صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۸ - ۰۸ آبان ۱۴۰۳

تبدیل دانش فنی به محصول نیازمند تلاش همه جانبه است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در دانشگاه سمنان گفت: تبدیل دانش فنی و قابلیت‌های فناورانه به محصول درحوزه علوم شناختی نیازمند تلاش همه جانبه است
کد خبر : 938203

به گزارش خبرگزاری آنا، سید محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در نشست بررسی ظرفیت‌های دانشگاه سمنان و هم اندیشی با اساتید و محققان حوزه علوم شناختی اعلام کرد: تلاش برای تبدیل دانش فنی و قابلیت‌های فناورانه به محصول درحوزه علوم شناختی از سیاست‌های این ستاد است و به عزم و حمایت همه جانبه نیاز دارد.

وی گفت: علوم و فناوری‌های شناختی یکی از حوزه‌های نوین‌، موثر و کاربردی برای اقشار مختلف در سطح جامعه محسوب می‌شود.

مهدوی حوزه‌های سلامت شناختی‌، پایش، ارزیابی‌، حفظ و ارتقای قابلیت‌های شناختی دانش آموزان، ارتقای توانمندی‌های شناختی سالمندان و استفاده از علوم و فناوری شناختی در آموزش و پرورش با بهره‌گیری از هوش مصنوعی را از حوزه‌های تاثیرگذار و اثربخش در جامعه عنوان کرد.

 مهدوی با اشاره به وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان در دانشگاه سمنان، توسعه ‌همکاری‌ها میان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و این مرکز دانشگاهی را به سود جامعه نخبگان‌، اساتید، محققان‌، دانشجویان و جامعه دانست.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی کشور تصریح کرد: ابزارهای مناسب برای این فرایند از جمله ارایه تسهیلات حمایتی و برگزاری دوره‌های تخصصی، برای توسعه کسب و کارهای نوپا و توانمند سازی مراکز و شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی دراین حوزه مهیا است.

وی دراین نشست خواستار استفاده از قانون جهش مالیاتی و سوق دادن اعتبار مالیاتی صنایع مستقر در استان به سمت توسعه زیرساخت‌ها و رونق کسب و کارها برای تولید و ساخت تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی شد.

مهدوی‌ همچنین برآمادگی این ستاد در حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانش آموزان‌، برپایی کنفرانس ملی درحوزه آموزش وهوش مصنوعی‌، ایجاد شبکه‌ همکاری با خیّرین برای توسعه و گسترش زیر ساخت‌ها و آزمایشگاه‌ها حوزه شناختی‌، ایجاد رشته‌های مرتبط و اعطای فرصت‌های مطالعاتی به اساتید و محققان و تبادل تفاهم نامه ‌همکاری با صندوق‌های پژوهش فناوری استان سمنان تاکید کرد.

سیف الله سعدالدین رئیس دانشگاه سمنان نیز در گزارشی از فعالّیت این مرکز دانشگاهی با اشاره به اینکه در حال حاضر چهارده‌ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و یک هزارو پانصد دانشجو با 10 ملیّت نیز در این مرکز به تحصیل اشتغال دارند‌، گفت: رشته علوم شناختی می تواند به عنوان موتور محرّکه و رشته آینده پژوه برای طیفی از فعالّیت‌های دانشگاه باشد.

وی افزود: از رشته‌هایی که مسئولیت‌های اجتماعی دارند حمایت‌های ویژه‌ای می‌شود و خیّرین استان سمنان نیز در این زمینه حمایت‌های خوبی در کارنامه خود ثبت کرده اند.

‌رئیس دانشگاه سمنان همچنین در بخشی دیگر از سخنانش یادآور شد: درطول یکسال 200 طرح پژوهشی با جامعه صنعت به اجرا گذاشته شد و شماری از پژوهشگران این دانشگاه به عنوان افراد برتر انتخاب شده اند. 

سعدالدین همچنین خواستار تقویت همکاری‌های مشترک میان این دانشگاه و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برای توسعه‌، ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی در استان سمنان شد.

در این نشست رئیس پردیس علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه سمنان نیز گزارشی از جایگاه دانشگاه سمنان و فعالّیت‌ها و طرح های پژوهشی اجرا شده در حوزه علوم شناختی در این دانشگاه ارائه کرد و گفت: ایجاد هسته‌های پژوهشی میان رشته ای در زمینه‌های مختلف علوم شناختی با هم افزایی رشته‌های موجود در دانشگاه سمنان از افق های روشن توسعه علوم شناختی در دانشگاه سمنان است.

 دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در جریان سفر به استان سمنان همچنین از مرکز فناوری‌های نوین پردیس این دانشگاه و نیز مراکز آزمایشگاهی علوم شناختی بازدید و با محققان‌، پژوهشگران و فناوران این حوزه به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر