صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۵۴ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳
حقایق علمی ۶۶؛

مرغ مگس‌خوار پرنده‌ای با توانایی شگفت پس‌پرش! +فیلم

مرغ مگس خوار تنها پرنده‌ای در جهان است که می‌تواند به عقب پرواز کند! این توانایی منحصر به فرد به دلیل آناتومی بال و همچنین مدل پرواز این پرنده حاصل می‌شود.
کد خبر : 938085

به گزارش خبرگزاری آنا، پرندگان حیواناتی خونگرم هستند که آنها را با پر، منقار و استخوان‌های سبک وزنشان می‌شناسیم. بیشتر پرندگان پرواز کنند، اما برخی مانند شترمرغ و پنگوئن نمی‌توانند پرواز کنند. پرندگان تخم می‌گذارند و یک دستگاه تنفسی منحصر به فرد دارند که آنها را قادر می‌سازد در حین پرواز موقعیت خود را حفظ کنند. پرندگان همچنین بینایی عالی دارند و برخی از آنها می‌توانند طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را نسبت به انسان ببینند.

{$sepehr_key_2979}

این موجودات بالدار در سراسر جهان حضور دارند و نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می‌کنند. بسیاری از پرندگان اجتماعی هستند و به صورت گروهی زندگی می‌کنند. این مسئله به آنها کمک می‌کند غذا پیدا کنند و از شکارچیان دوری کنند.

در این میان یکی از پرندگان قابل توجه مرغ مگس خوار نام دارد. یک واقعیت جالب در مورد این جاندار این است که تنها پرنده‌ای است که می‌تواند به عقب پرواز کند! این توانایی منحصر به فرد به دلیل شکل بال و همچنین مدل بال زدن آنها به دست می‌آید. آنها وقتی بال‌وپر می‌زنند، می‌توانند بال‌های خود را به شکل هشت انگلیسی حرکت دهند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد در جای خود معلق بمانند و حتی عقبکی پرواز کنند یا به اصطلاح پس‌پرش داشته باشند.

مرغ مگس خوار در حین پرواز می‌تواند به سرعت جهت مسیرش را تغییر دهد تا هم از خطرات دوری کند و هم بدون از دست دادن زمان به اهداف خود برسد. چابکی این پرندگان بسیار مهم است زیرا متابولیسم بالایی دارند و باید مرتب غذا بخورند تا انرژی خود را حفظ کنند.

مرغ مگس خوار همچنین به خاطر رنگ‌های زیبای پرهایش مختلفش شناخته می‌شود. پرهای آنها مانند جواهرات در زیر نور خورشید می‌درخشد. تحقیقات نشان داده این پرهای رنگارنگ به پرندگان نر کمک می‌کند جفت خود را جذب کنند.

مرغ مگس خوار کمابیش ریزپرنده محسوب می‌شود و معمولاً فقط چند سانتی متر طول دارد، اما قدرت قابل توجهی دارند. قلب این پرنده می‌تواند بیش از هزار بار در دقیقه بزند؛ انرژی زیادی که در یک بدن کوچک نهفته است. این پرندگان برای محیط زیست نیز مهم هستند. در حالی که از شهد تغذیه می‌کنند، به گرده افشانی گیاهان کمک می‌کنند.    

 

انتهای پیام/

ارسال نظر