صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با آنا؛

وقتی فردوسی هم فردوسی نیست/ روایتی از رستم در موقعیت طنز

شبیر پرستار، بازیگر نمایش «چیزنامه» گفت: همانگونه که برای خیلی‌ها بازی در نقش «مکبث» و «هملت» آرزو بوده و هست، برای عده‌ای بازی در نقش اساطیر «شاهنامه» نیز هدف بوده و یا هنوز هست. 
کد خبر : 940288

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، شبیر پرستار، بازیگر نمایش «چیزنامه» به نویسندگی محمد محمدی و کارگردانی محمود موسوی است که به تازگی اجرا‌های خود را در سالن ملک آغاز کرده است. 

پرستار درباره نقش خود در این نمایش در پاسخ به آنا گفت: رستم، نام آورترین چهره اسطوره‌ای «شاهنامه» و به تبع آن مهم‌ترین چهره اسطوره‌ای در ادبیات فارسی است. همانگونه که برای خیلی‌ها بازی در نقش «مکبث» و «هملت» و غیره، آرزو بوده و یا هست، برای عده‌ای بازی در نقش اساطیر «شاهنامه» نیز هدف بوده و یا هنوز هست. 

وی ادامه داد: در این‌ نمایش هیچ کدام از شخصیت‌ها به جز رستم مابه ازای تعریف شده‌ای ندارند، حتی فردوسی هم فردوسی نیست (که البته بازی کردن نقش بدل فردوسی کار بسیار دشواری است) تنها شخصیت جدی نمایش که مرتب در موقعیت طنز قرار می‌گیرد، رستم است. رستمی که اگر شوخی کند تماشاچی پسش می‌زند، رستمی که بیشتر حرف‌های تلخ قصه از زبا ن‌او شنیده می‌شود، رستمی که حتی در این نمایش طنز هم، چون همیشه نمادی از غیرت ایرانی است. این راه دشوار با راهنمایی و هدایت دوست خوبم، سید محمود موسوی، کارگردان‌نمایش هموار شد و امیدوارم که توانسته باشم رستمی باورپذیر را تحویل چهره خندان تماشاگر بدهم.

این هنرمند بیان کرد: متاسفانه در هنر ما هر گونه شوخی کردن با اشخاص و اصناف باعث ناراحتی و دلخوری برخی افراد می‌شود؛ همانطور که یادمان‌نمی‌رود برای شوخی مهران مدیری با اپزشکان، چقدر جار و جنجال و حاشیه درست شد. متاسفانه نمایش ما نیز به همین کج فهمی‌ها دچار شده است.

وی افزود: ما بابت ملودرامی فانتزی که اصلا فردوسی در آن وجود ندارد باید مورد اتهام اشخاصی قرار بگیریم که شاید تنها از میدان فردوسی گا‌ها دلار خریده‌اند و این شخصیت مهم و تاثیرگذار تاریخ ادبی و فرهنگی کشور را تنها به دلیل رفت‌وآمد در میدانی که به نام اوست، می‌شناسند. متاسفانه برخی از اهالی هنر عادت کرده‌اند به اصرار بر اینکه «فقط طرز تفکر من درست است» بدون اینکه کاری را ببینند و در برخی موارد تنها برحسب سلایق شخصی دست به تخریب دیگر همکاران و آثار آنها می‌‎‌زنند. 

 پرستار در پایان گفت: «چیزنامه» پر از حرف است و ما این حرف‌ها که بسیاری نیز تلخ است را به زبان طنز بیان می‌کنیم تا تماشاگر در پس این خنده به فکر رو رفته و برآنچه بر ما گذشته و در حال گذشتن است، بیاندیشد. 

نمایش کمدی- ایرانی «چیزنامه» هرشب ساعت ۲۱:۱۵ دقیقه در سالن ملک میزبان مخاطبان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر