درسهایی از بهترین مدلهای جهانی ارتباط صنعت و دانشگاه
محمدسعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره چگونگی استفاده از ظرفیتهای تحقیقاتی دانشگاهها برای حل مشکلات صنایع، اظهار کرد: هم اکنون، حدود ۳۰ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مرتبط با وزارت عتف فعالیت میکنند و همچنین به صورت مستمر دهها هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی وارد دانشگاهها شده اند که ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیتهای تحقیقاتی و تخصصی مورد نیاز کشور فراهم شده است.
وی افزود: علاوه بر این ظرفیتها، از نظر سخت افزاری هم حدود ۱۰۰۰۰ آزمایشگاه و کارگاه موجود در دانشگاهها میتوانند کمکهای خوبی را به بهبود بهرهوری، ارتقای کیفیت و رفع مشکلات داشته باشند، طبیعتاً برای تحقق این همکاریها باید روشهای اجرایی و عملیاتی مناسب استفاده کرد.
سیف تصریح کرد: خوشبختانه طی سالهای اخیر تجارب خوبی حاصل شده در حال حاضر این روشها در اکثر دانشگاهها در حال استفاده هستند. عناوین این روشها شامل قراردادها و تفاهمنامههای تخصصی با صنایع، فرصتهای مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت، پایان نامهها و رسالههای تقاضا محور، ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مشترک، استفاده از مالیات صنایع برای قراردادهای تحقیق و توسعه، راه اندازی آزمایشگاههای مرجع و تخصصی مشترک، دورههای پسادکتری کاربردی و برگزارهای رویدادهای تخصصی مشترک است. طبیعتا اکثر این روشها وابسته به همکاری دستگاههای اجرایی و صنایع است. امید داریم با حسن نیت طرفین نتایج خوبی حاصل شود.
سیف در پاسخ به این سوال که چگونه میتوانیم از تجربیات موفق سایر کشورها در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت بهرهمند شویم؟، گفت: برای بهبود و توسعه همکاریها، تجارب و الگوهای بینالمللی میتوانند بسیار مفید باشند و حتماً باید آنها را مطالعه و استفاده کرد. در عین حال تفاوتهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و موارد مشابه باید لحاظ شود تا بتوان برای کشور برنامهها و روشهای متناسب با شرایط موجود طراحی و اجرا کرد.
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم اضافه کرد: روشهای موجود نیز تقریباً به همه طریق حاصل شدهاند و در خارج از کشور مصداق و نمونههای مشابه وجود دارد. البته ممکن است در کشورهای پیشرفته این روشها بیشتر تمرین شده و تجربه بیشتری وجود دارد و طبیعتاً روشهای فوق اثربخش و موثر هستند ولی در کشور ما ممکن است زمان قابل توجهی از اجرای آنها نمیگذرد و لذا هنوز به صورت کامل اثرات و نتایج آنها قابل لمس نیست.
سیف ادامه داد: از طرف دیگر در برخی کشورهای پیشرفته هماهنگیهای فراسازمانی و ارتباط بین ساختارهای مختلف، بهتر و کاملتر شده ولی در کشور ما به علت جوان بودن بسیاری از ساختارهای علمی، هنوز نتوانستهایم زنجیره و هماهنگی مناسبی برای استفاده اثربخش از علم در جامعه و صنعت را ایجاد بکنیم. بر این اساس یکی از مهمترین تجارب کشورهای دیگر که باید از آن استفاده شود، چگونگی ارتباط بین روشها و ابزارهای مختلف مطرح در توسعه علمی است.
وی درباره چگونگی استفاده از ظرفیت دانشجویان در توسعه همکاریهای دانشگاهها با صنعت، اضافه کرد: همکاری دانشگاهها با صنعت میتواند منافع و نتایج بسیار مفیدی برای افزایش مهارتهای تخصصی و توانمندسازی دانشجویان داشته باشد.
سیف ادامه داد: در حال حاضر روشها و تجارب همکاری و فعالیت دانشجویان در پروژههای ارتباط با صنعت، مشارکت دانشجویان در برگزاری رویدادهای تخصصی مشترک، انجام بازدیدهای علمی و تخصصی از صنایع، برگزاری دورههای مهارتی و هدایت شغلی با همکاری صنایع و برگزاری کارآموزیها و کارورزیهای متنوع در دانشگاهها در حال برگزاری است.
وی در پایان گفت: البته موارد فوق نیازمند ساماندهی و تقویت است و خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۸۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاهها فعال شدهاند که خدمات گستردهای را برای آشنایی بهتر دانشجویان با محیط کار و صنایع ارائه میکنند، امید است با مشارکت و همکاری بیشتر صنایع و دستگاههای اجرایی شاهد افزایش کیفیت و بهبود برنامههای فوق باشیم.
انتهای پیام/