار دارد.


گفتنی است در میان کشور‌های جهان اسلام ترکیه جایگاه بهتری دارد چرا که ۵ نماینده در این جدول در حوزه آموزش دارد. کشورعربستان سعودی ۴ دانشگاه، ترکیه ۵ دانشگاه و قطر، عمان،امارات متحده عربی، لبنان و اردن نیز هر کدام یک نماینده دارند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در خبری اعلام کرد دانشگاه ملک خالد در رتبه‌بندی جهانی موضوعی دانشگاهی شانگهای در سال ۲۰۲۴ با سه رشته خود در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان، رتبه بالایی را کسب کرده است. این دستاورد مرهون تلاش دانشگاه برای توسعه برنامه‌های دانشگاهی و ترویج پژوهش و نوآوری علمی است. «حمید بن مجدوه القرنی» معاون تحصیلات تکمیلی و تحقیقات علمی دانشگاه، گفت که این نتایج نقطه عطفی در مسیر دانشگاه به سوی تعالی علمی و پژوهشی است. وی بر تعهد دانشگاه به ایجاد یک محیط تحقیقاتی قوی و حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی نوآورانه که به ارائه راه حل‌های علمی عملی برای جوامع محلی و جهانی کمک می‌کند، تاکید کرد.

با وجود حضور دانشگاه‌های تهران و خوارزمی در میان دانشگاه‌های برتر جهان در حوزه آموزش، جای خالی بسیاری از دانشگاه‌های ایرانی در این فهرست نشان‌دهنده لزوم توجه بیشتر به بهبود کیفیت آموزشی، سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت زیرساخت‌های پژوهشی در دانشگاه‌های ایران است.

به‌نظر می‌رسد که تقویت سیاست‌های آموزشی و پژوهشی می‌تواند در سال‌های آتی به ارتقای جایگاه دیگر دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی منجر شود و راه را برای حضور پررنگ‌تر آنها در سطح جهانی باز کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر