صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۶ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳

طحان نظیف: قانون اساسی مهمترین سند مطالبه‌گری دانشجویان/ هر کجا که دانشجویان را با موضوعات واقعی مواجه کرده‌ایم، پیشرفت داشتیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی مقدمه ایجاد مطالبه عمومی برای فعال کردن ظرفیت‌های قانون اساسی است. قانون اساسی مهمترین سند مطالبه‌گری در جنبش‌های دانشجویی است. سندی کامل‌تر و جامع‌تر از قانون اساسی که حقوق مردم و صلاحیت دستگاه‌ها را ذکر کرده باشد، وجود ندارد.
کد خبر : 938090

به گزارش خبرگزاری آنا، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در افتتاحیه کرسی بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی در دانشگاه شیراز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار کرد: رژیم صهیونیستی از سالیان گذشته تاکنون در حق مردم مظلوم غزه و لبنان جنایات بیشماری مرتکب شده است. شهادت بیش از ۴۲ هزار نفر و مجروحیت ۱۰۰ هزار نفر طی یک سال گذشته فقط یک آمار نیست، بلکه گرفتن جان انسان‌هایی است که به دنبال حقوق اولیه خود بودند.

وی با اشاره به سانسور‌های خبری جنایات رژیم صهیونیستی در برخی از رسانه‌های غربی، عنوان کرد: آنچه از جنایات رژیم صهیونیستی در رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم نیز با تلاش و مجاهدت خبرنگاران حقیقت‌جو صورت می‌گیرد. حمله به خبرنگاران و شهادت آنها توسط صهیونیست‌ها نیز این پیام را متبادر می‌کند که نمی‌خواهند از حجم جنایت‌های آنها در این منطقه به دنیا مخابره شود. البته مردم دنیا و آزادگان جهان بیدار هستند و صحنه‌ها را مشاهده می‌کنند. سکوت مدعیان حقوق بشر که سال‌ها دم از حقوق بشر می‌زدند، نیز نشان‌دهنده دروغ بودن ادعای آنهاست.

شهیده کرباسی افتخار دانشگاه شیراز است

طحان نظیف با بیان اینکه استان فارس و شهر شیراز این روز‌ها به عِطر شهیده معصومه کرباسی معطر شده است، بیان کرد: شهیده کرباسی موجب افتخار استان فارس و دانشگاه شیراز است. چند جمله‌ای که فرزند بزرگوار این شهید در محضر رهبر معظم انقلاب بیان کرد، بسیار درس‌آموز و نشان‌دهنده افق دید این عزیز بود. از دامان چنین والدینی، چنین فرزندان با بصیرتی رشد کرده و تربیت یافتند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «دانشگاه شیراز باید به تربیت نخبگانی همچون شهیده کرباسی ببالد»، تأکید کرد: شهادت شهیده کرباسی این پیام را به اذهان متبادر می‌کند که بانوان نیز می‌توانند پابه پای مردان در عرصه‌های جهاد و مقاومت ایفای نقش کنند.

ضرورت ترویج قانون اساسی

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه صحبت‌هایش، افتتاحیه کرسی بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه شیراز را یک اتفاق ابتکاری و خوشایند توصیف کرد و گفت: کرسی بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی یک رویداد ملی است و محدود به یک جمع نخواهد بود. اینکه مبدأ آغاز این رخداد فرخنده، دانشگاه شیراز است، جای قدردانی دارد و با توجه به جایگاه ممتاز این دانشگاه در نظام آموزش عالی کشور، امیدواریم این اتفاق خوب به کل کشور سرایت پیدا کند.

طحان‌نظیف پیشنهاد داد: سعی شود آحاد مردم در جلسات کرسی بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حضور یابند؛ چراکه این مباحث بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه «باید حرکتی در مجامع دانشگاهی برای ترویج قانون اساسی صورت بگیرد»، خاطرنشان کرد: در پژوهشکده شورای نگهبان از رویداد‌ها و اقدامات برای ترویج قانون اساسی حمایت خواهد شد. مراجعه عموم مردم به قانون اساسی کم است و باید از هر فرصتی استفاده کرد تا قانون اساسی ترویج یابد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: از درگیر شدن دانشجویان با موضوعات واقعی کشور نباید ترسید و اتفاقاً اگر دانشجویان را درگیر موضوعات اصلی کشور نکنیم، شاید مباحث فرعی دیگری برای دانشجویان مطرح شود. دانش‌های نظری را باید در عرصه عمل محک زد. روسای دادگستری‌ها باید در دانشکده‌های حقوق حضور یابند و تردد داشته باشند تا شاهد ارتباط بین دادگستری‌ها و دانشکده‌های حقوق باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان به اقدامات انجام شده از سوی پژوهشکده شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: رویداد شبیه‌سازی شورای نگهبان در شش نوبت برای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برگزار شد و نتایج بسیار خوبی به همراه داشت. هر کجا که دانشجویان را با موضوعات واقعی مواجه کرده‌ایم، پیشرفت داشتیم.

اهمیت بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی

طحان‌نظیف سپس با طرح این سوال که چرا بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی اهمیت دارد؟ گفت: اگر به زمان پیروزی انقلاب اسلامی برگردیم، مشاهده می‌کنیم که مردم بنا دارند آرمان‌ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی محقق شود که لازمه این موضوع، استمرار نظام سیاسی متناسب با آرمان‌هاست. این موضوعات در قانون اساسی نمود پیدا کرده و در مقدمه آن به خوبی بیان شده است.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) به اعضای نخستین مجلس خبرگان رهبری توصیه‌های مهمی داشتند که آن توصیه‌ها سرلوحه کار نویسندگان قانون اساسی قرار گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه نگارش یک قانون اساسی که بر مبنای اسلام و درآمیخته با ساختار‌های مدرن باشد، یک اتفاق تاریخی است، تأکید کرد: نخستین مجلس خبرگان، نگارش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را رقم زد. این قوانین گنجینه گرانقدر هستند که کمتر به آن مراجعه شده است. درصورتی که همه شهروندان ایرانی باید نسبت به آن آگاه باشند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان عنوان کرد: در جلسات تدوین قانون اساسی تضارب جدی آرا صورت گرفت. نمایندگان مجلس با آرای مستقیم مردم انتخاب شدند. نمایندگان مخالف و موافق یک موضوع به صورت جدی مباحثه کردند. در فضای عمومی جامعه نیز نگارش قانون اساسی مورد بحث بود. علاوه بر صداوسیما، عده‌ای با عنوان تندنویس در جلسات حضور داشتند که مشروح مذاکرات را به رسانه‌ها و مردم منتقل می‌کردند.

سخنگوی شورای نگهبان، عملیاتی کردن شعار‌های انقلاب اسلامی را یکی از دستاورد‌های تدوین قانون اساسی برشمرد و افزود: تدوین قانون اساسی مبتنی بر اهداف انقلاب اسلامی و اندیشه‌های اسلام ناب محمدی از سوء‌استفاده مخالفان و دشمنان این نهضت الهی جلوگیری کرد.

قانون اساسی مهمترین سند مطالبه‌گری دانشجویان

طحان‌نظیف با بیان اینکه بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی مقدمه‌ای بر فهم مشترک صحیح از قانون اساسی است، ادامه داد: مطالعه مشروح مذاکرات قانون اساسی نشان می‌دهد که مباحث کاملاً جدی بوده و تنظیم متن قانون به چه شکلی صورت گرفته است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سخنان خود این موضوع را مورد توجه قرار داد که تفسیر مراد مقنن نکته‌ای بسیار مهم است و حتی در برخی از تفاسیر، اعضای شورای نگهبان به مشروح مذاکرات به عنوان مراد مقنن اشاره داشته‌اند.

این مقام مسئول گفت: بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی مقدمه ایجاد مطالبه عمومی برای فعال کردن ظرفیت‌های قانون اساسی است. قانون اساسی مهمترین سند مطالبه‌گری در جنبش‌های دانشجویی است. سندی کامل‌تر و جامع‌تر از قانون اساسی که حقوق مردم و صلاحیت دستگاه‌ها را ذکر کرده باشد، وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش پایانی سخنان خود بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی را زمینه‌ساز ایجاد یا افزایش معرفت سیاسی دانست و گفت: کسی که مشروح مذاکرات قانون اساسی را مطالعه کند،   نگاهی ویژه‌تر به شهید آیت‌الله بهشتی و شخصیت‌های کشور خواهد داشت و نسبت به قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران معرفت سیاسی بهتری پیدا می‌کند.

طحان‌نظیف در پایان ابراز امیدواری کرد که همه آحاد مردم در ترویج قانون اساسی به عنوان بالاترین سند حقوقی سیاسی کشورمان نقش داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر