حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه:
تمرکز بسیج اساتید بر موضوع حکمرانی خدمت به کشور است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر بسیج اساتید حرکت جهادی در حوزه حکمرانی را بهدرستی عملیاتی کند، نهتنها خدمتی به کشور و نظام کرده بلکه موجب ارتقای جایگاه بسیج اساتید خواهد شد.
کد خبر : 937468
به گزارش خبرگزاری آنا، جلسه کمیته های تخصصی قرارگاه حکمرانی بسیج اساتید با حضور حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست اظهار کرد: اگر بسیج اساتید حرکت جهادی در حوزه حکمرانی را بهدرستی عملیاتی کند، نهتنها خدمتی به کشور و نظام کرده بلکه موجب ارتقای جایگاه بسیج اساتید خواهد شد. انسجامی که بسیج اساتید طی چند سال گذشته از دست داده بود، با این حرکت دوباره بازمیگردد. ورود اساتید به مبحث حکمرانی، کارکردهای مثبت بسیاری دارد.
وی با تاکید بر اینکه حکمرانی یعنی حل اثربخش مسائل اولویتدار، گفت: با وجود بیش از ۲۰۰ تعریف برای حکمرانی، میخواهم آن را بهسادگی اینگونه تعریف کنم: حکمرانی فرایندی برای حل مؤثر مسئله است. اگر ما طی ۶ ماه یا یک سال جلساتی برگزار کنیم و نتوانیم مسئلهای اولویتدار را شناسایی و با تحلیل سیاستی به راهحل برسیم، عملاً کاری نکردهایم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اجرای راهحلها ممکن است در اختیارمان نباشد، اما باید یک بسته سیاستی جامع، تحلیلشده و دقیق ارائه دهیم. اگر هر کمیته در بسیج اساتید پس از شش ماه یا یک سال خروجی نداشت، باید آن را تعطیل کنیم. افزایش تعداد کمیتهها بهتنهایی مشکلی را حل نمیکند. بهجای داشتن ۲۰ یا ۳۰ کمیته، بهتر است ۵ کمیته کارآمد داشته باشیم که بتوانند روی موضوعاتی تمرکز کنند، آسیبها را شناسایی و راهکارها را ارائه دهند، و یک بسته سیاستی کامل ارائه کنند.
استاد خسروپناه گفت: در تشکیل کمیته ها باید مسئله محور اقدام شود به جای اینکه علم محوری مدنظر باشد. مثلا در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، اگر کمیتهای تشکیل شود و تصمیم بگیرد بستهای برای اجرایی کردن سند امنیت غذایی ارائه دهد، این یک اقدام مناسب است. این کمیته میتواند با تمرکز بر اجراییسازی راهبردها، بستهای سیاستی تهیه کند که مشکلات مربوط به امنیت غذایی را حل کند. این نوع کمیته موضوعمحور است، نه علممحور.
وی ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات، موضوع اصلی شبکه ملی اطلاعات است. باید ذیل این موضوع چند مسئله اولویتدار مانند فیلترینگ را شناسایی و روی آنها کار کنیم. در حوزه حقوق، مسئله حمایت از خانوادههای شهدا، منافقین، تروریسم، و مسائل بینالمللی مثل غزه و لبنان میتواند مورد بحث قرار گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر شناسایی نخبگان، پیشنهاد داد که کمیتهها موضوعمحور پیش بروند، نه دانشمحور و هر کمیته باید چند مسئله اولویتدار را شناسایی کند و با رویکرد حکمرانی، بهصورت اثربخش این مسائل را حل کند.
در این نشست دکتر محمدرضا مردانی، رئیس بسیج اساتید کشور نیز عنوان کرد: در آینده نزدیک، مجمع عالی بسیج مستضعفین برگزار خواهد شد. کمیسیون حکمرانی یکی از هفت کمیسیونی است که این مجمع پیگیری میکند و مسئولیت آن به سازمان بسیج اساتید محول شده است. دکتر خسروپناه بهعنوان رئیس کمیسیون حکمرانی مسئولیت این کمیسیون را بر عهده خواهند داشت.
حمید یزدانی، مدیر اجرایی طرح کمک به ارتقای نظام حکمرانی کشور سازمان بسیج اساتید نیز در این نشست بیان کرد: پس از شکلگیری بحث کمیسیون مدیریت حکمرانی و صدور احکام توسط سازمان بسیج مستضعفین، برای اجرایی شدن مباحث، قرارگاهی به منظور کمک به ارتقای نظام تشکیل شد. با برگزاری نشستهایی با بخشهای مختلف سه قوه و ارکان دیگر نظام، ۲۲ کمیته تخصصی شکل گرفت، پیرو این کمیتههای تخصصی و قرارگاه، در مرکز کشور در ۳۲ استان، ۳۲ گروه مدیریت و حکمرانی تشکیل شده است. در هر گروه نیز رئیس، دبیر و اعضایی تعیین شدهاند.
وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که در این گروهها، مسائل مشخصی شناسایی شود و با توجه به زیست بوم استانی، اعضای حقیقی کمیسیون مدیریت حکمرانی شامل رئیسهای کمیتههای بیستگانهمان و اعضای حقوقی نیز با توجه به ضرورتهای موجود دعوت شوند.
سایر اساتید حاضر در جلسه نیز نظرات خود را درباره قرارگاه حکمرانی بسیج اساتید بیان کردند.
وی با تاکید بر اینکه حکمرانی یعنی حل اثربخش مسائل اولویتدار، گفت: با وجود بیش از ۲۰۰ تعریف برای حکمرانی، میخواهم آن را بهسادگی اینگونه تعریف کنم: حکمرانی فرایندی برای حل مؤثر مسئله است. اگر ما طی ۶ ماه یا یک سال جلساتی برگزار کنیم و نتوانیم مسئلهای اولویتدار را شناسایی و با تحلیل سیاستی به راهحل برسیم، عملاً کاری نکردهایم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اجرای راهحلها ممکن است در اختیارمان نباشد، اما باید یک بسته سیاستی جامع، تحلیلشده و دقیق ارائه دهیم. اگر هر کمیته در بسیج اساتید پس از شش ماه یا یک سال خروجی نداشت، باید آن را تعطیل کنیم. افزایش تعداد کمیتهها بهتنهایی مشکلی را حل نمیکند. بهجای داشتن ۲۰ یا ۳۰ کمیته، بهتر است ۵ کمیته کارآمد داشته باشیم که بتوانند روی موضوعاتی تمرکز کنند، آسیبها را شناسایی و راهکارها را ارائه دهند، و یک بسته سیاستی کامل ارائه کنند.
استاد خسروپناه گفت: در تشکیل کمیته ها باید مسئله محور اقدام شود به جای اینکه علم محوری مدنظر باشد. مثلا در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، اگر کمیتهای تشکیل شود و تصمیم بگیرد بستهای برای اجرایی کردن سند امنیت غذایی ارائه دهد، این یک اقدام مناسب است. این کمیته میتواند با تمرکز بر اجراییسازی راهبردها، بستهای سیاستی تهیه کند که مشکلات مربوط به امنیت غذایی را حل کند. این نوع کمیته موضوعمحور است، نه علممحور.
وی ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات، موضوع اصلی شبکه ملی اطلاعات است. باید ذیل این موضوع چند مسئله اولویتدار مانند فیلترینگ را شناسایی و روی آنها کار کنیم. در حوزه حقوق، مسئله حمایت از خانوادههای شهدا، منافقین، تروریسم، و مسائل بینالمللی مثل غزه و لبنان میتواند مورد بحث قرار گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر شناسایی نخبگان، پیشنهاد داد که کمیتهها موضوعمحور پیش بروند، نه دانشمحور و هر کمیته باید چند مسئله اولویتدار را شناسایی کند و با رویکرد حکمرانی، بهصورت اثربخش این مسائل را حل کند.
در این نشست دکتر محمدرضا مردانی، رئیس بسیج اساتید کشور نیز عنوان کرد: در آینده نزدیک، مجمع عالی بسیج مستضعفین برگزار خواهد شد. کمیسیون حکمرانی یکی از هفت کمیسیونی است که این مجمع پیگیری میکند و مسئولیت آن به سازمان بسیج اساتید محول شده است. دکتر خسروپناه بهعنوان رئیس کمیسیون حکمرانی مسئولیت این کمیسیون را بر عهده خواهند داشت.
حمید یزدانی، مدیر اجرایی طرح کمک به ارتقای نظام حکمرانی کشور سازمان بسیج اساتید نیز در این نشست بیان کرد: پس از شکلگیری بحث کمیسیون مدیریت حکمرانی و صدور احکام توسط سازمان بسیج مستضعفین، برای اجرایی شدن مباحث، قرارگاهی به منظور کمک به ارتقای نظام تشکیل شد. با برگزاری نشستهایی با بخشهای مختلف سه قوه و ارکان دیگر نظام، ۲۲ کمیته تخصصی شکل گرفت، پیرو این کمیتههای تخصصی و قرارگاه، در مرکز کشور در ۳۲ استان، ۳۲ گروه مدیریت و حکمرانی تشکیل شده است. در هر گروه نیز رئیس، دبیر و اعضایی تعیین شدهاند.
وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که در این گروهها، مسائل مشخصی شناسایی شود و با توجه به زیست بوم استانی، اعضای حقیقی کمیسیون مدیریت حکمرانی شامل رئیسهای کمیتههای بیستگانهمان و اعضای حقوقی نیز با توجه به ضرورتهای موجود دعوت شوند.
سایر اساتید حاضر در جلسه نیز نظرات خود را درباره قرارگاه حکمرانی بسیج اساتید بیان کردند.
انتهای پیام/