صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۴ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳

همایش مدیریت بحران و ریسک ازدحام جمعیت برگزار می‌شود

همایش مدیریت بحران و ریسک ازدحام جمعیت در روز‌های ۹ لغایت ۱۰ آبان، ۱۴۰۳ در شهر مشهد برگزار می‌شود.
کد خبر : 937945

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا؛ همایش مدیریت بحران و ریسک ازدحام جمعیت روز چهارشنبه، ۹ آبان، ۱۴۰۳ لغایت پنجشنبه، ۱۰ آبان، ۱۴۰۳ توسط دانشگاه خیام و تحت حمایت سیویلیکا در شهر مشهد برگزار می‌شود. 

بنا بر این گزارش؛ دانشگاه خیام به عنوان تنها دانشگاه در شرق کشور که در رشته کارشناسی ارشد مهندسی در سوانح طبیعی (مدیریت بحران) دانشجو می‌پذیرید و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در موضوعات مرتبط با مدیریت بحران و ریسک دارد، در نظر دارد با همکاری دانشگاه دولتی کربلا عراق در آبان ماه سال ۱۴۰۳ همزمان با هفته پدافند غیرعامل اولین کنفرانس در سطح بین المللی با موضوع مدیریت ریسک ازدحام جمعیت با تاکید بر اجتماعات آیینی و مذهبی را برگزار نماید. 

در برگزاری این رویداد علمی استفاده از تجارب، حضور و حمایت سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط از قبیل آستان قدس رضوی، آستان حرم امام حسین (ع)، اعتاب مقدسه کشور، مدیریت بحران استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و شهرداری مشهد مقدس پیش بینی شده است. 

ازدحام جمعیت در مراسم مذهبی و آیینی و همچنین تخلیه اضطراری جمعیت از فضا‌های باز و بسته در شرایط مخاطرات طبیعی یا وقایع انسان ساز، یکی از مخاطرات مهم ثانویه در فصل مشترک موضوع مدیریت بحران و پدافند غیرعامل محسوب می‌گردد که امروزه با رویکرد‌های جدید علمی و شبیه سازی به آن پرداخته می‌شود. 

ریسک‌های ناشی از ازدحام جمعیت و تخلیه اضطراری موضوعی چند وجهی است که طیف وسیعی از تخصص‌ها از پزشکی و روان شناسی تا معماری و شهرسازی و جامعه شناسی را در بر می‌گردد. این موضوع تاکنون به صورت علمی و تخصصی کمتر مورد توجه متولیان امر قرار گرفته و مدیریت جمعیت انبوه بیشتر بصورت سنتی و با تکیه بر تجربیات فردی و قضاوت‌های شخصی مدیران انجام شده است. 

در این راستا کمبود شدید قوانین، دستورالعمل‌ها و مراجع علمی قابل استناد در این خصوص در کشور احساس می‌گردد. 

از سوی دیگر کشور ما با سابقه برگزاری مراسم مذهبی و آیینی مختلف در عرصه‌های متنوع و چند منظوره از قبیل عرصه‌های مذهبی و آیینی، راهپیمایی‌های مناسبتی و راهپیمایی عظیم اربعین، که پتانسیل وقوع حوادث ناشی از ازدحام جمعیت را بالا می‌برد، نیازمند مطالعات دقیقتر و علمی و تخصصی در خصوص ریسک‌های ناشی از ازدحام جمعیت می‌باشد؛ لذا دانشگاه خیام در راستای رویکرد پژوهشی و تخصصی خود در موضوع مدیریت ریسک مخاطرات طبیعی و انسان ساز بر آن شد تا اولین همایش مدیریت ریسک ازدحام جمعیت را در مشهد مقدس برگزار نماید.

محور‌های همایش مدیریت بحران و ریسک ازدحام جمعیت به شرح ذیل است:

ایمنی مراسم و تجمعات

ریسک‌های مراسم با جمعیت انبوه

برنامه ریزی حمل و نقل در مراسم پرجمعیت

مدیریت شهری در مراسم پر جمعیت

سیاست‌ها و قوانین ایمنی در مراسم پرجمعیت

شبیه سازی جمعیت دینامیک

تخلیه اضطراری و مدل سازی

روانشناسی جمعیت انبوه

تحلیل ظرفیت محل برگزاری مراسم

طراحی معماری برای فضا‌های شلوغ

واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در شبیه سازی و مدیریت جمعیت

دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به پایگاه اطلاع رسانی همایش به نشانی https://civilica.com/l/۱۵۷۷۷۸/ مراجعه و یا با دبیرخانه آن ارتباط برقرار نمایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر