صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۰۱ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳
کاربرد فناوری ۵؛

 چرا فشرده‌سازی فایل سودمند است؟ + آموزش کار با نرم‌افزار

ابزارهایی فشرده‌سازی فایل مانند WinRAR باعث می‌شوند حجم فایل‌ها کمتر شود و به اشتراک گذاری و ذخیره‌سازی آسان‌تر فایل کمک می‌کنند.
کد خبر : 937907

به گزارش خبرگزاری آنا، امروزه بسیاری از افراد هر روز با تعداد زیادی فایل دیجیتال سروکار دارند و باید این فایل‌ها را از جایی به جای دیگر ارسال کنند. این فایل‌ها می‌تواند شامل عکس، سند متنی، موسیقی و فیلم‌ باشد. برخی از فایل‌ها ممکن است بسیار بزرگ و حجیم باشند که با توجه به سرعت اینترنت کشورمان اشتراک‌گذاری یا ذخیره آن‌ها سخت‌تر نیز خواهد شد.

 اینجاست که ترفندی مثل فشرده‌سازی فایل اهمیت پیدا می‌کند. فشرده‌سازی فایل تکنیکی برای کاهش حجم فایل‌ها است. با اشتراک‌گذاری فایل‌های فشرده آپلود یا دانلود فایل‌ها در کامپیوتر آسان و آسان‌تر می‌شود. یکی از ابزارهای محبوب برای فشرده‌سازی فایل WinRAR است.  

{$sepehr_key_2952}

فشرده‌سازی فایل چیست؟

فشرده‌سازی فایل فرآیندی است که حجم یک فایل (یا تعدادی فایل) کاهش می‌یابد. با فشرده‌سازی می‌توانید فضای اشغال‌شده روی هارد دیسک را کاهش دهید. همچنین ارسال فایل از طریق اینترنت سریع‌تر می‌شود.

دو نوع فشرده‌سازی وجود دارد: 1.بدون اتلاف (lossless) و 2. با اتلاف (lossy). فشرده‌سازی بدون اتلاف حجم فایل را بدون از دست دادن کیفیت کاهش می‌دهد. این روش معمولاً برای اسناد، تصاویر و فایل برنامه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

هنگامی که یک فایل بدون اتلاف را از حالت فشرده خارج می‌کنید، به حالت اولیه خود باز می‌گردد. از طرف دیگر در روش فشرده‌سازی با اتلاف اندازه فایل با حذف برخی از داده‌ها کاهش پیدا می‌کند. این روش معمولاً برای فیلم و موسیقی استفاده می‌شود، جایی که کاهش جزئی کیفیت برای صرفه جویی در فضا قابل قبول است.

چرا از فشرده‌سازی فایل استفاده کنیم؟

فشرده‌سازی فایل چندین مزیت دارد:

صرفه جویی در فضای ذخیره سازی: فشرده‌سازی فایل‌ها به شما امکان می‌دهد اطلاعات بیشتری را روی هارد دیسک یا سایر دستگاه‌ها ذخیره کنید. اگر کامپیوتر شما فضای محدودی دارد، این کار مفید است.

 اشتراک‌گذاری آسان‌ فایل‌: اشتراک‌گذاری فایل‌های بزرگ از طریق اینترنت دشوار است. بسیاری از سرویس‌های ایمیل محدودیت اندازه فایل دارند. فشرده‌سازی به کاهش حجم فایل کمک می‌کند و امکان ارسال فایل‌های بزرگ از طریق ایمیل را فراهم می‌کند.

سازماندهی چندین فایل: ابزار فشرده‌سازی فایل می‌تواند چندین فایل را در یک پوشه فشرده قرار دهد. این کار برای اشتراک گذاری تعدادی فایل (مانند عکس یا اسناد) در یک مکان مناسب است.

WinRAR یک ابزار فشرده‌سازی محبوب

WinRAR یک ابزار فشرده‌سازی فایل معروف است که از فرمت‌های زیادی مانند ZIP و RAR پشتیبانی می‌کند. WinRAR  می‌تواند فایل‌ها را در مقایسه با فرمت‌های دیگر بسیار کوچک کند.

برنامهWinRAR  جدای از اینکه فایل‌های مخصوص خود را فشرده می‌کند می‌تواند فایل‌ها را در فرمت‌های مختلف از جمله ZIP،RAR  و... استخراج کند.

برای محافظت از فایل‌های فشرده می‌توانید رمز عبور اضافه کنید. اگر می‌خواهید از داده‌های حساس محافظت کنید، این کار مفید است. WinRAR  یک نسخه آزمایشی رایگان ارائه می‌دهد، اما پس از آن، برای ادامه استفاده از آن به مجوز پولی نیاز دارد، اگرچه نسخه آزمایشی واقعاً منقضی نمی شود.

نحوه استفاده از  WinRAR

  1. آن را دانلود و نصب کنید: با دانلود WinRAR از وب سایت رسمی آن کار را شروع کنید! (انبوهی از سایت‌های فارسی هم وجود دارند اما سایت اصلی مطمئن‌تر است) دستورالعمل‌های نصب را دنبال کنید.
  2. کمپرس کردن فایل: روی فایل یا پوشه ای که می‌خواهید فشرده شود کلیک راست کنید. در منوی WinRAR گزینه Add to archive را انتخاب کنید.
  3. گزینه‌های فشرده‌سازی را انتخاب کنید: در پنجره پاپ‌آپ، فرمت فشرده‌سازی خود مانند RAR یا ZIP و هر گزینه دیگر (مثل ثبت رمز عبور) را انتخاب کنید.
  4. شروع فشرده‌سازی: برای شروع فشرده‌سازی فایل‌های خود روی OK کلیک کنید.

نکاتی برای فشرده‌سازی موثر فایل‌ها

فشرده‌سازی فایل یک راه ساده و در عین حال قابل اتکا برای مدیریت و اشتراک گذاری فایل‌های بزرگ است. با ابزارهایی مانند WinRAR می‌توانید اندازه فایل‌ها را کاهش دهید، فضا را ذخیره کنید و اشتراک‌گذاری را آسان‌تر کنید.

فرمت مناسب را انتخاب کنید: اگر به فشرده‌سازی بالا نیاز دارید، از WinRAR استفاده کنید. برای سازگاری بیشتر ZIP  انتخاب خوبی است.

فشرده‌سازی فایل‌های بزرگ در در چند بخش: اگر یک فایل بسیار بزرگ است می‌توانید آن را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید. این کار برای به اشتراک گذاری فایل‌ها از طریق اینترنت مفید است.

برای امنیت بیشتر از رمز عبور استفاده کنید: هنگام فشرده‌سازی فایل‌ها با اطلاعات حساس، یک رمز عبور اضافه کنید تا از دسترسی غیرمجاز محافظت کنید.

بررسی سازگاری: ممکن است همه دستگاه‌ها یا کاربران ابزاری برای باز کردن فایل‌ نداشته باشند. بنابراین ZIP اغلب یک گزینه امن در سطح جهانی است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری علم پلاس
ارسال نظر