صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش ‌می‌دهد؛

نهایی شدن طرح تحول پرورشی وزارت آموزش و پرورش/مدارس باید به کانون‌های تربیتی محله تبدیل شوند

طرح تحول پرورشی وزارت آموزش و پرورش، با هدف تقویت مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان، در حال بررسی نهایی است.
کد خبر : 940442

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، طرح تحول پرورشی وزارت آموزش و پرورش که هم‌اکنون در معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی نهایی است، اهداف بلندپروازانه‌ای برای تقویت مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان در مدارس دارد. این طرح، به‌ویژه بر تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی و ارتقای مشارکت اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان تأکید دارد و در راستای ایجاد فضایی مناسب برای مشارکت فعال‌تر دانش‌آموزان در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری مدارس، در حال آماده‌سازی است.

هدف طرح تحول؛ ایجاد جامعه دانش‌آموزی مسئول و فعال

طرح تحول معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، به رهبری حجت‌الاسلام عبدالحسین پورثانی، با هدف تقویت مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان، در حال بررسی نهایی است. این طرح تمرکز ویژه‌ای بر تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی و افزایش مشارکت فعال دانش‌آموزان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مدارس دارد.

هدف اصلی این طرح ایجاد جامعه‌ای مسئول و فعال از دانش‌آموزان است. برای دستیابی به این هدف، تلاش می‌شود تا سطح مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مدارس ارتقا یابد. طرح به‌ویژه بر تقویت تشکل‌هایی مانند بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سازمان دانش‌آموزی تأکید دارد تا از این طریق، هویت اجتماعی دانش‌آموزان تقویت شده و مهارت‌های فردی و گروهی آنها شکوفا شود.

تشکل‌های دانش‌آموزی؛ بستری مناسب برای بروز استعدادها

حجت‌الاسلام عبدالحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درخصوص این طرح تأکید کرده است و به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی نظیر بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی، برای تقویت هویت اجتماعی دانش‌آموزان ضروری است. این تشکل‌ها بستری مناسب برای بروز استعداد‌ها و توانمندی‌های فردی و گروهی دانش‌آموزان فراهم می‌آورند.

از دیگر دستاورد‌های مهم طرح، انتخابات شورای دانش‌آموزی است که در سراسر کشور برگزار می‌شود و بیش از ۷۷۰ هزار دانش‌آموز در آن مشارکت دارند. این انتخابات به‌عنوان یک تمرین عملی برای زندگی اجتماعی و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های جمعی عمل می‌کند و به تقویت مهارت‌های رهبری و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان کمک می‌کند.

پورثانی همچنین به لزوم تغییر در الگوی ارتباطی مدارس با نهاد‌های اجتماعی محلی اشاره کرده است و خواستار تبدیل مدارس به «کانون‌های تربیتی محله» شد. این تغییرات می‌تواند به تقویت ارتباط نزدیک‌تر میان مدارس و نهاد‌های محلی کمک کرده و مدارس را به محوری برای رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی تبدیل کند.

با وجود چالش‌هایی مانند لزوم همکاری بیشتر میان مدارس و نهاد‌های اجتماعی محلی، این طرح می‌تواند به کاهش شکاف‌های اجتماعی و فراهم آوردن فرصت‌های برابر برای تمام دانش‌آموزان کمک کند. اجرای صحیح این طرح می‌تواند به آینده‌ای روشن‌تر برای دانش‌آموزان و جامعه منتهی شود.

چنین تحولی می‌تواند به‌ویژه در مناطقی که مدارس به‌طور سنتی تنها به آموزش‌های علمی محدود شده‌اند، تفاوتی بزرگ ایجاد کند. در این مناطق، مدارس به محوری برای ارتقای فرهنگی و اجتماعی تبدیل خواهند شد و دانش‌آموزان از همان سنین می‌توانند به فعالان فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند. این فرآیند می‌تواند به‌شکلی مؤثر به کاهش شکاف‌های اجتماعی کمک کند و فرصت‌های برابر برای تمام دانش‌آموزان فراهم آورد.

آینده روشن‌تر برای دانش‌آموزان و جامعه از طریق طرح تحول

اگرچه طرح تحول معاونت پرورشی در زمینه تقویت مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بسیار امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد، اما برای رسیدن به نتایج مورد نظر، چالش‌هایی نیز وجود دارد. یکی از این چالش‌ها، لزوم همکاری و هم‌افزایی بیشتر میان مدارس و نهاد‌های اجتماعی و فرهنگی در سطح محلی است. در بسیاری از مناطق، مدارس هنوز به‌عنوان نهاد‌های آموزشی صرف عمل می‌کنند و کمتر به نقش پرورشی و اجتماعی خود توجه دارند. برای تغییر این رویکرد، باید زمینه‌هایی فراهم شود که مدارس به‌طور فعال در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی محله‌ها مشارکت کنند.

در این راستا، پورثانی تأکید دارد که مسائل پرورشی و آموزشی باید به‌طور هم‌زمان پیش بروند تا دانش‌آموزان نه‌تنها در بعد علمی بلکه در جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز رشد کنند. این رویکرد می‌تواند کمک کند تا آینده‌ای روشن‌تر برای دانش‌آموزان و جامعه رقم بخورد.

طرح تحول معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش می‌تواند نقش مهمی در تغییر الگو‌های تربیتی مدارس و تقویت مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان ایفا کند

تأثیرات بلندمدت طرح تحول در آموزش و پرورش

در نهایت، طرح تحول معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش می‌تواند نقش مهمی در تغییر الگو‌های تربیتی مدارس و تقویت مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان ایفا کند. این طرح، در صورت اجرای صحیح و همکاری میان تمامی نهاد‌های مرتبط، می‌تواند به ایجاد جامعه‌ای پویا و مسئولیت‌پذیر کمک کند و دانش‌آموزان را به شهروندانی آگاه و فعال تبدیل سازد. در بلندمدت، این تغییرات می‌تواند به پیشرفت فرهنگی و اجتماعی کشور کمک کند و بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی استعداد‌های نسل آینده فراهم آورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر