در اسناد حقوق بشر، کرامت انسانی به عنوان اصل بنیادین مطرح میشود
به گزارش خبرگزاری آنا، آیتالله سید مصطفی محقق داماد، در نخستین کنفرانس بینالمللی کرامت انسانی و چالشهای خانواده در جهان معاصر که در سالن رودکی دانشگاه فردوسی برگزار شد، به موضوع کرامت انسانی پرداخت و بیان کرد: واژه کرامت انسانی در ادبیات حقوق بشری پس از جنگ جهانی دوم مطرح شد. مترجمان ایرانی در ابتدا از واژههای شرافت و حرمت استفاده میکردند، اما کرامت بهترین معادل فارسی برای آن است که ریشه قرآنی دارد.
وی ادامه داد: در اسناد حقوق بشر مانند میثاق نامه حقوق بشر، کرامت انسانی به عنوان اصل بنیادین مطرح میشود.
رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران گفت: در اسناد حقوق بشر مانند میثاق نامه حقوق بشر، کرامت انسانی به عنوان اصل بنیادین مطرح میشود و نظام اخلاق اسلامی و اعلامیه حقوق بشر بر پایه کرامت انسانی بنا شده است.
محقق داماد تصریح کرد: دینداران، کرامت ذاتی انسان را از منظرهای مختلفی توجیه میکنند مانند اینکه انسان خلیفه خداست، دانشآموز خداست، امانتدار الهی است و به سوی خدا در حرکت است.
وی با اشاره به نظریه علامه طباطبایی افزود: جهان، یک رودخانه مجردسازی است که انسان را به سوی خدا هدایت میکند. خدا انسان را به صورت خود آفریده است و کرامت ذاتی انسان بدون ارتباط با خدا، بیمعنا خواهد بود.
رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران با بیان اینکه خلیفه الله بودن انسان، معنای کرامت ذاتی را روشن خواهد کرد، گفت: انقلاب اسلامی نیز نمادی از خردمندی و همراه با کرامت انسانی است و این یک افتخار است که با خردمندی با کرامت انسانی همراه است.
وی با توجه به کرامت انسانی و نظام اخلاق اسلامی، اظهار کرد: نظام اخلاق اسلامی و اعلامیه حقوق بشر بر پایه کرامت انسانی بنا شده است، همچنین آزادی، بر اصل کرامت انسانی استوار خواهد شد.
محقق داماد با بیان اینکه در مباحث اخلاق اسلامی اجتناب از شر و زشتیها و عمل کردن مبتنی به کرامت انسانی است، گفت: اگر انسان خلیفه خدا قرار داده نشود، پس کرامت ذاتی چه معنایی پیدا خواهد کرد. محور کرامت بشری، زیربنای اخلاقی و شجرهای است که از آن نظام اخلاقی حاصل میشود.
انتهای پیام/