صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۲ - ۱۴ آبان ۱۴۰۳
همایون در جمع استادان دانشگاه آزاد تشریح کرد؛

ویژگی‌های تحول‌آفرین دانشکدگان علوم انسانی/ «نظام‌نامه دانشی و تشکیل دانشکده‌ها» در آستانه راه‌اندازی است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح مهارت‌محوری و ویژگی‌های تحول‌آفرین دانشکدگان علوم انسانی، عنوان کرد: «نظام‌نامه دانشی و تشکیل دانشکده‌ها» به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر : 939157

به گزارش خبرنگار آنا، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با استادان دانشگاه ازاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست اظهار کرد: به‌عنوان یک ناظر با یک پدیده بسیار جالب مواجه شدم و آن اینکه دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی به اندازه کسانی که از دیگر مؤسسات علمی و دانشگاه‌ها یه این دانشگاه وارد می‌شوند متوجه بزرگ و استثنایی بودن دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌شوند.

همایون عنوان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی، کار کردن ذیل یک فرماندهی و تنوع رشته‌های مختلف ازجمله رشته‌های پزشکی، فنی مهندسی، هنر، علوم انسانی و سایر رشته‌ها و در گستره کشوری یک پدیده استثنایی و منحصر به فرد است.

وی با اشاره به جزئیات طرح نظام‌نامه مدیریت دانشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این طرح درراستای تحقق تمدن نوین اسلامی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح نظام‌نامه مدیریت دانشی دانشگاه آزاد اسلامی با محور توسعه علوم انسانی و اسلامی که در این دانشگاه درحال اجراست، ادامه داد: تحول قابل توجهی که در این دوره در دانشگاه آزاد در حال وقوع است به «نظام نامه دانشی و تشکیل دانشکده‌ها» مشهور شده است.

همایون افزود: نظام دانشی در دانشگاه آزاد تاکنون منحصر به سطح واحد‌هایی بود که دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کردند و این نظام دانشی به معنی گروه‌ها و دانشکده‌ها تا سطح ستاد بالا نمی‌آمدند و در ستاد درباره رشته‌ها، مدیریت و برنامه‌ریزی آنها تصمیم‌گیری می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در «نظام‌نامه دانشی و تشکیل دانشکده‌ها» رشته‌های علوم انسانی و هنر کنار سایر رشته‌های دیگر حوزه‌ها احصاء و دسته‌بندی شده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: براساس عنوان‌گذاری‌هایی که در دانشگاه آزاد شکل گرفته و تثبیت شده در واحدها، گروه‌ها و دانشکده‌هایی را خواهیم داشت و براین اساس این عناوین در ستاد، گروه‌های کشوری و دانشکدگان شکل می‌گیرد، البته یک مرحله میانی در استان‌ها با عنوان شورا‌های استان‌ها برای گروه‌های دانشی شکل می‌گیرد و نقش میانی را خواهند داشت.

همایون اضافه کرد: در یک نگاه کلی در این طرح از سطح عالی ستاد تا سطح اجرایی واحد‌ها یک نظام دانشی خواهیم داشت و همه باهم دیده می‌شود، به‌عنوان مثال اگر می‌گوییم گروه مدیریت، یعنی هرسه بخش، ستاد، استان و واحد را دربرمی‌گیرد و این سه بخش در آن دیده می‌شود.

وی درباره جهت‌گیری گروه‌ها نیز گفت: جهت‌گیری کلی گروه‌ها به سمت الگوی سه مرحله‌ای باقی مانده از الگوی پنج مرحله‌ای‌ تمدن نوین اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی یعنی مرحله دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: در حوزه معاونت علوم انسانی و هنر به‌ازای این سه عنوان، دانشکدگان ایجاد کردیم که هرکدام از این مجموعه‌ها ۶ گروه کشوری را پوشش داده و توسعه را تعیین می‌کند.

همایون درباره ارزیابی و تغییر برخی ایده‌ها در اجرای طرح «نظام‌نامه دانشی و تشکیل دانشکده‌ها» مطرح کرد: در حال حاضر در آستانه راه‌اندازی این طرح هستیم و در این نظام‌نامه ارزیابی‌های صورت گرفته برای اجرایی شدن به استان می‌رود، از سویی رشته‌ها، جمعیت دانشجویی و استادی را می‌بینیم که براساس آن دانشکده‌ها را اختصاص می‌دهیم و بعد از آن وارد دوره ارزیابی می‌شویم.

ایجاد اندیشکده‌های میان‌رشته‌ای درراستای اهداف دانشکدگان

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در سطح پژوهشی ذیل دانشکدگان، امکان ایجاد واحد‌هایی به نام اندیشکده با همین شکل‌های میان‌رشته‌ای را برای اهداف دانشکده و دانشکدگان فراهم کرده‌ایم، یعنی در یک دوره زمانی دانشگاه آزاد از منظر حوزه‌های آموزشی و پژوهشی پوست‌اندازی کرده و رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای به دانشگاه اضافه می‌شود و به‌تدریج با حفظ استقرار در پایه‌های نظام‌های دانشی قدیم، نظام‌های دانشی جدید را توسعه خواهد داد، این اتفاقی است که در نظام دانشی ما می‌افتد.

انتهای پیام/

ارسال نظر